Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 2.: Přes Moskvu a Rigu do Čech [2020]

V prvním díle ruského cestopisu jsme si přiblížili cestu do Kazaně přes Moskvu. V druhém díle se krátce podíváme po Kazani a popíšeme si naši cestu zpět do České republiky.

 V Kazani

Konečně jsme 31. 12. 2019 krátce po obědě ve 12:50 dorazili do cíle naší cesty. Kazaň je hlavní město autonomní republiky Tatarstán a má 1,2 milionu obyvatel.

Zde jsme strávili celkem devět dní, které jsme strávili klidu a míru, procházkami po městě a setkávání se s mladými lidmi. Po příjezdu jsme také oslavili Nový rok, díky rozdílnému časovému pásmu o dvě hodiny dříve než doma v České republice. Po půlnoci byl v televizi vysílán novoroční projev prezidenta Ruské federace Vladimira Putina.

Kazaňský Kreml s mešitou je hlavní dominantou Kazaně
Ulice v centru jsou plné lidí

Pokoušeli jsme se také věnovat zdejší dopravě. Podnikl jsem pokus o fotografování u tratě, což je v Rusku velmi riskantní činnost. Povedlo se sice zachytit lokomotivu TEP70BS, záběr však málem zkazila kolem projíždějící električka ED9E.

Lokomotiva TEP70BS-074 veze rychlík do Volgogradu, električka ED9E-0019 míří na kazaňské hlavní nádraží
 
Dále jsme se věnovali místnímu metru. To bylo otevřeno až v roce 2005, další rozšíření proběhlo v letech 2008, 2010, 2013 a 2018. Metro má jednu linku o jedenácti stanicích. Dopravu zajišťují převážně soupravy 81-740/741 (tzv. Rusič). Vzácně se v provozu objevují i archaické soupravy typu 81-553.3 (příbuzné soupravy s pražskými Ečs), které zde zahajovaly provoz a na jejich výrobě se podílela plzeňská Škodovka.

Souprava metra 81-553.3. V provozu se vyskytují minimálně.

Nazpět k domovu

Pobyt v Kazani se nachýlil ke konci a proto nastal čas se vypravit na cestu domů. Z Kazaně jsme vyrazili večer 8. 1. 2020 nočním vlakem sestaveným z patrových lůžkových vozů. Souprava vlaku byla velmi zajímavá, nicméně pro špatné světelné podmínky a riziko zatčení jsem se ho nepokoušel fotit. Vyfotil jsem na tajňačku alespoň stojící električku ED9. Zabydleli jsme se v našem kupé, které se nacházelo ve spodním patře a uleháme ke spaní.

Potají vyfocená električka ED9E-0007

Ráno 9. 1. 2020 jsme dorazili do Moskvy. Zavazadla jsme nechali na nádraží Moskva-Rižskaja a následně jsme se luxusním taxíkem odebrali na jedno ze sídlišť na předměstí, kde jsme nalezli na pár hodin azyl (taxíky v rámci aplikace Yandex.taxi jsou na české poměry opravdu velmi levné). Poté jsme pomocí maršrutky popojeli k železniční stanici, odkud jsme dojeli na nádraží Moskva-Kurskaja. 

 







 
Po příjezdu do Moskvy

Běžné moskevské sídliště
 
Električka ED4M-0346 
Jedna z místních maršrutek

Na stanici Kurskaja jsme se setkali s Adamovým známým Viktorem, který byl v Rusku také během Vánočních svátků, a s ním jsme vyrazili do místní alternativní čtvrti. Bylo to velmi zajímavé, jelikož takovou část města bych v rámci Moskvy nečekal. Po delším posezení v restauraci, která byla pro nás velmi cenově příznivá, jsme se vypravili zpět na nádraží Moskva-Rižskaja, odkud odjíždí rychlík Latvijas ekspresis (Lotyšský expres) do Rigy. 

