V létě roku 2018 jsem se
vydal na jednu z nejzajímavějších železničních výprav, do tajuplné Albánie. Vůči
této zemi existuje ve světě spousta předsudků, nicméně přes svou dřívější
izolovanost od okolního světa za komunismu a překotný vývoj v 90. letech
je dnes Albánie vcelku bezpečnou evropskou zemí. Pro českého fanouška železnic
jsou albánské železnice zajisté to nejexotičtější, co je možno v Evropě spatřit, zvláště díky provozu československých lokomotiv řady T669.1 známých pod přezdívkou Čmelák, které vyrobila přažská lokomotivka ČKD.
Vydejme se tedy na cestu po Albánii vlakem.
Základní údaje o Albánských železnicích
Albánie je stát na Balkáně
rozkládající se na pobřeží Jaderského a Jónského moře. Svou tajuplnost si
Albánie získala díky své minulosti, kdy se země po Druhé světové válce dostala
pod nadvládu tehdy nadějného komunisty Envera Hodži (alb: Enver Hoxha), který až
do své smrti v roce 1985 zemi pevně držel ve své moci. Během této doby se
země politicky vydala mnoha směry. Zpočátku byla členem RVHP, po invazi vojsk
Varšavské smlouvy z tohoto uskupení vystoupila a od okolního světa se
izolovala. Hodža však našel nového spojence, Čínskou lidovou republiku.
Z této spolupráce také pocházel větší počet čínských železničních vozů,
které v Albánii do 90. let jezdily. Vztahy s Čínou přesto dlouho
nevydržely a země se opět politicky izolovala. V 80. letech se země opět začíná
sbližovat s Jugoslávií. Z této doby také pochází jediné mezinárodní
spojení železniční sítě Albánie se světem.
Na poli hospodářském země
obchodovala s mnoha evropskými zeměmi, z Východu i Západu. Vyvážely
se nerostné suroviny, kterých země měla dostatek, ze zahraničí se dovážely
hlavně strojírenské výrobky. Z obchodu mezi Albánií a ČSSR vzešel kontrakt
na dodávku motorových lokomotiv pro tamní železnice. Jednalo se o 2 kusy
lokomotiv řady T211.0 (Prasátko), 16 kusů lokomotiv řady T458.1 (Hektor) a 62
kusů řady T669.1 (tzv. Čmeláky), které zde jezdí dodnes.
Albánská železniční síť se honosí
hned několika tituly. Jedná se o nejmladší
železnici v Evropě, která je zároveň nejvíce zdevastovaná. Do Druhé světové války se na území země
nacházely pouze malé úzkorozchodné systémy určené pro dopravu surovin do
námořních přístavů. Po Druhé světové válce byla Albánie pouze chudou
zemědělskou zemí a s veškerou indrustrializací se začínalo od nuly. Pro
zbudování historicky prvního železničního úseku mezi městy Durrës a Pequin byli
pozvání jugoslávští inženýři. Ten byl otevřen v roce 1947. Následovalo
budování dalších více než 430
km úseků. Středobodem železniční sítě se stalo přístavní
město Durrës, odkud vybíhají tratě směrem na Tiranu, Shkodër, Pogradec a Vlorë.
Budování železniční sítě se odvíjelo od politiky izolace od okolních zemí,
proto izolovaně byl i budován železniční systém. Nicméně v roce 1985 byla
Albánie opět blízká k Jugoslávii a z této doby také pochází první a
poslední mezinárodní spojení Albánské sítě se světem (hlaniční přechod Bajzë –
Tuzi) severně od města Shkodër. V tomto okamžiku se
Albánie stala členem UIC a při této příležitosti dostala železniční společnost
oficiální jméno Hekurudha Shqiptare
(HSH).
Jak bylo řečeno v předchozím
odstavci, albánská železnice je nejvíce zdevastovanou železnicí v Evropě. Tento
stav byl dán velmi překotným vývojem země v 90. letech. V letech 1991 a 1997 vypukly
nepokoje, které způsobily ztráty úspor velké části albánské populace. Při
těchto nepokojích byly také vykrádány muniční sklady a obyvatelstvo bylo
vyzbrojeno. Čtyřměsíční nepokoje v roce 1997 musela uklidnit až intervence
vojsk OSN. Při těchto nepokojích byla železnice velmi poškozena. Mezistátní
trať do Černé Hory byla zprovozněna až v roce 2003. Na počátku nového
tisíciletí byl zrekonstruován ze zahraničních půjček úsek Tirana – Durrës,
v roce 2017 byla započata rekonstrukce tratí Fier – Vlorë. Dalším
milníkem v historii HSH je demolice nádraží v hlavním městě Tirana dne 2.9.2013.
