S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

 

Soukromý železniční dopravce Regiojet spustil od 30. 6. 2020 přímé železniční spojení České republiky s Chorvatskem. Jedná se o příjemnou vzpomínku na staré časy, kdy rekreační vlaky ČSD do bývalé Jugoslávie bývaly každé léto zcela běžné. Spoje byly původně vypravovány třikrát týdně, nicméně zájem o toto spojení překonal všechna očekávání a od 11. 7. 2020 vlaky vyjíždějí denně. Vlak nabízí jak místa k sezení, tak lehátkové vozy (které však dopravce v e-shopu označuje jako lůžko). Tyto spací vozy měly být původně nasazeny na spoje Praha – Medyka na ukrajinských hranicích, nicméně epidemie start tohoto spojení znemožnila. Následně se hledalo využití pro stojící vozový park, a tak vznikla myšlenka pro vlaky do Chorvatska.

Jízdní řád vlaku Praha - Rijeka
Jízdní řád vlaku pro rok 2020, zdroj: www.regiojet.cz
 
Trasa vlaku byla zvolena z Prahy přes Brno, Bratislavu, přes maďarský hraniční přechod Rajka, přes město Csorna do slovinské pohraniční stanice Hodoš, odkud přes Ljubljanu a chorvatskou pohraniční stanici Šapjane dorazí do chorvatské Rijeky. Tato trasa byla zvolena záměrně. Vzhledem k ceně za použití dopravní cesty (průjezd přes maďarské území je levnější než přes Rakousko) a také s přihlédnutím ke stavu infrastruktury, kdy průjezd Slovinskem vychází časově lépe než členitým chorvatským vnitrozemím. Dále příjezd ke slovinsko-chorvatským hraničním kontrolám je až ráno a tak není nutno cestující budit. A nakonec Rijeka je nejbližší po železnici dostupné město u Jadranu a tratě jsou elektrizované. Na síti SŽ(DC) a ŽSR jede vlak na vlastní licenci společnosti Regiojet. Na maďarské železniční síti vlak přebírá soukromá společnost Continental Railway Solution, avšak stále s lokomotivou Regiojet. Na síti slovinských a chorvatských železnic vlak jede na licenci tamních státních dopravců, čili Slovenske železnice (SŽ) a HŽ Putnički prijevoz (HŽPP). Balkánští státní dopravci vlak vezou svými lokomotivami a vlaky jsou doprovázeny jejich vlakvedoucími.

 
Vyrážíme na cestu
Je čtvrtek 13. 7. 2020 odpoledne a já celý natěšený vyrážím z Kyjova do Brna na hlavní nádraží, odkud v 19:46 odjíždí náš spoj do Rijeky. Nicméně již hodinu před odjezdem informační zdroje uvádí zpoždění vlaku 18 minut, které následně vzrostlo až na 28 minut vlivem četných výluk na trati. Náš vůz číslo 2 se nachází na samém konci soupravy, a je stále v červeném nátěru DB, od kterých byl odkoupen. Celý vůz i kupé jsou však čisté, uklizené a v dobrém stavu. Klimatizace však nefunguje a tak jsou ve vlaku otevřena všechna okna, která jsou jinak uzamčena. Nechybí ani funkční zásuvky. Brno opouštíme nakonec ve 20:17. Další zpoždění se začíná nabalovat na síti Železnic slovenskej republiky. Na příjezdu do stanice Bratislava-hlavná stanica máme 52 minut zpoždění. Po drncavém průjezdu Bratislavou nabíráme na příjezdu do stanice Bratislava-Petržalka dalších pět minut vlivem pomalých jízd na rozpadlé slovenské infrastruktuře. Poté již následuje stanice Rusovce a Rajka. Zde vlak zastaví a nastupuje maďarský strojvedoucí s vlakvedoucím. Začíná pršet a my se ukládáme ke spánku. Během jízdy přes Maďarsko vlak koná úvrať, kterou však nevnímám. Díky tomu se náš vůz však dostává hned za lokomotivu. Výměnu lokomotiv v Hodoši moje podvědomí slabě zaznamenává.
S příjezdem do Ljubljany je hlášen ve vlaku budíček a je rozdávána snídaně. Na výběr je čaj nebo instantní káva a máslový crossant, který je moc dobrý. Stále si vezeme zpoždění, tentokrát 52 minut. Po necelé hodině a půl přijíždíme po slovinské pohraniční stanice Ilirska Bistrica. Nasazujeme roušky. Do vlaku nastupuje policie a provádí rychlou kontrolu v podobě vizuální kontroly dokladu, nic více se neděje. Musí to vzít opravdu rychle, jelikož díky našemu zpoždění nás dohání ranní rychlík B 481 z Ljubljany do Rijeky, který musí být také zkontrolován. 
 
