Za Čmeláky do Albánie [2024]
Následující článek nás zavede do vzdálené Albánie. Země dříve tajuplná a izolovaná od světa s nejtvrdší komunistickou diktaturou v Evropě (po Sovětském svazu), dnes je objevována turisty a železničními nadšenci nejen z České republiky. Do Albánie bylo v letech 1958 až 1990 dodáno celkem 80 lokomotiv z produkce podniku ČKD Praha. Jednalo se o lokomotivy řad T211 (2 ks), T435 a T458 (16 ks) a T669.1 (62 ks). Několik posledních „čmeláků“ řady T669.1 jezdí u albánských železnic HSH dodnes. Další dvě lokomotivy řady T669 byly zakoupeny v letech 2018 a 2019 v České republice a jezdí u dopravce Albrail na jihu země.
Albánské železnice jsou v rámci Evropy nejmladším železničním systémem, první normálně rozchodné tratě byly postaveny až v roce 1947. Do roku 1985 byla země zcela izolována od okolního světa, napojení na evropskou železniční síť existuje až od roku 1985 z Jugoslávie. Zdejší tratě a vozidla jsou značně zdevastovány. To souvisí zejména s pádem komunistického režimu a následnými občanskými nepokoji v letech 1991 a 1997, během kterých utrpěl železniční systém značné škody. V roce 2012 byla uzavřena trať do Pogradce na břehu Ohridského jezera. V roce 2013 došlo ke zrušení hlavního nádraží v Tiraně, což znamenalo dramatický propad počtu přepravených cestujících. Železnice trpí nedostatkem finančních prostředků, korupcí, vandalismem a rozkrádáním.
V roce 2021 byla italskými firmami zahájena modernizace trati Tirana – Durrës s výstavbou nového nádraží v hlavním městě. Součástí stavby bude nová odbočka na tiranské letiště. Stavba je financována půjčkou od Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj, grantem od Western Balkans Investment Fund a ze státního rozpočtu. V plánu jsou modernizace dalších tratí.
Vývoj v posledních letech
Do roku 2019 zdejší železniční systém zajišťoval pravidelnou osobní dopravu na relacích Durrës – Kashar (předměstí Tirany), Durrës – Elbasan, a Durrës – Shkodër na severu země. Nákladní doprava směřující do bývalých železáren v Elbasanu fungovala přes hraniční přechod do Černé Hory a z přístavu Durrës. Dne 11. listopadu 2019 došlo k zastavení veškeré železniční dopravy z důvodu nedostatku finančních prostředků na nákup motorové nafty. O několik dní později postihlo Albánii silné zemětřesení, které poškodilo most mezi stanicemi Vorë a Laç a odřízlo zdejší železniční síť od mezistátní trati do Černé Hory. Následný příchod pandemie nemoci Covid-19 prodloužil zastavení provozu.
Provoz byl obnoven
v červenci 2020. Ačkoliv jízdní řád uváděl čtyři osobních vlaků,
v reálu byl vypravován pouze jediný spoj Elbasan – Durrës a zpět, který je
v provozu dodnes. V roce 2021 došlo k omezení provozu vlaku
pouze na soboty a neděle. V létě 2021 byl do jízdního řádu přidán jeden
pár vlaků Durrës – Kashar, který byl z důvodu stavebních prací později
zrušen. Od roku 2022 je každé úterý od března do června vypravován poutnický
vlak na odříznutém úseku železniční sítě mezi stanicemi Shkodër a Laç. V roce
2023 došlo k rozšíření provozu vlaku Elbasan - Durrës kromě víkendu také
na pátek. V souvislosti se stavebními pracemi v Durrësu odjíždí vlak
z provizorní stanice Plazh. Od 6. července 2024 byla obnovena osobní doprava do
stanice Lushnjë. Do 14. července 2024 byl jeden pár vlaků v sobotu a
v neděli vypravován ve směru Plazh – Lushnjë. Od 20. července 2024 je
vypravován z Lushnjë do stanice Rrogozhinë, kde je zajištěn přestup do
vlaku Elbasan – Plash. Vlak je v provozu do 28. září 2024.
Na webu naleznete cestopis z Albánie z roku 2018.
Následující snímky byly pořízeny ve dnech 10. srpna a 11. srpna 2024.
![]() | ||
Po odjezdu vlaku do Durrësu (Plazh) lokomotiva T669.1059 objede soupravu a vyčkává na odpolední odjezd zpět do Lushnjë. |
![]() |
Přesouvám se do města Durrës. Ve stanici Shkozet probíhají modernizační práce na trati do Tirany. Se soupravou výsypných vozů se štěrkem byla ve stanici zachycena lokomotiva T669.1046. |
![]() |
Provizorní stanice Plazh. Ve stanici vyčkává souprava vlaku číslo 7 [Plazh - Elbasan]. Červená lokomotiva T669.1054 byla vyměněna za poněkud vzhledově zanedbanou T669.1051. |
![]() |
Další snímek lokomotivy T669.1051 vzniká na vjezdu do stanice Kavajë. |
![]() |
Vlak číslo 4 [Rrogozhinë - Lushnjë] v čele s lokomotivou T669.1059 byl zachycen v odpoledním slunci zhruba 3 km od výchozí stanice. |
![]() |
Další snímek vzniká o kousek dál za zářezem se silničním mostem. |
![]() |
Jeden dokumentační snímek vzniká za stanicí Dushk. |
Jízdní řády osobních vlaků HSH
Aktuální jízdní řády jsou zveřejňovány na webu albánksých železnic https://hekurudha.al/.
Text a foto: Petr Jetelina 2024
Komentáře
Okomentovat