Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy dne 12. 12. 2021 dochází na území Středočeského kraje k zastavení osobní dopravy na nejméně vytížených lokálních tratích. Na dalších pak dochází k citelné redukci stávajícího provozu. K této redukci provozu dochází z důvodu velmi nízkého využívání vlaků cestujícími a snahou kraje tak redukovat vysoké náklady na jejich provoz. Zastavování provozu vyvolalo silný mediální odpor zejména v řadách železničních odborářů a části šotoušské veřejnosti. Ve věci se angažoval také bývalý (super)ministr dopravy Ing. Karel Havlíček ve snaze získat politické body v nadcházejících volbých do Poslanecké sněmovny. Postoj kraje změněn nebyl a redukce bude se změnou grafikonu provedena. Krajská pokladna tak ušetří přes 52 mil. Kč ročně.

Lokální tratě Středočeského kraje bez objednávky pravidelné osobní dopravy v roce 2022:

- 222 Vlašim – Trhový Štěpánov

- 204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem

- 094 Vraňany – Lužec nad Vltavou

- 063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov

- 095 Straškov – Zlonice

- 233 Čelákovice – Mochov

- 162 Rakovník - Kralovice u Rakovníka (zaveden jeden pár rekreačních vlaků v sobotu a neděli od 26. 3. do 30. 10. 2022)

Lokální tratě Středočeského kraje s redukcí rozsahu osobní dopravy v roce 2022:

- 064/076 Mělník – Mladá Boleslav: 4 páry vlaků v pracovní dny, od 26. 3. do 30. 10. 2022 v sobotu a neděli interval 120 min.

- 210 Čisovice – Dobříš: 3 páry spojů v pracovní dny (do vybudování zázemí v Čisovicích 5 párů), víkendový provoz beze změn

- 062 Křinec – Městec Králové: zastavení dopravy v prcovní dny, provoz omezen na sobotu a neděli

Provoz osobních vlaků měl být dle plánu zcela zastaven i na trati 012 Pečky - Kouřim v úseku Plaňany - Kouřim. Zde však došlo k dohodě s místní samosprávou a provoz nakonec zůstává zachován v rozsahu celodenního dvouhodinového intervalu vlaků (v odpolední špičce 90 min.) v celé délce tratě místo původního hodinového intervalu v úseku Pečky - Plaňany.

Následující fotografie přináší pohled na běžný provoz v těchto úsecích. 
 
Na zastávce Loucká nacházející se na trati 095 Zlonice - Straškov byl dne 2. 10. 2021 zachycen motorový vůz 809.208 v pozadí s horou Říp. V minulých letech byly na trati zavedeny dva páry vlaků v pracovní dny, poslední GVD 2020/2021 byl provoz změněn na víkendový od konce března do začátku října. Ani ten se příliš neujal a provoz bude proto zastaven.

Dne 25. 4. 2014 byl ve Zlonicích zachycen motorový vůz 809.677. Tehdy byl provoz veden v pracovní dny, ve Zlonicích však bez použitelných přípojů. Již tehdy jezdily vlaky obsazené minimem cestujících.

Osobní doprava bude zastavena i na 3 km dlouhé trati 094 Vraňany - Lužec nad Vltavou. Do roku 2019 zajížděly motorové vozy přímo do samotné dopravny, poté bylo zbudováno nové nástupiště před kolejovým rozvětvením. Motorový vůz 809.495 byl dne 17. 4. 2014 zachycen během postoje v Lužci nad Vltavou.

Dne 7. 9. 2014 byly v dopravně Mšeno zachyceny během křižování mtorový vůz 810.229 a Regionova 814.099. Křižování prvně jmenovanému vozu trvalo dlouhých 33 minut. Provoz na lokálce nebude zrušen zcela, v pracovní dny zůstanou čtyři páry vlaků, v turistické sezóně bude zajištěn víkendový dvouhodinový interval vlaků.

