S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]
Soukromý železniční dopravce Regiojet spustil od 30. 6. 2020 přímé železniční spojení České republiky s Chorvatskem. Jedná se o příjemnou vzpomínku na staré časy, kdy rekreační vlaky ČSD do bývalé Jugoslávie bývaly každé léto zcela běžné. Spoje byly původně vypravovány třikrát týdně, nicméně zájem o toto spojení překonal všechna očekávání a od 11. 7. 2020 vlaky vyjíždějí denně. Vlak nabízí jak místa k sezení, tak lehátkové vozy (které však dopravce v e-shopu označuje jako lůžko). Tyto spací vozy měly být původně nasazeny na spoje Praha – Medyka na ukrajinských hranicích, nicméně epidemie start tohoto spojení znemožnila. Následně se hledalo využití pro stojící vozový park, a tak vznikla myšlenka pro vlaky do Chorvatska.
Jízdní řád vlaku pro rok 2020, zdroj: www.regiojet.cz |
Trasa vlaku byla zvolena
z Prahy přes Brno, Bratislavu, přes maďarský hraniční přechod Rajka, přes
město Csorna do slovinské pohraniční stanice Hodoš, odkud přes Ljubljanu a
chorvatskou pohraniční stanici Šapjane dorazí do chorvatské Rijeky. Tato trasa
byla zvolena záměrně. Vzhledem k ceně za použití dopravní cesty (průjezd
přes maďarské území je levnější než přes Rakousko) a také s přihlédnutím
ke stavu infrastruktury, kdy průjezd Slovinskem vychází časově lépe než
členitým chorvatským vnitrozemím. Dále příjezd ke
slovinsko-chorvatským hraničním kontrolám je až ráno a tak není nutno
cestující budit. A nakonec Rijeka je nejbližší po železnici dostupné město u
Jadranu a tratě jsou elektrizované. Na síti SŽ(DC) a ŽSR jede vlak na vlastní
licenci společnosti Regiojet. Na maďarské železniční síti vlak přebírá soukromá
společnost Continental Railway
Solution, avšak stále s lokomotivou Regiojet. Na síti slovinských a
chorvatských železnic vlak jede na licenci tamních státních dopravců, čili
Slovenske železnice (SŽ) a HŽ Putnički prijevoz (HŽPP). Balkánští
státní dopravci vlak vezou svými lokomotivami a vlaky jsou doprovázeny jejich
vlakvedoucími.
Je čtvrtek 13. 7. 2020 odpoledne a
já celý natěšený vyrážím z Kyjova do Brna na hlavní nádraží, odkud v 19:46 odjíždí
náš spoj do Rijeky. Nicméně již hodinu před odjezdem informační zdroje uvádí
zpoždění vlaku 18 minut, které následně vzrostlo až na 28 minut vlivem četných
výluk na trati. Náš vůz číslo 2 se nachází na samém konci soupravy, a je stále
v červeném nátěru DB, od kterých byl odkoupen. Celý vůz i kupé jsou však
čisté, uklizené a v dobrém stavu. Klimatizace však nefunguje a tak jsou ve vlaku otevřena všechna okna, která jsou jinak uzamčena. Nechybí ani funkční zásuvky. Brno
opouštíme nakonec ve 20:17. Další zpoždění se začíná nabalovat na síti Železnic
slovenskej republiky. Na příjezdu do stanice Bratislava-hlavná stanica máme 52
minut zpoždění. Po drncavém průjezdu Bratislavou nabíráme na příjezdu do
stanice Bratislava-Petržalka dalších pět minut vlivem pomalých jízd na rozpadlé slovenské infrastruktuře. Poté již
následuje stanice Rusovce a Rajka. Zde vlak zastaví a nastupuje maďarský
strojvedoucí s vlakvedoucím. Začíná pršet a my se ukládáme ke spánku. Během
jízdy přes Maďarsko vlak koná úvrať, kterou však nevnímám. Díky tomu se náš vůz
však dostává hned za lokomotivu. Výměnu lokomotiv v Hodoši moje podvědomí
slabě zaznamenává.
S příjezdem do Ljubljany je hlášen ve vlaku budíček a je rozdávána snídaně. Na výběr je čaj nebo instantní káva a máslový crossant, který je moc dobrý. Stále si vezeme zpoždění, tentokrát 52 minut. Po necelé hodině a půl přijíždíme po slovinské pohraniční stanice Ilirska Bistrica. Nasazujeme roušky. Do vlaku nastupuje policie a provádí rychlou kontrolu v podobě vizuální kontroly dokladu, nic více se neděje. Musí to vzít opravdu rychle, jelikož díky našemu zpoždění nás dohání ranní rychlík B 481 z Ljubljany do Rijeky, který musí být také zkontrolován.