Přesto všechno je stále možné se svézt
v Albánii vlakem. V roce 2018 se provoz odehrával na tratích: Dürres – Shkodër (1
pár), Dürres – Kashar (3 páry), Dürres – Elbassan (2 páry) a Dürres – Lushnje
(1 pár). V roce 2021 jezdí pouze jeden pár vlaků Elbasan –
Durrës. Více se dozvíte na tomto odkazu. Jízdné je velmi levné, například cesta Shkodër - Durrës vyšla v přepočtu na 35 Kč. Tarif se řídí dle zón, do kterých jsou dané jízdenky prodávány.
|
Tratě, na kterých byla v roce 2018 v procozu osobní doprava. V roce 2021 vlaky jezdí pouze v úseku Durrës - Elbasan.
|
|
Jízdní řád albánských železnic HSH v roce 2018
|
Středa 22. 8. 2018
Do Albánie jsem cestoval pozemní cestou přes Srbsko a Kosovo, přes etnicky rozdělenou Kosovskou Mitrovicu a hlavní města Prištinu. Z této cesty vyšel cestopis dříve ZDE. Odsud jsem
se pak autobusem přesunul do samotné Albánie.
Pro přesun z Kosova do
Albánie jsem se rozhodl využít autobusový spoj spojující Prištinu
s černohorským letoviskem Ulqin, kde žije početná albánská menšina. Na kosovsko – albánských hranicích
neproběhla žádná kontrola cestovních dokladů. Následuje cesta po horské
dálnici, která díky krásným výhledům rychle ubíhá. Autobus pozvolna klesal z hor a dorazil do nížiny,
kde se cesta stočila na sever směrem na Shkodër. Když jsem v dálce po šestihodinové
cestě zahlédl místní hrad, věděl jsem, že jsme na místě. Jenže autobus do města
nezajel. Zastavil na křižovatce před městem a vysadil několik cestujících
včetně mě a následně odjel s většinou cestujících dále do letoviska
Ulqin. Vzápětí ke mně přichází postarší
muž a nabízí za 5 EUR odvoz do 4
km vzdáleného centra města svým postarším vozem značky
Opel. Nabídku neodmítám, beru s sebou Němku, která zde také vysoupila. Následně hledám své ubytování. Malý sympatický hotelík kousek od
nádraží za 15 EUR udělal radost. K obědu si v pouliční restauraci
dávám dvakrát šiš-kebab. Nedaleko hotelíku se nachází prodejna potravin
v evropském stylu, bylo zde v prodeji i zboží běžných značek jako u
nás (například čokoláda). Celkově Shkodër působí jako sympatické město s čistými
a opravenými ulicemi. Místní lidé jsou příjemní a jsou určitě rádi za každou
návštěvu zahraničního turisty.
|
Vraky zdevastovaných italských vozů na nádraží ve Shkodëru.
|
Přicházelo pozdní odpoledne a nastal
čas se opět věnovat železnici. Vydám se k nádražní budově. Ta je zamčená,
nicméně na nástupiště se dá dostat postraní cestou. Betonová plocha u stanice
posloužila k sušení levandule, která hezky voněla po okolí. Před budovou
zdokumentuju několik zdevastovaných italských osobních vozů. Měl by tu stát
také záložní čmelák, bohužel tu není. Poté se vydávám po notně zchátralém
svršku kousek za město k mostu přes koryto řeky Kir. Ta je zcela vyschlá a
tak se můžu projít v jejím korytu. Zde pak budu očekávat příjezd odpoledního
vlaku z Durrësu. A opravdu, se zpožděním pár minut se objevuje čmelák
T669.1060 s dvěma ex německými vozy. Zážitek, poprvé jsem konečně viděl
albánský vlak!
|
Čmelák T669.1060 přijíždí s osobním vlakem z Durrësu do cíle své cesty ve Shkodëru.
|
|
Železniční svršek albánských železnic je v zoufalém stavu, kterému nepřispívá ani provoz šestinápravových lokomotiv.
|
Vracím se na stanici. Čmelák již
objel soupravu a je připraven na zítřejší ranní cestu zpět do stanice Durrës.
