Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

V rámci tohoto cestopisu bych se s Vámi, milí čtenáři, rád podělil o zážitky z dosud nejdelší cesty (2020), kterou jsem po železnici podnikl. A to hned do největší země na světě, do Ruska. Jelikož byla cesta opravdu dlouhá a zážitků požehnaně, rozhodl jsem se cestopis rozdělit do dvou dílů. V prvním díle si popíšeme cestu do cíle, kterým byla ruská Kazaň. V druhém díle se pak vrátíme zase zpět do České republiky.

Rusko je největší země na světě a její širokorozchodné železnice jsou pro mnoho železničních fanoušků velmi lákavé. Bohužel do Ruska se nedá dostat tak svobodně, jako do zemí Evropské unie či jiných evropských zemí a také ruské reálie jsou pro nezkušeného Evropana, zvláště na železnici, často velkým překvapením. Proto je dobré se na železniční putování vydat s někým, kdo již má potřebné znalosti a zkušenosti. Když jsem dostal nabídku od kamaráda Adama, který již v Rusku se svou ženou byl, zda-li se nechci na cestu vydat s nimi, bez váhání jsem nabídku přijal. Tímto cestopisem bych jim zpětně chtěl moc poděkovat, že jsem se této vzrušující cesty mohl zúčastnit.

Cesta tedy vedla přes Polsko, Litvu a Lotyšsko, kde jsme následně překonali hranici Evropské unie s Ruskem. Cestu jsme tak zvolili záměrně a nejeli jsme přes Bělorusko. Jelikož je Bělorusko s Ruskem v celní unii, neprobíhají hraniční kontroly na jejich vzájemných hranicích a cizinec jedoucí přímým vlakem Praha – Moskva (či jiným přímým spojem v Evropy) tak vstupuje na ruské území nelegálně. Nicméně ještě před příchodem Koronaviru však tento problém byl odstraněn vzájemným uznáváním ruských a běloruských víz.

Vydejme se na cestu

Na cestu jsem se vydal hned po skončení vánočních svátků 27. 12. 2019 po trase Kyjov – Staré Město u Uherského Hradiště – Katowice. Zde následoval nákup jízdenky do Bialystoku za výhodných 77 PLN. V Bialystoku jsme také měli smluven sraz s přáteli, kteří vyjeli o den dříve a brali to ještě přes Trojměstí. Tranzit přes Polsko do Pobaltí je obvykle velká nuda. Nicméně aby cesta tak nudná nebyla, tak již za Sosnowcem se objevilo zpestření. Rychlík srazil člověka. Nastalo téměř nekonečné stání v lese v kupé plném mluvicích poláků, které se protáhlo na 280 minut. Nicméně rychlík se nakonec rozjel a ve Varšavě na mě přípoj počkal. Zhruba v půl desáté pak konečně vysedám v cílové stanici. Soupravu rychlíku přebírá od lokomotivy EP07 pronajatý český Brejlovec 754.026, který s vlakem pokračuje do stanice Suwałki. Večeři jistí blízký Mekáč. Večer se konečně setkávám s kamarády na ubytování a uleháme.

Český Brejlovec 754.025 v Bialymstoku

Další den ráno 28. 12. 2019 v 8:26 vyrážíme osobním vlakem do Litvy. Vlak je veden polským motorovým vozem SA133-002, který jede přímo až do konečné stanice Kaunas, kam byl vystavěna kolej normálního rozchodu 1435 mm (jinak celé Pobaltí používá Sovětský rozchod 1520 mm). Toto spojení bylo zavedeno v roce 2016 a je provozováno v rozsahu dvou párů vlaků o víkendech, po jednom páru pak v pátek a v pondělí. Bohužel vlaky jezdí prázdné. Vlak uhání polskou krajinou, až dorazí do stanice Suwałki. Zde proběhne úvrať. Ačkoliv jsou Polsko a Litva členy Schengenského prostoru, nastupuje do vlaku polská policie a provádí kontrolu totožnosti. Poté vysednou a vlak pokračuje směrem k polské pohraniční stanici Trakiszki.

Železniční hraniční přechod Trakiszki – Mockawa byl uzavřen ze strany Sovětského svazu v roce 1945 obnoven až v roce 1992 v rámci spojení Litvy s Evropou. Kolej normálního rozchodu byla prodloužena až do litevské stanice Šestokai.

