Dvojice Šlechtičen provedla zatěžovací zkoušku v Plzni [2020]

Ve čtvrtek 10. 9. 2020 se v Plzni na Bílé Hoře naskytla nevšední podívaná. Na trati č. 160, která byla v rámci výluky od 30. 4. 2020 do 11. 9. 2020 vyloučena z provozu, se objevila hned dvojice parních lokomotiv řady 475.1, známé jako Šlechtičny. Ty se zde ukázaly v rámci zatěžovací zkoušky nového mostu u zastávky Bílá Hora. Každá z lokomotiv vážící přes 100 tun tomuto účelu krásně posloužily.

Krátce o stavbě

Nový most byl součástí výstavby úseku silnice I/20 mezi ulicemi Plaská a Jateční. Její vizualizaci si můžete prohlédnout na portálu youtube. Tato stavba částečně ovlivňuje i železniční trať č. 160. Bylo nutno postavit dva nové železniční mosty, jeden pro trať 160, druhý pro vlečku Ferona. Most pro trať má elegantní pilíř ve tvaru písmene V, který bude ve výsledku stát ve středu okružní křižovatky. Celá stavba mostu proběhla ve velmi rychlém tempu, pouhých 135 dní.

Celkem prošlo opravou cca. 600 m tratě. Dále byla modernizována zastávka Plzeň-Bilá Hora. Bylo postaveno nové mimoúrovňové nástupiště o délce 120 m s výškou hrany 550 mm nad temenem kolejnice a nový přístřešek pro cestující. Po dokončení silničních objektů bude postaven i bezbariérový chodník a schodiště z ulice k nástupišti. Jako bonus byl zrušen jeden přejezd v km 4,226. Rozsah prací si lze prohlédnout ve schémátku níže.

 

Zjednodušené schéma stavby. Červeně: koleje a nástupiště, modře: nové mostní objekty, oranžově: nové silniční komunikace

Lokomotivy v akci

Jelikož jsem se na stavbě projekčně podílel, nemohl jsem si tuto podívanou nechat ujít. Kolem desáté dopoledne se dvojice Šlechtičen 475.111 + 475.179 ukázala před železničním mostem přes řeku Berounku, aby se po chvíli vyčkávání pomalým krokem vydaly směrem ke stavbě a minuly tak červený terč, který vylučuje kolej z provozu. Zhruba v 10:30 lokomotivy najely na samotný most a zkouška mohla začít.

Opatrný nájezd na most přes řeku Berounku. Stavba se nachází hned za ním.


Nájezd na nový most


Na novém mostě

Po čase byly lokomotivy rozpojeny a každá z mostu odjela svým směrem. Následně proběhlo měření, jak se most bude chovat pod „odtížení“ od zátěže. Během této doby jsem se odebral na kopec nad stavbou. Bohužel obě lokomotivy se na most již nevrátily, pouze jedna z nich ještě vykonala na mostě další měření.
 
Lokomotiva koná posun směrem na Žatec

Již osamocena zpět na mostě




Během této doby jsem se odebral opět k mostu přes Berounku. Lokomotivy se opět spojily a ve 13:00 se za doprovodu kouřových a zvukových efektů odebraly zpět směrem k Plzni. Zkouška dopadla úspěšně a o den později 11. 9. 2020 od 18:00 byl trať dána do zkušebního provozu.

Zkouška je u konce, lokomotivy odjíždí zpět do Plzně

 
Text a foto: Ing. Petr Jetelina 2020

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]