Kolem lokomotivy pobíhá několik nádražáků, otevírají kapoty a provádí údržbu. Nesmí
chybět ani Mercedes jednoho z mužů, který jezdí na stejné palivo jako
lokomotiva. Po pořízení snímků odcházím do hotelu a zbytek dne věnuji
odpočinku. Zítra vstávám hodně brzo…
|
Čmelák T669.1060 objel v cílové stanici Shkodër soupravu osobního vlaku a je přichystán na ranní jízdu do stanice Durrës.
|
Čtvrtek 23. 8. 2018
V 5:00 zvoní budík. Pomalu se
odeberu na nádraží, odkud ještě za šera v 5:45 odjíždí jediný osobní vlak
ze Shkodëru do Durrësu. Přicházím do poměrně
moderní výpravní budovy, okénko pro prodej jízdenek je však zavřeno. Jdu tedy
na nástupiště a ptám se na bilet, přičemž se mi dostane odpovědi, ať si klidně
nastoupím. Výpravčí v civilu pokyne k odjezdu a vlak se dá pomalu do
pohybu. Konečně, jedu vlakem v Albánii! Průvodčí, oblečená do světle modré
košile, což je asi jediný náznak uniformy u HSH, mi poté s úsměvem přináší
jízdenku za 120 ALL (albánský lek), což je o 40 ALL méně než bych dal za plnou
jízdenku. S úsměvem jí peníze dám, ona je shrábne do kapsy a jedeme dál. Vlak
pomalu drncá po rozpadlém svršku, hodně to houpe. Postupně se rozednívá, kochám
se okolní krajinou. Zajímavý je pohled na přehradu Koman nebo rozpadlé továrny.
Do vlaku přistupují cestující po jednotkách, většinou o pár stanic dále zase
vystoupí. Kouření ve vlaku není pro nikoho problém. Po zhruba třech hodinách
dorazíme do odbočné stanice Vorë, kde se připojuje trať z Kasharu na
předměstí Tirany. Odsud se vlak rozjede znatelně vyšší rychlostí. Trať zde byla
před mnoha lety revitalizována a svařena do bezstykové koleje. Přesto vlak
dosti houpá vlivem nulové údržby.
|
Osobní vlak Shkodër - Durrës je připraven k odjezdu z výchozí stanice.
|
|
Moderní výpravní budova železniční stanice Shkodër.
|
|
Vstupní hala.
|
|
Pomalu vychází slunce.
|
|
Předávání rozkazu mezi výpravčím a strojvedoucím Čmeláku.
|
|
Vyschlé koryta řek nejsou v létě nic neobvyklého, stejně tak rozpadající se dopravní infrastruktura.
|
Přesně dle jízdního řádu,
v 9:35, přijíždíme do konečné stanice Durrës. Lokomotiva T669.1060 je od soupravy
odpojena a následně odjíždí do depa ve Shkozëtu. Na stanici se ještě nacházejí
dvě další lokomotivy, T669.1053 a T669.1059, které přivezly osobní vlaky
z Elbasanu a z Kasharu. Ty postupně také odjíždí do depa.
|
Čmelák T669.1060 dorazil po čtyřhodinové jízdě do konečné stanice Durrës. Lokomotiva objíždí soupravu a vydá se do depa.
|
|
Na vedlejší koleji vyčkává Čmelák T669.1053, který přivezl osobní vlak z Kasharu.
|
|
A vedle postává čmelák T669.1059, který přivezl osobní vlak z Elbasanu.
|
Po utichnutí dopravního ruchu se
odeberu do města. Centrum je značně rušné, plné lidí a spousty aut
v zácpě. Vydávám se na náměstí ve staré části města, kde se nachází
hostel, ve kterém strávím celkem pět nocí.
|
Centrum Durrësu.
|
|
Ulice s palmami.
|
Po obědě v pizza bufetu se
vydávám opět na železniční stanici a chci otočit odpolední obrat do Kasharu. Dozvěděl
jsem se však, že ze tří párů vlaků v jízdním řádu jezdí je jeden. Dva
zbylé páry jezdí pouze o víkendu (což ale jízdní řád neuváděl). No co se dá
dělat, jdu tedy za stanici směrem ke stanici Shkozët a fotím odpolední příjezdy
vlaků z Elbasanu a Lushnjë. Poté se odeberu zpět kolem stanice, kde postává
čmelák T669.1054 v červeném nátěru HSH, který je připraven k odjezdu
s vlakem do Kasharu, kde následně přenocuje do rána.
|
Odpolední provoz ve stanici Durrës. Vpředu postává lokomotiva T669.1059, v pozadí pak lokomotiva T669.1053.
