Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]

 

Ačkoliv polské město Glucholazy neleží v České republice, zaujímá své místo v české železniční síti. Vede přes něj totiž peážní trať spojující Jeseník s Krnovem. Ta byla vystavěna v roce 1888, je v provozu dodnes a sloužila pro tranzit českých vlaků přes polské území ve vnitrostátním režimu. České vlaky projíždějící peáží konají ve stanici Głuchołazy úvrať. Do roku 2006 zde byl zákaz nástupu a výstupu cestujících! Jednalo se o relikt minulosti z kominustické diktatury, který polský úřední šiml nebyl schopen ani 16 let po revoluci odstranit. Před rokem 1989 byly vlaky doprovázeny polskými pohraničníky se samopaly. Provoz na peáži je dodnes defacto zajišťován dle dohody z roku 1949, jen ozbrojení pohraničníci zmizeli a je možno svobodně vystoupit v Głuchołazech. V posledních letech však provoz doznal nepříliš pozitivních změn, kdy byly české osobní vlaky zcela zrušeny a byly zrušeny státem placené rychlíky. V krajské objednávce tak od prosince 2012 zůstávají čtyři páry spěšných vlaků, které jezdí dodnes.
 
Mapa vedení peážní trati přes polské území (mapy.cz)

Vnitrostátní polská osobní doprava do stanice Glucholazy, zastávky Glucholazy miasto a stanice Glucholazy Zdrój byla zastavena již v roce 2004, takže město nemělo žádné železniční spojení s polským vnitrozemím. V letech 2007 až 2010 jezdily mezistátní spěšné vlaky Opole - Jeseník - Ostružná. Nicméně vlaky vedené neekonomickými klasickými soupravami s velmi dlouhým časem jízdy jezdily prázdné a tento pokus o mezinárodní dopravu byl zastaven.

Další návrat osobní dopravy z polského vnitrozemí nastal až v prosinci 2014, kdy se Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry osobních vlaků do zastávky Glucholazy miasto. Ty jezdí každou sobotu, neděli a polské státní svátky. De facto šlo o prodloužení stávajících spojů v relaci Opole – Nysa (resp. Kluczbork – Nysa), kdy místo postoje v Nyse souprava vykoná obrat do Głuchołaz. Vlaky jezdí i v grafikonu 2020/2021 ve stejném rozsahu provozu jako při spuštění provozu v roce 2014. Bohužel není dosaženo ideálních návazností na české peážní spěšné vlaky v relaci Krnov - Jeseník a spojení není pro cesty do České republiky použitelné.


Jízdní řád PKP pro rok 2020/2021

Vydejme se na cestu

Má návštěva se odehrála v neděli 21. 12. 2014, teprve druhý týden provozu. Použil jsem spoj s pravidelným odjezdem 8:58 ze stanice Nysa. Většina cestujících vystoupila v Nyse, ve vlaku zůstalo celkem 8 cestujících, kteří cestovali do Głuchołaz miasta. 

Motorový vůz SA134-013 v Nyse

Cesta proběhla rychle, hladce a bez problémů. Zdržení nastalo ve stanici Głuchołazy, kdy se protáhla administrativa v dopravní kanceláři. Bylo nutno také vydat rozkazy k projetí návěstidel stůj, jelikož ramena se pro polský vlak nezvedají, ačkoliv stavědla jsou obsazena. 
 
Náš vlak dorazil do stanice Głuchołazy. Po pár minutách bude pokračovat dále na konečnou Głuchołazy miasto.
 
Na konečné zastávce Głuchołazy miasto se od zastavení provozu v roce 2004 nic nezměnilo. Byl pouze vybudován nový šturc směrem ke stanici Głuchołazy Zdrój, a budova zastávky byla uzamčena. Domek vedle zastávky je však obsazen závorářem, který ovládá jak přejezd u zastávky, tak i přejezd na trati Głuchołazy – Mikulovice. V roce 2020 budova zastávky prošla opravou a vypadá moc hezky (pár fotografií například zde).
 
Konečná zastávka Głuchołazy miasto

Pohled směrem ke stanici Głuchołazy Zdrój. Bohužel trať je přerušena novým šturcem.


Pohled z náspu peážní tratě do České republiky

 Před odjezdem osobního vlaku ze zast. Głuchołazy miasto projela po náspu nad zastávkou česká Regionova jako Sp 1663 Jeseník - Krnov. Po odfocení průjezdu polského motoráku následoval můj pěší přesun na „hlavní nádraží“, drobná svačinka z vlastních zdrojů a vyčkávání příjezdu Sp 1662 směr Jeseník a dále k domovu. Stanice je obsazena výpravčím, čekárna však zde není žádná. Během fotografování staničního zhlaví do polského vnitrozemí jsem byl upozorněn signalistou, že vstup do kolejí je zakázán. Po mé poznámce, že další vlak tudy pojede až někdy večer, mi bylo odpovězeno, že je to zákon (LOL).

Nejdříve projede Regionova z Jeseníku do Krnova

Poté může odjet osobní vlak do polské Nysy


Příjezd spěšného vlaku z Krnova do Jeseníku do stanice Głuchołazy

Tolik k návštěvě tohoto zapomenutého koutu české železniční sítě, který se ani nenachází na našem území. Popsané spoje jezdí stále stejně i v roce 2021, polské i české. Návaznosti mezi vlaky však zůstávají nadále špatné. Přesto doufám, že tento krátký cestopis Vám poskytne drobný námět k budoucímu železničnímu výletu.

Rozloučíme se fotografií ze 31.8.2015, kdy do Głuchołaz zavítala parní lokomotiva Ol69-69.

 Text a foto: Petr Jetelina 2014 a 2020

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]