Pohled z vlaku na stanici Ilirska Bistrica

Vlak se rozjíždí a zhruba po deseti minutách zastavujeme v chorvatské pohraniční stanici Šapjane. Zde již čekají na příjezd vlaků ze Slovinska dvě chorvatské lokomotivy. Policie nastupuje jako první do našeho vozu, kontrola občanek probíhá pouze vizuálně. Někteří lidé mají i pasy. Jakmile policie opustí náš vůz, vystupuji ven a pořizuji dokumentaci. Stanice je stykovou stanicí dvou napěťových soustav (stejnosměrné
3 kV a střídavé 25 kV, 50 Hz), podobně jako v Kutné Hoře a Nedakonicích. Slovinského stejnosměrného „Mopeda“ 342.022 si přebírá střídavá chorvatská 1141.382, aby ho z chorvatského zhlaví stanice postrčila zpět pod stejnosměrnou část stanice. Poté se lokomotiva opět vrací k naší soupravě. Dohání nás rychlík z Ljubljany.
 
Chorvatské lokomotivy 1141.382 a 1141.308 vyčkávají na své výkony. Levá poveze spoj Regiojetu, pravá poveze rychlík z Ljubljany. Za nimi se hned nachází rozhraní napětí trakčních soustav.

Postrk slovinského Mopeda 342-022 z chorvatského "střídavého" zhlaví

Souprava Regiojetu v čele s lokomotivou 1141.382 je připravena k odjezdu do Rijeky

Před odjezdem Regiojetu nás opět dohání rychlík z Ljubljany. Ten je veden "Mopedem" 342-014.

Odjíždíme ze stanice Šapjane. Díky zkrácení hraniční kontroly zpoždění nyní činí 37 minut. Vlakovým rozhlasem je ohlášeno zastavení ve stanici Opatija-Matulji, kde již vyčkávají navazující autobusy, které cestující rozváží po chorvatských letoviscích. Vlak je mnohem delší, než jsou nástupiště ve stanici a tak vyskakujeme do štěrku. Následně nastupujeme do autobusu č.2 směr Umag a přesně v 9:30 vyrážíme. Tento přestup je v této stanici zajištěn z dopravních důvodů, kdy ráno bývá centrum Rijeky ucpáno. Zajímavé je, že o přestupu v Opatii se člověk dozví pouze ve vlaku, oficiální cestou tuto informaci od Regiojetu cestující neobdrží.
 
Stanice Opatija-Matulji. Přestup do návazných autobusů. Vlak dále pokračuje do Rijeky

Samotná rekreace v Umagu byla příjemná. Přes cestovku jsme měli zakoupené ubytování v areálu s domečky, které v sobě ukrývaly dva apartmány. Původně měla být pouze jedna ložnice a přistýlky, nakonec jsme byli příjemně překvapeni dvěma ložnicemi. Vadou na kráse však byla chybějící pláž – podél pobřeží jsou pouze betonová plata. To bylo pro mě velkým zklamáním.

Městečko Umag

Zvonice kostela sv. Pelegrina

Divoká zvěř

Vyrážíme na cestu domů

Pro cestu zpět jsme opět měli zakoupený autobusový transfer k vlaku. Hned na začátku cesty však přišlo mírné zpestření, autobus pro nás vůbec nepřijel. Po telefonátu a urgování se pro nás autobus naštěstí vrátil a my se šťastně dostali do Rijeky k přestupu. Ukázalo se, že se nejednalo o chybu Regiojetu, ale vina byla na straně cestovní kanceláře, která nám pobyt zajišťovala a nenahlásila náš nástup!
Autobus však do Rijeky přijel pouze s 9 minutovým zpožděním v 17:34, na přestup na vlak do Prahy s odjezdem v 18:35 z Rijeky tak zbývalo 61 minut. Většina cestujících již byla přítomna na nádraží. To bohužel nenabízí žádné služby pro cestující, čekárna zde není žádná, hala prochází rekonstrukcí a tak každý postává a posedává, kde se dá. 
 