|
|
A vedle postává Čmelák T669.1054 v červeném nátěru HSH. Žádná další lokomotiva tento lak neobržela.
|
|
Čmelák T669.1051 přiváží do Durrësu odpolední osobní vlak z Elbasanu.
|
|
O chvíli později přijíždí lokomotiva T669.1041 s osobním vlakem z Lushnjë.
|
|
Hala nádraží v Durrësu. Malé okýnka vzadu připomínající střílny jsou osobní pokladny.
|
Pátek 24. 8. 2018
V tento den jsem se
železnici vůbec nevěnoval a pojal ho odpočinkově. Došlo konečně také na koupání
v moři. Pláže jsou špinavé, nicméně osvěžení ve vodě v horkém dni je
skvělé. Na promenádě se nachází spousta restaurací s možností oběda i
večeře, v centru města pak výborná zmrzlina, to vše za příznivé ceny.
Neměl jsem problém si dát zmrzlinu i třikrát denně. Večer následovala procházka
na promenádu s dalšími mladými lidmi, které jsem poznal v hostelu.
|
Městská promenáda.
|
|
Koupání při západu slunce.
|
Sobota 25. 8. 2018
Ráno vstávám hodně brzo, čeká mě
totiž výlet do Elbasanu. Chci stihnout vlak v 6:30 do stanice Rroghozinë,
kde jsem následně chtěl vyčkat na příjezd osobního vlaku do Elbasanu. Na
železniční stanici již stáli připravení čmeláci T669.1041 s vlakem do
Lushnjë a T669.1059 s víkendovým vlakem do Kasharu. Nicméně kvůli zapomenuté
peněžence jsem ale vlakem neodjel.
|
Brzké ráno v Durrësu. Vlevo lokomotiva T669.1041 s osobním vlakem do Lushnjë. Vedle lokomotiva T669.1059 s osobním vlakem do Kasharu.
|
Vše špatné je občas k něčemu
dobré a díky této nepříjemnosti jsem se svezl albánskou maršrutkou. Přišel jsem
na plochu před železniční stanicí a nastoupil do první dodávky s nápisem Elbasan.
Cesta stála 300 ALL. Kromě řidiče jede v dodávce také druhý člen posádky,
který otevírá dveře a vybírá peníze. Dodávka z výchozí zastávky odjíždí,
až jsou všechny místa zaplněna. Jízda to byla dobrodružná, již jen vymotání se
zácpami z Durrësu trvalo velmi dlouho, k tomu po cestě dodávka
nabírala případné mávající zájemce o svezení. Po opuštění aglomerace města je
jízda již klidnější. Rozpadlé železárny na obzoru dávají tušit, že se blížíme
k Elbasanu. Maršrutky ze směru od Tirany a dalších měst od západního směru
končí svou jízdu na terminálu na samém kraji města, kde se přestupuje do autobusu
místní MHD. Zde vybírá jízdné průvodčí, jízdenka stojí 30 ALL (asi 7 Kč).
Nakonec jsem se do Elbasanu přecijenom dostal.
|
Přestup z maršrutky do autobusu městské dopravy.
|
V centru města se nachází
hezky opravená promenáda podél pozůstatků městských hradeb, více zajímavého
toho k vidění během krátké návštěvy nebylo. Přímo za hradbami jsem si dal
vydatný oběd a poté se taxíkem za 300 ALL svezl k železniční stanici.
|
V centru Elbasanu jsou zachovány zbytky městských hradeb.
|
Zakoupil
jsem jízdenku do stanice Golem a odeberal se zdokumentovat stanici. Se
soupravou je zde připraven již známý čmelák T669.1054 v červeném nátěru
HSH.
|
Stanice Elbasan. Čmelák T669.1054 v červeném nátěru HSH odveze odpolední vlak do Durrësu.
|
|
Ve stanici opět stojí vraky osobních vozů z Itálie. V době návštěvy v roce 2018 byly stále vedeny jako provozní!
|
Vlak jede poloprázdný, pár cestujících přistupuje a vystupuje po cestě.
Kochám se krajinou, která je na rozdíl od té u Shkodëru protkána vodními kanály
z betonu.
|
Vodní kanál.
|
|
Mnoho závor je hlídáno a ovládáno ručně pomocí závorářů. Jako protiváha na závoře slouží koš s kamením.
|
Ve stanici Papër je nutno do lokomotivy nalít vodu
z plastových nádob, další nádoby jsou pak naloženy na lokomotivu. Ve stanici
Golem jsem vyběhl pořídit záběr odjíždějícího vlaku s výpravní budovou.
