Za Čmeláky do Albánie [2024]

Následující článek nás zavede do vzdálené Albánie. Země dříve tajuplná a izolovaná od světa s nejtvrdší komunistickou diktaturou v Evropě (po Sovětském svazu), dnes je objevována turisty a železničními nadšenci nejen z České republiky. Do Albánie bylo v letech 1958 až 1990 dodáno celkem 80 lokomotiv z produkce podniku ČKD Praha. Jednalo se o lokomotivy řad T211 (2 ks), T435 a T458 (16 ks) a T669.1 (62 ks). Několik posledních „čmeláků“ řady T669.1 jezdí u albánských železnic HSH dodnes. Další dvě lokomotivy řady T669 byly zakoupeny v letech 2018 a 2019 v České republice a jezdí u dopravce Albrail na jihu země.

Albánské železnice jsou v rámci Evropy nejmladším železničním systémem, první normálně rozchodné tratě byly postaveny až v roce 1947. Do roku 1985 byla země zcela izolována od okolního světa, napojení na evropskou železniční síť existuje až od roku 1985 z Jugoslávie. Zdejší tratě a vozidla jsou značně zdevastovány. To souvisí zejména s pádem komunistického režimu a následnými občanskými nepokoji v letech 1991 a 1997, během kterých utrpěl železniční systém značné škody. V roce 2012 byla uzavřena trať do Pogradce na břehu Ohridského jezera. V roce 2013 došlo ke zrušení hlavního nádraží v Tiraně, což znamenalo dramatický propad počtu přepravených cestujících. Železnice trpí nedostatkem finančních prostředků, korupcí, vandalismem a rozkrádáním.

V roce 2021 byla italskými firmami zahájena modernizace trati Tirana – Durrës s výstavbou nového nádraží v hlavním městě. Součástí stavby bude nová odbočka na tiranské letiště. Stavba je financována půjčkou od Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj, grantem od Western Balkans Investment Fund a ze státního rozpočtu. V plánu jsou modernizace dalších tratí.

Vývoj v posledních letech

Do roku 2019 zdejší železniční systém zajišťoval pravidelnou osobní dopravu na relacích Durrës – Kashar (předměstí Tirany), Durrës – Elbasan, a Durrës – Shkodër na severu země. Nákladní doprava směřující do bývalých železáren v Elbasanu fungovala přes hraniční přechod do Černé Hory a z přístavu Durrës. Dne 11. listopadu 2019 došlo k zastavení veškeré železniční dopravy z důvodu nedostatku finančních prostředků na nákup motorové nafty. O několik dní později postihlo Albánii silné zemětřesení, které poškodilo most mezi stanicemi Vorë a Laç a odřízlo zdejší železniční síť od mezistátní trati do Černé Hory. Následný příchod pandemie nemoci Covid-19 prodloužil zastavení provozu.

Provoz byl obnoven v červenci 2020. Ačkoliv jízdní řád uváděl čtyři osobních vlaků, v reálu byl vypravován pouze jediný spoj Elbasan – Durrës a zpět, který je v provozu dodnes. V roce 2021 došlo k omezení provozu vlaku pouze na soboty a neděle. V létě 2021 byl do jízdního řádu přidán jeden pár vlaků Durrës – Kashar, který byl z důvodu stavebních prací později zrušen. Od roku 2022 je každé úterý od března do června vypravován poutnický vlak na odříznutém úseku železniční sítě mezi stanicemi Shkodër a Laç. V roce 2023 došlo k rozšíření provozu vlaku Elbasan - Durrës kromě víkendu také na pátek. V souvislosti se stavebními pracemi v Durrësu odjíždí vlak z provizorní stanice Plazh. Od 6. července 2024 byla obnovena osobní doprava do stanice Lushnjë. Do 14. července 2024 byl jeden pár vlaků v sobotu a v neděli vypravován ve směru Plazh – Lushnjë. Od 20. července 2024 je vypravován z Lushnjë do stanice Rrogozhinë, kde je zajištěn přestup do vlaku Elbasan – Plash.

Na webu naleznete cestopis z Albánie z roku 2018. 

Následující snímky byly pořízeny ve dnech 10. srpna a 11. srpna 2024.

Brzy ráno byla na cestě do stanice Rrogozhinë zachycena lokomotiva T669.1059 s osobním vlakem číslo 5 [Lushnjë - Rrogozhinë]. Na několika kilometrech trati proběhla oprava svršku a vysekání divoké vegetace v jejím okolí.

Stanice Rrogozhinë. V pozadí stojí vlak z Lushnjë, červený čmelák T669.1054 přijíždí do stanice se zpožděním 30 minut v čele osobního vlaku číslo 6 [Elbasan - Plazh], který směřuje na předměstí Durrësu.

Po odjezdu vlaku do Durrësu (Plazh) lokomotiva T669.1059 objede soupravu a vyčkává na odpolední odjezd zpět do Lushnjë.


Přesouvám se do města Durrës. Ve stanici Shkozet probíhají modernizační práce na trati do Tirany. Se soupravou výsypných vozů se štěrkem byla ve stanici zachycena lokomotiva T669.1046.


Nedaleko stanice Shkozet se nachází depo, kde je odstavena většina dosud provozních strojů. Bohužel moje přítomnost se nesetkala s pochopením zdejších zaměstnanců, depo jsem proto musel opustit bez možnosti nabídnutí úplatku.


Provizorní stanice Plazh. Ve stanici vyčkává souprava vlaku číslo 7 [Plazh - Elbasan]. Červená lokomotiva T669.1054 byla vyměněna za poněkud vzhledově zanedbanou T669.1051.


Vlak číslo 7 do Elbasanu byl zachycen za stanicí Golem. Zatímco silniční síť je postupně rozvíjena od roku 1999, kdy bylo v Albánii povoleno soukromé vlastnictví automobilů, železniční trať pomyslně uvízla v časech komunistického diktátora Envera Hodžy a na svou modernizaci teprve čeká.


Další snímek lokomotivy T669.1051 vzniká na vjezdu do stanice Kavajë.


Vlak číslo 4 [Rrogozhinë - Lushnjë] v čele s lokomotivou T669.1059 byl zachycen v odpoledním slunci zhruba 3 km od výchozí stanice.


Další snímek vzniká o kousek dál za zářezem se silničním mostem.


Jeden dokumentační snímek vzniká za stanicí Dushk.


Železniční stanice Lushnjë je mezilehlou stanicí na trati do jihoalbánského města Vlorë, kam osobní vlaky nezajíždí od roku 2016. Na začátku července 2024 se alespoň do Lushnjë vrátila osobní doprava, přičemž poslední osobní vlaky sem zajížděly v létě 2018. Kolejiště stanice se ukrává v suché trávě a odpadcích.


Poslední snímek byl pořízen ve stanici Elbasan. Podvečerní slunce nasvítilo lokomotivu T669.1051 se soupravou pro vlak číslo 6, která je připravena na následující den. Ve stanici jsou deponovány všechny osobní vozy, vyjma soupravy pro výkon do Lushnjë. Četa zůstává na lokomotivě i během pracovních dnů, kdy vlak stojí odstaven ve stanici, a provádí údržbu lokomotivy.

 

Jízdní řády osobních vlaků HSH

Aktuální jízdní řády jsou zveřejňovány na webu albánksých železnic https://hekurudha.al/.


 

Text a foto: Petr Jetelina 2024

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]