Socha muže držícího sondu Sputnik před stanicí metra Rižskaja

Opět máme jízdenky do vozové třídy plackartnyj. Před nástupem ještě v supermarketu pořizujeme drobný nákup, následně se s kufry odebíráme k vlaku. Podaří se pořídit i fotku lokomotivy ČS7-079, která nás potáhne. Poté se loučíme s Viktorem a nastupujeme. Nicméně při nástupu nastává problém s doklady, kdy údajně Adamova žena nemá platné doklady pro vstup do EU (což samozřejmě nebyla pravda). Děžurná našeho vozu upozorňuje vlakvedoucí. Ta to začne řešit, následně komunikuje s lotyšskými (a určitě i s ruskými) pohraničníky. Nakonec báryšňa dovolila nastoupit a usedáme do vlaku. Nicméně zpozdili jsme odjezd vlaku o nějakých deset minut a navíc nám tento incident zkazí náladu. V Rusku je nutno s takovými nepříjemnostmi s bumážkami počítat. Následná cesta do ruské pohraniční stanice Sebeš proběhne klidně, konzumujeme zakoupené potraviny a povídáme si. Zastavujeme v Sebeši a očekáváme ruské pohraničníky. Nicméně před příchodem samotných celníků přichází ještě příslušník ruské tajné policie FSB s "eLPíčkem" na hlavě, který zřejmě přišel vyšetřit proběhlý incident v Moskvě. Navíc jsme Češi a zrovna v médiích probíhal Rusko-pražsko-řeporyjský konflikt ohledně odstranění sochy maršála Koněva (ten sice osvobodil Prahu v roce 1945, nicméně nese na rukou krev tisíců maďarů z potlačení Maďarského povstání v roce 1956). Jsme mladí lidé, žádné podezření nebudíme, zatčení nakonec nejsme a příslušník odchází. Následná celní prohlídka ani nepožaduje otevřít zavazadla, pouze prošli s vlčákem. Lotyšská kontrola v Zilupe proběhne hladce. Pro obyvatele Schengenského prostoru, který se s pohraniční kontrolou nesetkává každý den, jsou tyto zážitky velmi vzrušující. Uleháme ke spánku a jedeme vstříc Rize.

Lokomotiva ČS7-079 v čele rychlíku Latvijas ekspresis Moskva - Riga

Ráno 10. 1. 2020 v 8:28 vysedáme na hlavním nádraží v Rize. Jsem zde již potřetí, nicméně jeho atmosféra mě pokaždé dostane, jelikož zde stále sálá atmosféra Sovětského svazu, kterou ještě více umocňuje rychlík z Moskvy jako přízrak ze starých sovětských časů. V jeho čele se nachází lokomotiva TEP70-267. Ačkoliv je už skoro půl deváté, stále je velmi šero. Jdeme uložit zavazadla do hotelu, který se nachází ve čtvrti za nádražím. Následně procházíme centrum a dáváme si oběd v nádražní kantýně. 

Lokomotiva TEP70-267 s mezistátním rychlíkem Latvijas ekspresis dorazila na hlavní nádraží v Rize.

Šero v centru města


Po obědě vyrážíme sovětskou električkou ER2-1310 za město, směr Skulte. Zde jsem již také byl, nicméně bez váhání jsem jel znovu. Při zpáteční cestě vysedáme na zastávce Pabaži a vydáme se na procházku k moři. Na pobřeží se nachází písečná pláž. Je zde opravdu hluboké ticho, ani šumění vody nejde téměř slyšet. Velmi příjemný zážitek. 

Konečná stanice Skulte

Baltā kāpa (Bílá duna) je turistická atrakce na pobřeží Baltského moře

Po procházce u moře usedáme do autobusu, který nás odveze přímo zpět na předměstí Rigy. Následuje svezení tramvají Škoda 15T k hlavnímu nádraží, poté každý sháníme večeři a nákup. Já se odeberu do KFC, kamarádi do Mekáče. Následně trávíme večer na hotelu a odpočíváme.

Další den ráno 11. 1. 2020 se naše cesty na jeden den rozdělí. Přátelé ráno vstávají a vyráží ranním vlakem směr Daugavpils. Já jsem tento směr projel již při dřívější výpravě do Pobaltí a proto jsem se rozhodl zůstat v Rize až do večera. Hotel opouštím v nejpozdější možnou hodinu pro check-out, ve 12:00. Nejprve navštěvuji vyhlídku na vrcholu mrakodrapu univerzity.

Pohled na železniční most přes řeku Daugavu s projíždějícím nákladním vlakem, jehož čele duní dvojsergej 2M62

Pohled k centru města

Pohled na opačnou stranu města. Na druhém břehu stojí televizní vysílač.

Po návštěvě vyhlídky následuje krátká procházka městem, oběd v KFC a následně se věnuji tramvajovému provozu. Usedám do vozu linky 10, která vede na samotný okraj města. Je obsluhována sólo vozy typu Tatra T3 Československé výroby. Zároveň jsou na lince i jednokolejné úseky s křižováním tramvají ve výhybnách. Bohužel je opět šero a podmínky k fotografování nejsou příliš příznivé.

Československá tramvaj Tatra T3A odjíždí z konečné zastávky Bišumuiža

S příchodem večera přichází i vysvětlení, proč jsem se rozhodl zůstat v Rize. Jelikož jsem stále neměl dost poctivých sovětských rychlíků a chtěl jsem tuto naši velkou výpravu ukončit co nejstylověji, zrovna v tento den z Rigy odjíždí rychlík do Kyjeva po trase Riga – Vilnius – Minsk – Kyjev. Toto spojení čtyř hlavních měst bývalých sovětských republik jezdilo v rozsahu dvou až tří párů vlaků týdně a zrovna v tento den jeho odjezd vyšel do plánu cesty. Rozhodl jsem se ho využít do Vilniusu, kde se opět naše skupina spojí.

