Zápisky ze Slovinska: Ljutomer - Gornja Radgona [2024]

V sobotu 24. srpna 2024 se ve Slovinsku uskutečnila jízda zvláštního osobního vlaku po neprovozované lokální trati Ljutomer - Gornja Radgona. Pro jízdu byla vybrána motorová jednotka 711-015/16, přezdívaná „zeleni vlak“. Jízda byla pořádána klubem Družina gomulke 203, dopravcem vlaku byl národní dopravce Slovenske železnice. Vlak byl veden pod čísly IZ 16061 a IZ 16060 [Murska Sobota – Gornja Radgona] a zpět. Cílem jízdy bylo projet tuto lokální trať bez osobní dopravy s vozidlem, z jehož řady v provozu zbývají poslední dva zástupci. 

Lokálka Ljutomer - Gornja Radgona byla původně součástí tratě vedoucí z rakouského Spielfeldu do Ljutomeru, která byla dokončena v roce 1890. Její součástí byl most přes řeku Mur, která se po rozpadu Rakouska-Uherska stala hraniční řekou mezi Rakouskem a Jugoslávií. Do roku 1924 byly provozovány peážní vlaky z Ljutomeru do Mariboru přes rakouský Spielfeld, které byly zrušeny po výstavbě nové trati z Ormože do Murske Soboty přes Ljutomer. Dne 17. dubna 1945 byl při ústupu nacistických vojsk zničen hraniční most přes řeku Mur, čímž se Gornja Radgona stala koncovou stanicí. Most již nebyl nikdy obnoven, hlavně z politických důvodů, kdy Rakousko připadlo do západní sféry vlivu. Osobní doprava byla na slovinské části tratě zastavena v roce 1968. Poté byly provozovány pouze zvláštní vlaky při příležitosti konání zemědělských veletrhů které byly v průběhu let také zrušeny. Nákladní doprava je dodnes provozována v úseku Ljutomer – Radenci, kde je obsluhována vlečka podniku Radenska d.o.o., producenta minerálních vod a nealkoholických nápojů. Na rakouské části tratě Spielfeld-Straß – Bad Radkersburg je osobní doprava provozována dosud v režii ÖBB.

Trať Ljutomer - Gornja Radgona (červeně), trať Spielfeld - Bad Radkersburg (modře). Zdroj: mapy.cz
 

Na trati vyjelo v letech 2021 a 2022 několik zvláštních vlaků pro veřejnost. V roce 2023 si objednal jízdu po trati český klub KŽC, který sem zavítal v rámci akce „Víkend s motoráčkem“. Nasazena byla motorová jednotka 814.123-1. V roce 2010 se uskutečnila zvláštní jízda v rámci oslav 125. výročí tratě, při které motorový vůz řady 711-019/020 vyrazil z Gornje Radgony do rakouského Bad Radkersburgu okružní cestou přes Maribor a Spielfeld.

Motorové jednotky řady 711 byly dodány Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Ljublana v počtu 10 kusů v roce 1970. Jejich výrobcem byl podnik Wagon und Maschinenbau (WMD) v Donauwörthu, jednalo se o dovoz ze Západu. Z počátku byly nasazovány na elitní rychlíkové výkony z Lublaně do Bělehradu. Poté se ustálily na výkonech ve Slovinsku a v chorvatském příhraničí. Jezdily například na rychlíku „Arena“ z Puly do Zagrebu. S úpadkem železnic v 90. letech se jednotky postupně propadly do regionální dopravy a vzhledem ke svému stáří začaly být postupně vyřazovány. Poslední dvě jednotky s čísly 711-007/008 a 711-015/016 se ještě dnes občasně vyskytují na spojích Ormož – Čakovec (HŽ) a na trati Maribor – Bleiburg. Na začátku letní sezóny 2024 se ještě stačily objevit na spojích do chorvatské Puly, kde se desítky let pravidelně vyskytovaly.

Motorová jednotka je připravena k odjezdu z Murske Soboty.

Krátká zastávka ve stanici Lipovci.

Ve stanici Ljutomer proběhla změna směru jízdy a vlak vyrazil směr Gornja Radgona.

První zastavení na trati proběhlo v zastávce Križevci-Boreci. Kromě manipulační koleje zde nezbylo vůbec nic, přesto ještě v roce 2022 zde stála staniční budova.

Další zastavení proběhlo v Radenci. Původní výpravní budova se nachází vpravo mimo záběr a je využívána jako rodinný dům.

Po příjezdu do cílové stanice Gornja Radgona provedla motorová jednotka posun až na samotný konec tratě. Ten zde vznikl v roce 1945 při ústupu nacistických vojsk, která vyhodila do vzduchu hraniční most přes řeku Mur. Ten už nebyl nikdy obnoven.

Po návratu do stanice byla jednotka odstavena u výpravní budovy a vyčkávala na odpolední odjezd zpět do Ljutomeru a Murske Soboty.

Poslední snímek dokumentuje provoz na druhém břehu řeky Mur. Trať je standardně obsluhována jednotkami Siemens Desiro, nicméně je možné zde potkat i "velkou soupravu" s lokomotivou. Ta je v pracovní dny nasazena na jeden pár přímých vlaků Bad Radkersburg - Graz Hbf. V období od 30. března do 27.10.2024 je souprava nasazena i o víkendu na tři páry odpoledních osobních vlaků Bad Radkersburg - Spielefeld.


Sešitové jízdní řády zvláštního vlaku Murska Sobota - Gornja Radgona.

Zdroje:

https://www.bakos.si/

https://www.vlaki.info

https://spolek.kzc.cz/

https://sl.wikipedia.org/


Text a foto: Petr Jetelina 2024


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]