S příjezdem do Ljubljany je hlášen ve vlaku budíček a je rozdávána snídaně. Na výběr je čaj nebo instantní káva a máslový crossant, který je moc dobrý. Stále si vezeme zpoždění, tentokrát 52 minut. Po necelé hodině a půl přijíždíme po slovinské pohraniční stanice Ilirska Bistrica. Nasazujeme roušky. Do vlaku nastupuje policie a provádí rychlou kontrolu v podobě vizuální kontroly dokladu, nic více se neděje. Musí to vzít opravdu rychle, jelikož díky našemu zpoždění nás dohání ranní rychlík B 481 z Ljubljany do Rijeky, který musí být také zkontrolován.
Pohled z vlaku na stanici Ilirska Bistrica |
Vlak se rozjíždí a zhruba po deseti minutách zastavujeme v chorvatské pohraniční stanici Šapjane. Zde již čekají na příjezd vlaků ze Slovinska dvě chorvatské lokomotivy. Policie nastupuje jako první do našeho vozu, kontrola občanek probíhá pouze vizuálně. Někteří lidé mají i pasy. Jakmile policie opustí náš vůz, vystupuji ven a pořizuji dokumentaci. Stanice je stykovou stanicí dvou napěťových soustav (stejnosměrné 3 kV a střídavé 25 kV, 50 Hz), podobně jako v Kutné Hoře a Nedakonicích. Slovinského stejnosměrného „Mopeda“ 342.022 si přebírá střídavá chorvatská 1141.382, aby ho z chorvatského zhlaví stanice postrčila zpět pod stejnosměrnou část stanice. Poté se lokomotiva opět vrací k naší soupravě. Dohání nás rychlík z Ljubljany.
Chorvatské lokomotivy 1141.382 a 1141.308 vyčkávají na své výkony. Levá poveze spoj Regiojetu, pravá poveze rychlík z Ljubljany. Za nimi se hned nachází rozhraní napětí trakčních soustav. |
Postrk slovinského Mopeda 342-022 z chorvatského "střídavého" zhlaví |
Souprava Regiojetu v čele s lokomotivou 1141.382 je připravena k odjezdu do Rijeky |
Před odjezdem Regiojetu nás opět dohání rychlík z Ljubljany. Ten je veden "Mopedem" 342-014. |
Odjíždíme ze stanice Šapjane. Díky zkrácení hraniční kontroly zpoždění nyní činí 37 minut. Vlakovým rozhlasem je ohlášeno zastavení ve stanici Opatija-Matulji, kde již vyčkávají navazující autobusy, které cestující rozváží po chorvatských letoviscích. Vlak je mnohem delší, než jsou nástupiště ve stanici a tak vyskakujeme do štěrku. Následně nastupujeme do autobusu č.2 směr Umag a přesně v 9:30 vyrážíme. Tento přestup je v této stanici zajištěn z dopravních důvodů, kdy ráno bývá centrum Rijeky ucpáno. Zajímavé je, že o přestupu v Opatii se člověk dozví pouze ve vlaku, oficiální cestou tuto informaci od Regiojetu cestující neobdrží.
Stanice Opatija-Matulji. Přestup do návazných autobusů. Vlak dále pokračuje do Rijeky |
Samotná rekreace v Umagu
byla příjemná. Přes cestovku jsme měli zakoupené ubytování v areálu s domečky,
které v sobě ukrývaly dva apartmány. Původně měla být pouze jedna ložnice a přistýlky, nakonec jsme byli příjemně překvapeni dvěma ložnicemi. Vadou na kráse však byla chybějící
pláž – podél pobřeží jsou pouze betonová plata. To bylo pro mě velkým zklamáním.
Vyrážíme na cestu domů
Pro cestu zpět jsme opět měli
zakoupený autobusový transfer k vlaku. Hned na začátku cesty však přišlo
mírné zpestření, autobus pro nás vůbec nepřijel. Po telefonátu a urgování se
pro nás autobus naštěstí vrátil a my se šťastně dostali do Rijeky
k přestupu. Ukázalo se, že se nejednalo o chybu Regiojetu, ale vina byla
na straně cestovní kanceláře, která nám pobyt zajišťovala a nenahlásila náš
nástup!
Autobus však do Rijeky přijel pouze s 9 minutovým zpožděním v 17:34, na přestup na vlak do Prahy s odjezdem v 18:35 z Rijeky tak zbývalo 61 minut. Většina cestujících již byla přítomna na nádraží. To bohužel nenabízí žádné služby pro cestující, čekárna zde není žádná, hala prochází rekonstrukcí a tak každý postává a posedává, kde se dá.
Autobus však do Rijeky přijel pouze s 9 minutovým zpožděním v 17:34, na přestup na vlak do Prahy s odjezdem v 18:35 z Rijeky tak zbývalo 61 minut. Většina cestujících již byla přítomna na nádraží. To bohužel nenabízí žádné služby pro cestující, čekárna zde není žádná, hala prochází rekonstrukcí a tak každý postává a posedává, kde se dá.
