FOTOBLOG: Leden až červen 2023 pohledem mého objektivu

První polovina roku 2023 je za námi. Přišel tak čas se krátce podívat zpět, co se od začátku ledna do konce června objevilo před objektivem mého fotoaparátu. Po poměrně neaktivní zimě přišlo jaro, které se neslo ve znamení převážně cestování do zahraničí. Od května jsem se pak věnoval více tuzemským železnicím a snažil se zachytit některé provozní zajímavosti, z nichž některé jsou již nyní minulostí.

Dne 14. 1. 2023 byla mezi Kyjovem a Vlkošem zachycena lokomotiva 730.639 v čele soupravy deseti polských "cibulí", které byly odvezeny z vlečky kyjovské sklárny VETROPACK MORAVIA GLASS, akciová společnost. Podnik v těchto vozech odebírá sklářskou sodu, která je jednou ze surovin pro výrobu skla. Souprava směřuje do stanice Staré Město u Uherského Hradiště, kde se spojí s dalšími deseti vozy stejného typu, které byly lokomotivou již ráno přivezeny z druhé sklárny Vetropack Nemšová s.r.o přes pohraniční stanici Vlárský průsmyk. Takto ucelená souprava pak pokračuje do polské stanice Inowrocław.

Malým zpestřením provozu na trati č. 262 Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice se stalo víkendové nasazení "kvater" řady 842 místo tradičních "Regionov" od 7. ledna 2023. Od 4. února 2023 však nasazování řady 842 nejspíše skončí a dojde k návratu řady 814. Večer dne 21. ledna 2023 bylo zachyceno prototypové "kvatro" 842.001 během obratu ve stanici Velké Opatovice. Od června 2023 dojde v úseku Boskovice – Velké Opatovice k zastavení osobní dopravy.

Dne 28. ledna 2023 zavítala na Vlárskou trať "Slovenská strela", alias motorový vůz M 290.002 (po novém označením 870.002) jako R 10863 [Slavkov u Brna – Přerov] v rámci zkušební jízdy po opravě motoru. Vůz byl zachycen u mechanického vjezdového návěstidla stanice Nemotice.

Dne 4. února 2023 byla zachycena lokomotiva 751.335 společnosti Moravská železniční v čele zvláštního spěšného vlaku Sp 98266 "Vlárská družba" [Přerov – Vlárský průsmyk]. Vlak byl vypraven pro uzavřenou společnost v rámci akce "Zimní moravské kolečko". Vlak jel na licenci dopravce Gepard Express, SE. Reportáž z jízdy naleznete zde.

Dne 19. února 2023 byl na hlavním nádraží v Gdaňsku zachycen "Nurek" 754.046 v čele rychlíku TLK 54102/3 "Flisak" [Gdynia Gł. - Katowice]. Řada 754 je od prosince 2021 nasazována na tento výkon v úseku Gdynia Gł. - Płock a zpět. Lokomotivy řady 754 jsou v pronájmu u polského dopravce PKP Intercity od roku 2014, jelikož polský dopravce nedisponuje dostatečným počtem rychlíkových lokomotiv nezávislé trakce. V pronájmu jsou stroje 754.015, 754.025, 754.026, 754.028, 754.041 a 754.046. Lokomotivu 754.037 dne 14. června 2022 zachvátil požár. Z Polska byla přepravena do ŽOS Zvolen, kde bude opravena.

Metro ve Varšavě provozovalo až do 29. března 2023 sovětské soupravy metra typu 81-717 na lince M1. Dne 19. února 2023 jsem zachytil soupravu s čelním vozem čísla 01 ve stanici Wierzbno.

Dne 16. března 2023 byla v městečku Soverato na břehu Jónského moře zachycena lokomotiva D 445.1104 v čele vlaku IC 558 [Taranto – Reggio di Calabria]. Jedná se o jednu z posledních relací v Itálii, kde lze potkat klasickou soupravu v čele s lokomotivou nezávislé trakce. Stroj čísla 1104 byl vyroben v roce 1987 v lokomotivce Fiat Ferroviaria – Savigliano. Reportáž z výpravy do Itálie naleznete zde.

Dne 25. března 2023 byla na předměstí města Den Helder zachycena patrová elektrická jednotka VIRM (Verlengd InterRegio Materieel) čísla 9548 jako IC 3065 [Den Helder – Nijmegen]. Tyto patrové jednotky jsou nejrozšířenějším typem vozidel na nizozemských železnicích a lze je potkat téměř všude. Jednotky byly vyráběny ve čtyřech sériích v letech 1994 až 1996, 2002 až 2005 a 2008 až 2009. Zachycená jednotka 9548 pochází právě z poslední série s datem výroby 2008. Reportáž z Nizozemska naleznete zde.

Dne 12.04.2023 byl nedaleko stanice Brno-Chrlice zachycen "plecháč" 242.235 s klasickou soupravou na Os 4015. Klasické soupravy na této relaci dojezdily v červnu 2023 a byly nahrazeny novými elektrickými jednotkami "Moravia".