Pohraniční stanice Trakiszki

Ve stanici proběhne dvacetiminutový postoj, při kterém se čeká na protijedoucí spoj z Kaunasu. Po výměně vlakových čet každý vlak pokračuje dále svým směrem. Přejíždíme státní hranici, nastává posun času. Projíždíme pohraniční stanici Mockawa a zastavujeme až ve stanici Šestokai. Dále vlak na nové trati zrychluje a do Kaunasu přijíždíme ve 13:57.

Litevský normálněrozchodný Sergej slouží na přetazích mezi Polskem a Litvou
 

Konečná stanice Kaunas

V Kaunasu máme zajištěno ubytování v apartmánu hned u nádraží. Odložíme věci a jdeme se podívat do centra po nějakém obědě. V ulicích je plno lidí, což nám přináší problém, že všechny restaurace jsou plné. Nakonec to vzdáváme a přesouváme se taxíkem zpět k nádraží, kde nacházíme menší příjemnou restauraci. Po cestě taxíkem potkáváme na lince čtyři jeden z posledních dožívajících trolejbusů Škoda 14Tr! Rozhodli jsme se, že po večeři daný stroj odchytíme. To se zadařilo a já podnikám cestu na konečnou, kde pořizuji několik památečních snímků. Bohužel, s příchodem roku 2020 bude i tento trolejbus minulostí. Následně se přesouváme na ubytování a jdeme spát, jelikož budeme velmi brzo vstávat.

Centrum města


Jeden z posledních trolejbusů Škoda 14Tr v provozu

Ráno 29. 12. 2019 vstáváme již po čtvrté hodině, jelikož již po páté ráno odjíždí vlak do Vilniusu. Ten je veden naším Elefantem, ve kterém se usazujeme v první třídě. V sedm přijíždíme do Vilniusu, kde si přestup zkrátíme krátkým pobytem v nádražní kavárně. V 7:40 nám odjíždí mezistátní osobní vlak směr Daugavpils. Ten je veden litevskou motorovou jednotkou řady DR1A.

Litevská motorová jednotka DR1A dorazila do lotyšského Daugavpislu

Toto Lotyšské město je takovým pomyslným kusem Ruska v Evropské unii. Nelze se tomu divit, téměř 50% obyvatel je ruské národnosti, dalších 7% pak běloruské. Celé město má ruský ráz, včetně železniční stanice z dob Sovětského svazu. Jdeme si odložit zavazadla na autobusové nádraží a jedeme se věnovat tramvajovému provozu. Ten je unikátní v tom, že jsou zde v provozu tramvaje ruské výroby, které nikde jinde v EU nenajdete. Samozřejmostí jsou i všudypřítomné tramvaje Tatra T3. Zdejší vozy byly zakoupeny jako ojetiny z Německa, konkrétně z města Schwerin a jsou velmi zachovalé. Také dle sovětských zvyklostí jezdí v každém tramvajovém voze průvodčí. Daří se nám projet ještě starou trať k jezeru, kterou v brzké době nahradil zcela nový úsek kolem nemocnice. Naopak neprojedeme trať k železniční stanici, kde je výluka.

Tramvaje Tatra T3D, v pozadí ruská tramvaj 71-605A

Jiný ruský vůz 71-605A zachycen v centru města

Po obědě v řetězci Hessburger se vydáváme autobusem do města Rezekne, odkud nám večer odjíždí ze stanice Rēzekne-2 rychlík Latvijas ekspresis (Lotyšský express), který spojuje Rigu s Moskvou. Bohužel autobusové nádraží je na druhé straně města a venku je příšerná zima. Nakonec se nám podaří přiblížit se k nádraží pomocí MHD. Zajímavostí je, že zde jezdí české autobusy SOR na baterie. Před nástupem do rychlíku ještě pořizujeme zásoby a večeři. Poté se již odebereme na nádraží a vyčkáváme příjezdu elitního výkonu Lotyšských železnic LDZ do Moskvy.

Stojící Fantomas se za okamžik vydal směrem Krustpils

Lokomotiva TEP70-267 v čele elitního rychlíku Latvijas ekspresis Riga - Moskva

Cestujeme ve vozové třídě plackartnyj. Jedná se o vozovou třídu používanou na síti bývalých sovětských železnic, kdy vůz má částečně otevřené oddíly s lehátky. Ty slouží v denních hodinách k sezení, v noci pak ke spánku a vyznačují se velkou tvrdostí a koženkovým povrchem. Každý vůz má svoji děžurnou, průvodkyni, která se stará o vůz a o cestující. Nechybí také samovar na horkou vodou s vlastními kamínky. Zkrátka atmosféra sovětských železnic, že by se dala krájet. 