Souprava vlaku se připravovala před jízdou,
vpředu již byla připojena první lokomotiva. Zhruba půl hodiny před odjezdem se souprava otevírá a
cestující mohou nastoupit do vychlazených klimatizovaných vozů.
Na stanici se před odjezdem ukázaly dva další vlaky. Nejdříve přijel osobní vlak s Ogulinu v čele s Aseou 1141.301, která dosud má starou verzi nátěru HŽ. Přesně tímto spojem jsem do Rijeky před čtyřmi lety, v roce 2016, přijel ze Šibeniku. Dále se ukáže rychlík z Ljubljany, který přijel do kusých kolejí. V jeho čele je opět Asea s další verzí staršího nátěru, tentokrát 1141.308. Ta po odstavení soupravy nastupuje na přípřež našeho vlaku. Přesně v 18:35 se náš vlak dává do pohybu a my opouštímě Rijeku.
Na stanici se před odjezdem ukázaly dva další vlaky. Nejdříve přijel osobní vlak s Ogulinu v čele s Aseou 1141.301, která dosud má starou verzi nátěru HŽ. Přesně tímto spojem jsem do Rijeky před čtyřmi lety, v roce 2016, přijel ze Šibeniku. Dále se ukáže rychlík z Ljubljany, který přijel do kusých kolejí. V jeho čele je opět Asea s další verzí staršího nátěru, tentokrát 1141.308. Ta po odstavení soupravy nastupuje na přípřež našeho vlaku. Přesně v 18:35 se náš vlak dává do pohybu a my opouštímě Rijeku.
Přijíždí osobní vlak z Ogulinu v čele s lokomotivou 1141.301 |
Přípřežní lokomotiva 1141.308 je připojena. Souprava je připravena k odjezdu do Šapjane |
Pro zajímavost přikládám chorvatské sešitové jízdní řády pro tento vlak. Za povšimnutí stojí velmi bídná traťová rychlost na chorvatském úseku. Vzhledem k váze vlaku a těmto rychlostem je přípřež lokomotiv opravdu nutná.
V Šapjane a Ilirske Bistrici proběhne hraniční kontrola, opět pouze vizuální. V Lublani nastoupí několik cestujících a poté uháníme vstříc noci. Ráno je budíček v Bratislavě, kde zjišťuji zpoždění 92 minut. Než se protáhneme do Brna, nabíráme další minuty a nakonec vysedáme se sto minutovým zpožděním. Nám to ale vůbec nevadí, přecijenom pozitivní zážitky, kterými jsme z cesty naplněni, nám zpoždění zkazit nemůže.
Za mě osobně se cesta velmi vydařila, jízda vlakem společnosti Regiojet byla velmi příjemná, bezpečná a pohodlná, stejně tak za velmi výhodnou cenu, kterou by České dráhy určitě nebyly schopny nabídnout. Nelze se divit, že se žluté vlaky do Chorvatska staly největším železničním hitem tohoto roku v České republice. Jediný mráček na obloze můžou představovat zpoždění, které však vznikají na straně infrastruktury, zejména SŽ(DC) a ŽSR. Nicméně když člověk cestuje na dovolenou a ne za všedními povinnostmi, je zpoždění více snesitelné. A navíc, jak praví osmý drážní paragraf: §8 Zpoždění k cestování prostě patří. Již teď se těšíme na další cestu...
Železniční spojení s Chorvatskem v posledních letech
Do roku 2016 byl v létě
třikrát týdně vypravován jeden přímý lůžkový vůz z Prahy do Splitu přes
Budapešť v režii Českých drah. Nicméně tento produkt neměl žádnou šanci
oslovit běžné cestující, zejména pro dlouhý čas jízdy, vysoké jízdné a mizivou
kapacitu vozu oproti vlaku Regiojetu. Další podstatnou nevýhodou byla maďarsko-chorvatská
hraniční kontrola uprostřed noci. Spojení zaniklo z technických důvodů,
jelikož od prosince 2016 zajíždí pražská EC na nádraží Nyugati, rychlík Adria
do Splitu odjížděl z nádraží Keléti, tudíž nebylo jak vůz mezi vlaky
přepojit.
Do roku 2009 jezdil letní rychlík Jadran z Prahy do Splitu. Železniční správy, kterými rychlík projížděl, však dále odmítaly tento spoj dotovat a České dráhy odmítly spoj provozovat na komerční riziko.
Do roku 2009 jezdil letní rychlík Jadran z Prahy do Splitu. Železniční správy, kterými rychlík projížděl, však dále odmítaly tento spoj dotovat a České dráhy odmítly spoj provozovat na komerční riziko.
Itinerář cesty:
13. 8. 2020 / 14. 8. 2020
RJ 1047 Brno - Opatia-Matulji
BUS Opatia-Matulji - Umag
16. 8. 2020 / 17. 8. 2020
BUS Umag - Rijeka
RJ 1046 Rijeka - Brno
Text a foto: Petr Jetelina 2020
Komentáře
Okomentovat