Dne 23. dubna 2023 byl na okraji Barcelony zachycen vlak IC 165 [Barcelona Sants – Murcia del Carmen] tvořený soupravou Talgo 6. generace. V čele vlaku stojí lokomotiva 252.075, která je poslední dodanou lokomotivou této řady k Renfe. V souvislosti s otevíráním nových úseků vysokorychlostní tratě z Barcelony do Valencie přechází na této relaci dálková doprava do režie vysokorychlostních jednotek. Na původní širokorozchodné konvenční trati tak zůstává několik posledních dálkových spojů v podobě, která je zachycena na fotografii.

Dne 7. května 2023 byl na nákladním obchvatu města Kaunas zachycen "Eurorunner" ER20 012 v čele tranzitního rychlíku 0029Č "Jantar" (0029Ч "ЯНТАРЬ") v relaci [Moskva-Belorusskaja – Kaliningrad-Passažirskij]. Tento tranzitní rychlík spojující Kaliningradskou enklávu s Moskvou je stále v provozu navzdory válce na Ukrajině. Na území Litvy však cestující z Ruska a Běloruska nesmí soupravu opustit, zároveň musí každý cestující vlastnit vstupní vízum do Evropské unie. Vlak tedy nefunguje jako peážní spoj. Do března 2020, kdy svět zasáhla pandemie Covidu 19, bylo možno do vlaku nastoupit i na území Litvy ve Vilniusu.
Zajímavá je i lávka přes trať, ze které byl snímek pořízen. Lávku si vybrali filmaři při natáčení známé minisérie HBO "Černobyl", kdy toto místo bylo použito pro natočení scény "most smrti", která se v seriálu objevila na konci první epizody. Reportáž z Litvy naleznete zde.
 

V neděli 14. května 2023 byla u vjezdového mechanického návěstidla stanice Kyjov zachycena pro "Vlárskou trať" netypická souprava vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště - Brno hl.n] složená ze čtyř přípojných vozů Bdtn v čele s "brejlovcem" 754.043.

Dne 20. května 2023 se uskutečnila zvláštní jízda "pantografu" 460.079/080 v úseku Valašské Meziřící - Lúky pod Makytou a zpět. Jednotka se tak podívala do Horní Lidče a Střelné, kam od prosince 2019 již nezajíždí, a také do první pohraniční stanice na Slovensku. Snímek byl pořízen nedaleko zastávky Strelenka na síti ŽSR. V souvislosti s dodávkami nových jednotek "Regiopanter" bude jednotka 460.079/080 odstavena.
Reportáž z jízdy naleznete zde.

Dne 21.05.2023 byla u odjezdových mechanických návěstidel stanice Kyjov zachycena prototypová "bardotka" 751.002 jako R 98192 [Veselí nad Moravou – Brno hl.n.]. Lokomotiva po příjezdu do Brna vykonala obrat do Zastávky u Brna v rámci objednané jízdy, odpoledne se pak jako R 98197 vrátila zpět do Veselí nad Moravou.

Ráno dne 31. května 2023 opouští stanici Nemotice lokomotiva 754.067 v čele Sp 1762 [Bojkovice město – Brno hl.n.]. S příchodem nové smlouvy na zajištění vozby osobních vlaků v souboru "střed", který zahrnuje i Vlárskou dráhu, je osud klasických vlakových souprav značně nejistý.

Dne 3. června 2023 byl na okraji obce Kobylí na Moravě zachycen motorový vůz 810.583 s "valníkem" řady BDtax jako Os 14512 [Čejč–Zaječí]. Následující víkend v neděli 11. června 2023 byla zastavena osobní doprava v úseku Hodonín – Kobylí na Moravě z důvodu nízké frekvence cestujících. Ačkoliv od tohoto termínu měla osobní doprava pokračovat počas víkendů, nestalo se tak. Správa železnic, státní organizace, dotyčný úsek vyloučilo z provozu na dobu neurčitou a byla zavedena náhradní autobusová doprava.
Od neděle 11. června 2023 je v úseku Zaječí – Kobylí na Moravě nasazena motorová jednotka řady 814 a motorové vozy řady 809 a 810 zde již nejezdí. Málokdo by čekal, že v roce 2023 bude ještě možno zachytit celočervenou soupravu evokující staré časy. Článek o zastavení provozu na trati 255 naleznete zde.

Spěšný vlak Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště - Brno hl.n.] je v neděli řazen v klasické soupravě. V neděli 18.06.2023 se do čela vlaku postavil "brejlovec" 754.075.

Časně ráno dne 22. června 2023 byla nedaleko Veselí nad Moravou zachycena na Os 2706 [Javorník nad Veličkou zastávka – Hodonín] celočervená souprava sestavená z motorových vozů 810.583, vloženého vozu BDtax a motorového vozu 810.546. Jednalo se o náhradní soupravu za třídílnou motorovou jednotku 814.2. Veselské depo se dlouhodobě potýká s nedostatkem těchto jednotek, kdy na pokrytí třídenního turnusu má k dispozici tři jednotky s nulovou zálohou.
Málokdo by čekal, že v půli roku 2023 bude možné v pravidelném provozu pořídit takovou fotografii.
 

 Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]