Nálada na nádraží v Rijece před zpáteční cestou do Prahy

Souprava vlaku se připravovala před jízdou, vpředu již byla připojena první lokomotiva. Zhruba půl hodiny před odjezdem se souprava otevírá a cestující mohou nastoupit do vychlazených klimatizovaných vozů.
Na stanici se před odjezdem ukázaly dva další vlaky. Nejdříve přijel osobní vlak s Ogulinu v čele s Aseou 1141.301, která dosud má starou verzi nátěru HŽ. Přesně tímto spojem jsem do Rijeky před čtyřmi lety, v roce 2016, přijel ze Šibeniku. Dále se ukáže rychlík z Ljubljany, který přijel do kusých kolejí. V jeho čele je opět Asea s další verzí staršího nátěru, tentokrát 1141.308. Ta po odstavení soupravy nastupuje na přípřež našeho vlaku. Přesně v 18:35 se náš vlak dává do pohybu a my opouštímě Rijeku. 
 
Přijíždí osobní vlak z Ogulinu v čele s lokomotivou 1141.301

Přípřežní lokomotiva 1141.308 je připojena. Souprava je připravena k odjezdu do Šapjane

Pro zajímavost přikládám chorvatské sešitové jízdní řády pro tento vlak. Za povšimnutí stojí velmi bídná traťová rychlost na chorvatském úseku. Vzhledem k váze vlaku a těmto rychlostem je přípřež lokomotiv opravdu nutná. 
 


V Šapjane a Ilirske Bistrici proběhne hraniční kontrola, opět pouze vizuální. V Lublani nastoupí několik cestujících a poté uháníme vstříc noci. Ráno je budíček v Bratislavě, kde zjišťuji zpoždění 92 minut. Než se protáhneme do Brna, nabíráme další minuty a nakonec vysedáme se sto minutovým zpožděním. Nám to ale vůbec nevadí, přecijenom pozitivní zážitky, kterými jsme z cesty naplněni, nám zpoždění zkazit nemůže. 
 
Za mě osobně se cesta velmi vydařila, jízda vlakem společnosti Regiojet byla velmi příjemná, bezpečná a pohodlná, stejně tak za velmi výhodnou cenu, kterou by České dráhy určitě nebyly schopny nabídnout. Nelze se divit, že se žluté vlaky do Chorvatska staly největším železničním hitem tohoto roku v České republice. Jediný mráček na obloze můžou představovat zpoždění, které však vznikají na straně infrastruktury, zejména SŽ(DC) a ŽSR. Nicméně když člověk cestuje na dovolenou a ne za všedními povinnostmi, je zpoždění více snesitelné. A navíc, jak praví osmý drážní paragraf: §8 Zpoždění k cestování prostě patří. Již teď se těšíme na další cestu...
 
Dobrou noc

Železniční spojení s Chorvatskem v posledních letech

Do roku 2016 byl v létě třikrát týdně vypravován jeden přímý lůžkový vůz z Prahy do Splitu přes Budapešť v režii Českých drah. Nicméně tento produkt neměl žádnou šanci oslovit běžné cestující, zejména pro dlouhý čas jízdy, vysoké jízdné a mizivou kapacitu vozu oproti vlaku Regiojetu. Další podstatnou nevýhodou byla maďarsko-chorvatská hraniční kontrola uprostřed noci. Spojení zaniklo z technických důvodů, jelikož od prosince 2016 zajíždí pražská EC na nádraží Nyugati, rychlík Adria do Splitu odjížděl z nádraží Keléti, tudíž nebylo jak vůz mezi vlaky přepojit.
Do roku 2009 jezdil letní rychlík Jadran z Prahy do Splitu. Železniční správy, kterými rychlík projížděl, však dále odmítaly tento spoj dotovat a České dráhy odmítly spoj provozovat na komerční riziko.

Itinerář cesty:

13. 8. 2020 / 14. 8. 2020
RJ 1047 Brno - Opatia-Matulji
BUS Opatia-Matulji - Umag

16. 8. 2020 / 17. 8. 2020
BUS Umag - Rijeka
RJ 1046 Rijeka - Brno
 
Text a foto: Petr Jetelina 2020

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]