Interiér vozu třídy plackartnyj


Po necelých dvou hodinách jízdy jsme dorazili do lotyšské pohraniční stanice Zilupe. Zde odstupuje lokomotiva LDZ a nastupuje lokomotiva RŽD. Zároveň probíhá pohraniční kontrola lotyšské policie, pro kterou je v jízdním řádu vyhrazeno celých 45 minut. Poté se vlak opět dává do pohybu a zastavujeme v ruské pohraniční stanici Себеж (Sebež). Zde je již kontrola důkladnější, včetně krátkého výslechu, kontroly víz, vstupních kartiček nebo prohlídky zavazadel. Vše však proběhne v klidu a bez problémů. Po kontrole jsme se odebrali do jídelního vozu, kde jsme si za dostatečně přemrštěné ceny připili na tu naši velkou cestu. Následně uleháme a snažíme se trochu spát.

Konečně Moskva

Na další den 30. 12. 2019 se probouzíme a za oknem vidíme již předměstí Moskvy. I tak to ale vlaku bude trvat ještě minimálně hodinu, než dorazí do cílové stanice Moskva-Rižskaja (Rižské nádraží). Bohužel vlak je pod dohledem mnoha místních bezpečnostních příslušníků a tak k focení vlak v cílové stanici bohužel nedochází (na zpáteční cestě jsme si to však vynahradili). Přesouváme se do hotelu, který použijeme jako naši základnu až do pozdních večerních hodin. Po nutném odpočinku se vydáváme na prohlídku centra Moskvy. 

Na nádraží Moskva-Kurskaja potkáváme rychlík v čele s lokomotivou ČS7-028

Muzeum kosmonautiky

Výstava úspěchů národního hospodářství (Sovětského svazu)

Rudé náměstí bylo plné lidí. V pozadí chrám Vasila Blaženého

Pohled opačným směrem. Vlevo Kreml, uprostřed mauzoleum V.I.Lenina, vpravo státní historické muzeum

Obchodní dům GUM

Chrám Vasila Blaženého

Zhruba ve 22:00 opouštíme hotel a vydáváme se na nádraží Moskva-Kazanskaja (Kazaňské nádraží), odkud nám ve 23:38 odjíždí noční rychlík do Kazaně. Tentokrát cestujeme ve třídě kupejnyj, kde je kupé se čtyřmi lůžky. Díky zakoupení prázdného čtvrtého lístku jedeme v oddíle bez cizího člověka. Do odjezdu zbývalo ještě dvacet minut, zbylo proto trochu času na pořízení drobné dokumentace, samozřejmě potají a pod rouškou tmy. 

Rychlík do Kazaně je veden lokomotivou ČS7-104

Tolik k první části cestopisu Vlakem do Ruska. V druhém díle se krátce podíváme po Kazani a budeme se vracet zpět do České Republiky. Po cestě se zastavíme opět v Moskvě a podíváme se i do Rigy.

Itinerář cesty

27. 12. 2019

Os 4103 Kyjov zast. (6:39) - Bzenec (6:53)

Os 24111 Bzenec (7:01) - Moravský Písek (7:07)

Os 4205 Moravský Písek (7:11) - Staré Město u Uherského Hradiště (7:24)

EC 106 Staré Město u Uherského Hradiště (7:40)  - Katowice (10:38)

IC 113 Katowice (11:37) - Warszawa Centralna (?)

TLK 81102/81103 Warszawa Centralna (?) - Bialystok (?)

28. 12. 2019

R 143 Bialystok (8:26) - Kaunas (13:57)

29. 12. 2019

G 874 Kaunas (5:17) - Vilnius (7:00)

D 892 Vilnius (7:40) - Daugavpils (10:25)

BUS 7479 Daugavpils (16:40) - Rezekne (18:27)

V 2/R 2 Rezekne-2 (20:02) - Moskva-Rižskaja (30.12.2020/10:25)

30. 12. 2019

R 112 Moskva-Kazanskaja (23:38) - Kazan Pass. (31.12.2019/12:50)

 

Článek je součástí dvoudílného cestopisu: Vlakem do Ruska přes Pobaltí

Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Díl 2.: Přes Moskvu a Rigu do Čech [2020]


Text a foto: Petr Jetelina 2019 a 2020

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]