Poté jsem si od zdejšího výpravčího zakupil jízdenku do Durrësu za pouhých 8
ALL (asi 3 Kč). Po krátké chvíli do stanice vjíždí osobní vlak z Lushnjë
v čele s lokomotivou T669.1041, který fotím pěkně z nadchodu
přes silnici. Následně seběhnu k vlaku a svezu se do Durrësu. Večer
následuje příjemné koupání v moři.
|
Stanice Golem. Lokomotiva T669.1054 pokračuje dále do Cílové stanice Durrës.
|
|
Zhruba za půl hodiny po osobním vlaku z Elbasanu přijíždí osobní vlak z Lushnjë vedený čmelákem T669.1041.
|
|
Depo Durrës je jediné depo v Albánii.
|
Neděle 26. 8. 2018
Tento den již byl program
volnější. Po obědě na promenádě jsem se odpoledne odebral autobusem MHD do Shkozëtu
na nádraží, odkud zhruba po půl třetí odjížděl odpolední obrat víkendového
osobního vlaku z Durrësu do Kasharu v čele opět se známou lokomotivou
T669.1054. Vlakem cestovali lidé z koupání. Po čtyřiceti minutách jsme
dojeli na konečnou stanici na předměstí Tirany. Zde je zbudováno nové
nástupiště, bouda z buňky pro zaměstnance konajícího službu, dále kolej
k objíždění a vedle ní plocha, která by mohla sloužit pro vykládku.
Lokomotiva objede soupravu, zapřáhne ji a odjíždí zpět do Durrësu. Ve vlaku
potkávám turisty z Francie. Vystupuji opět ve stanici Shkozët a počkám si
na příjezd osobního vlaku z Elbasanu v čele s lokomotivou
T669.1051. Tento vlak je zároveň posledním vyfoceným vlakem v Albánii. Večer
následuje opět příjemné koupání v moři.
|
Konečná stanice Kashar na předměstí Tirany. Vlaky zde končí od roku 2013, kdy bylo v centru Tirany zbouráno hlavní nádraží. Již známá lokomotiva T669.1054 objíždí soupravu a vydá se zpět do Durrësu.
|
|
Čmelák T669.1051 přiváží do stanice Shkozet odpolední osobní vlak z Elbasanu.
|
Pondělí 27. 8. 2018
Poslední den v Albánii
patřil návštěvě hlavního města Tirany. Dopoledne jsem opustil ubytování a vyhledal
nějakou maršrutku směrem do Tirany. Po zhruba hodině cesty jsem se ocitl
v Tiraně, která mě přivítala velkou dopravní zácpou. Proto nakonec řidič
zastavil u krajnice a cestující vysadil na ulici. V zácpě jsem zahlédl
autobus MHD směřující určitě někam do centra, proto jsem si na něj s ostatními
počkal také. Jízdné opět stojí 30 ALL. Vysedl jsem poblíž hlavního náměstí.
Jedná se o velkou plochu, která je obestavěna moderními stavbami z dob
Envera Hodži jako opera nebo muzeum. Na náměstí stojí i socha Skandeberga,
albánského národního hrdiny. Památek zde mnoho nenajdete. Dále vycházka vedla
kolem muzea umění k mauzoleu Envera Hodži, které však tomuto účelu nikdy
nesloužilo. Jedná se o ošklivou betonovou a zdevastovanou stavbu. Dál procházka
vedla k univerzitě, nicméně počasí se začalo kazit a já zmokl.
Z plánu navštívit lanovku sešlo a vzal jsem zavděk obědem v pizzerii,
kde jsem mohl uschnout. Dál jsem se rozhodl již ve městě další čas netrávit a
odebral jsem se k zastávce letištního autobusu, který jezdí z centra
města na Letiště matky Terezy Tirana. Po 21. hodině odlétalo letadlo do Prahy,
které na zem dosedlo krátce po půlnoci. Tímto tedy úspěšná výprava do Albánie
končí a již jsem se těšil na další návštěvu této země.
|
Národní historické muzeum postavené v dobách komunistické Albánie.
|
|
Hotel na hlavním náměstí.
|
|
Vzorně upravená klidnější část v centru Tirany.
|
|
Mauzoleum je velká betonová stavba. Svému účelu však nikdy nesloužila.
|
|
Jeden z bulvárů.
|
|
Univerzita. |
Text a foto: Petr Jetelina 2018 a 2021
Nice
OdpovědětVymazat