Provoz na trati 063 Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov nedával příliš smysl. Prázdný motorový vůz vozil po trati tři páry vlaků v pracovní dny až do prosince 2020. V GVD 2020/2021 byl provoz změněn na víkendový od konce března do začátku října, přičemž vlaky byly prodlouženy až do sousední stanice Sobotka. Ani tento koncept provozu se neujal a doprava tak bude zastavena. Zajímavostí je, že provoz měl být zastaven již s příchodem GVD 2011/2012, avšak vlaky byly nakonec objednány. Dne 8. 2. 2012 byl v Dolním Bousově zachycen tehdejší turnusový vůz 809.239, který na trati dlouhá léta sloužil. Autor tehdy netušil, že zastavení provozu bude trvat dalších téměř deset let.

Ve stanici Kralovice u Rakovníka byl dne 6. 11. 2016 zachycen motorový vůz 810.585. Trať má za sebou pestrý vývoj. V roce 1998 byl pro havarijní stav vyloučen úsek Čistá - Mladotice a byla zavedena NAD. V roce 2001 došlo k obnově úseku Čistá - Kralovice, přičemž úsek do Mladotic již obnoven nebyl. Osobní doprava z Čisté do Kralovic měla být zastavena již s příchodem grafikonu 2012/2013, nicméně obce kolem trati zafinancovaly zachování omezeného provozu v podobě jednoho páru vlaků v pracovní dny, tři páry o víkendech. Lokální trať však svým trasováním neposkytuje uspokojivou dopravní obsluhu a proto bude osobní doprava zastavena a nahrazena integrovanými autobusovými spoji, přičemž některé z nich nabídnou přímé spojení s Prahou.

Regionova 814.216 byla dne 23. 3. 2016 zachycena v dopravně Čisovice, která se s příchodem GVD 2021/2022 stane v pracovní dny konečnou pro většinu vlakových spojů na trati Vrané nad Vltavou - Dobříš. V pozadí je vidět tehdy dosluhující mechanické návěstidlo.

Osobní doprava bude zastavena i na úseku Vlašim - Trhový Štěpánov. Tento koncový úsek tratě z Benešova u Prahy je z hlediska vytížení nejslabší, proto bylo přistoupeno k zastavení provozu. To přinese úsporu jednoho motorového vozu v turnuse. Motorový vůz 810.487 byl v Trhovém Štěpánově zachycen dne 30. 3. 2016.

Křižování motorových vozů ve stanici Vlašim bude s příchodem GVD 2021/2022 minulostí. Motorové vozy 810.487 a 810.349 byly zachyceny dne 30. 3. 2016.

Provoz bude zastaven také na lokálce Březnice - Rožmitál pod Třemšínem. Tato trať dlouhá léta vykazovala mizivé počty cestujících, přesto byl provoz zastaven až s příchodem GVD 2021/2022. Motorový vůz 810.411 byl zachycen v koncové dopravně dne 5. 7. 2018. Lokálka se však o svou budoucnost zatím bát nemusí, na trati stále funguje nákladní doprava.

Setkání motových vozů ve stanici Městec Králové se bude uskutečňovat i nadále, avšak již pouze o víkendech. Stanice se nachází na pomezí Středočeského a Královehradeckého kraje, přičemž středočeské spoje od Nymburka budou omezeny pouze na sobotu a neděli. V pracovní dny tak bude stanice obsluhována pouze od Chlumce nad Cidlinou. Dne 6. 7. 2018 se zde setkaly motorové vozy 810.493 a 810.616. (Doplnění: osobní doprava byla na trati zastavena o rok později s příchodem GVD 2022/2023).

Závěrečný snímek nás zavede do úvraťové dopravny Zásmuky. Ta se nachází na trati Bošice - Bečváry, kde byla pravidelná osobní doprava zastavena již v roce 2006. Od roku 2007 vyjížděl na lokálku tzv. "Podlipanský motoráček" jezdící soboty a neděle od července do září. Tento turistický spoj však vykazoval velmi nízké počty cestujících a tak byl zrušen již v GVD 2019/2020, tedy před příchodem současné vlny zastavování provozu. Motorový vůz M262.1183 dopravce KŽC Doprava byl zachycen v Zásmukách dne 6. 9. 2014.
 

Text a foto: Petr Jetelina 2021

Komentáře

  1. Petře, úsek Kralovice-Čistá byl obnoven v r. 2001, kdy se po něm v prosinci toho roku projel i první vlak; nikoliv až v r. 2003.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za informaci. V článku jsem to opravil.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]