Zhruba hodinu před odjezdem vyčkávám na prvním nástupišti. Místo rychlíku se objevuje dvojsergej  2M62-0924 s nákladním vlakem. Přijel přímo ke mně, a tak ho fotografuji. Po nějaké době se objevuje i souprava rychlíku v čele s TEP70-0234, kterou rovněž zachycuji.

Nejdříve přiduněl dvojsergej 2M62-0924 s nákladním vlakem

Později je přistaven rychlík do Kyjeva

Zakoupil jsem si lístek v pokladně opět do vozové třídy plackartnyj. Tentokrát vůz patří běloruským železnicím (Беларуская чыгунка (БЧ)) a nachází se na samotném konci vlaku. Děžurná je trochu překvapená, že jízdenka není vázaná na pas. To je tím, že cestuji jen do Vilniusu, což je ještě cesta v rámci EU. Mnoho cestujících takto zřejmě opravdu necestuje.

Běloruská plackarta má kromě důležitější děžurné také koberec a záclonky

Mezinárodní jízdenka pro vlak z Rigy do Vilniusu. Nezbytná je také azbuka, jelikož na tento typ jízdenky lze zakoupit cestu po celém Postsovětském prostoru, například až do Mongolska nebo i KLDR. Je to jediná jízdenka na noční vlak zakoupená v pokladně, zbytek jsme zakoupili přes internet v dostatečném předstihu.

Již po půlnoci, 12. 1. 2020 v 0:30 ráno vysedám na hlavním nádraží ve Vilniusu. Na nástupišti čeká Adam, který se přišel na soupravu rychlíku podívat. Pořizujeme rychlou fotodokumentaci, jelikož rychlík zde nemá příliš dlouhý pobyt. Zde, na nádraží ve Vilniusu symbolicky končím naše železniční putování do Ruska. Následně se odebereme do ubytování, které máme naštěstí hned vedle nádražní budovy. Moc si toho spánku ale neužiju…

Velké finále cesty do Ruska, lokomotiva TEP70-0347 na nádraží ve Vilniusu

Ráno již po šesté ranní usedáme do autobusu směr Warszawa. Bohužel pro úsporu času nejedeme vlakem, jinak bychom nestihli přijet včas domů do České republiky. Autobus není příliš plný a cesta proběhne přesně na čas, ikdyž je skutečně velmi dlouhá. Podařilo se nám na tento spoj zakoupit zvýhodněné jízdenky pouze za 9 EUR! Na hranicích s Polskem proběhne posun času, o hodinu zpět. Vysedáme z autobusu hned před železniční stanicí Warszawa Centralna, odkud následně odjíždíme EC 107 Sobieski směrem k České republice. Sotva opustíme Varšavu, odebereme se na lahodný oběd do jídelního vozu. Následně v Ostravě se naše cesty rozdělily. Já pokračuji vlakem dále až do Starého Města u Uherského Hradiště a dále na Kyjov, Adam s ženou pak Pendolinem do Prahy.

Tak to byla naše první cesta do největší země na světě. Ačkoliv se na obloze objevilo pár mráčků a mě na několik dní v Kazani zradilo zdraví, nakonec se nám i přesto všechno vydařila. Lepší první poznávací cestu do Ruska jsem si opravdu nemohl přát. Ještě jednou chci poděkovat Adamovi a jeho ženě, že jsem mohl s nimi tuto cestu podniknout a budu se těšit na další cestu na daleký východ do zemí bývalého Sovětského svazu. 

Tenkrát jsme ještě nemohli tušit, že do dvou měsíců po našem příjezdu se dá běh světových událostí tak rychle do pohybu a že svět, který jsme dosud znali, již nebude takový, jaký jsme ho ještě během této cesty poznali.

Конец.

Itinerář cesty

8. 1. 2020
R1 Kazan Pass. (18:11) - Moskva Kazanskaja (9.1.2020/6:37)
9. 1. 2020 
R1/V1 Moskva Rižskaja (17:05) - Riga Pass. (10.1.2020/8:28)
11. 1. 2020
V031 Riga Pass. (19:40) - Vilnius (0:30) 
12. 1. 2020
BUS Vilnius (6:45) - Warszawa Centralna (14:20)
EC 107 Warszawa Centralna (14:45) - Staré Město u Uherského Hradiště (20:17)
Os 4222 Staré Město u Uherského Hradiště (20:39) - Moravský Písek (20:51)
Os 24154 Moravský Písek (20:59) - Bzenec (21:05)
Os 1778 Bzenec (21:12) - Kyjov zast. (21:23) 
 

Článek je součástí dvoudílného cestopisu: Vlakem do Ruska přes Pobaltí

Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Díl 2.: Přes Moskvu a Rigu do Čech [2020]
 
Text a foto: Petr Jetelina 2020 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]