Vlakem do Litvy [2023]

V první polovině května 2023 jsem po několikaleté přestávce opět navštívil Pobaltí. Vydal jsem se pozemní cestou přes Polsko, vyzkoušel nové dálkové spojení Varšavy a Litvy, potkal pár širokorozchodných klasických souprav a strávil den s českými trolejbusy Škoda 14Tr ve Vilniusu.

Naposled jsem do tohoto koutu Evropy zavítal těsně před vypuknutím celosvětové pandemie Covid 19, kdy jsme se vraceli vlakem z Ruska.

Pátek 5. května 2023

Vyrážím odpoledne po práci z Brna směr Bohumín, kde přestupuji na spoj společnosti Leo express, která ve vybrané dny provozuje spojení z Prahy do Krakova, kam vlak přijíždí před desátou hodinou večerní.

Sobota 6. května 2023

Krátce po půlnoci v 0:09 odjíždí noční TLK Karpaty do Gdynie, které využívám do stanice Warszawa Centralna. Odsud pak v 7:40 odjíždí IC Hańcza do litevské pohraniční stanice Mockava. Ačkoliv tento rychlík rovněž vyjíždí z Krakova, rozhodl jsem se jet již po půlnoci napřed.

TLK Karpaty před odjezdem z Krakowa.

Od příchodu grafikonu vlakové dopravy dne 11. prosince 2022 bylo po zhruba deseti letech obnoveno každodenní železniční spojení Polska a Litvy přes hraniční přechod Trakiszki – Mockava. Od poloviny roku 2016 do jara 2020 a od července 2022 sice fungovalo spojení Bialystok – Kaunas v režii motorových vozů, avšak pouze o víkendech. Před rokem 2016 bylo železniční spojení zhruba pět let přerušeno z důvodu výstavby prodloužení normálního rozchodu do Kaunasu. Dnes je vlak IC Hańcza veden v relaci Kraków – Warszawa – Bialystok – Suwałki – Trakiszki – Mockava. V litevské pohraniční stanici Mockava následuje přestup do motorové jednotky LTG Link do Kaunasu a Vilniusu.

Nákup jízdního dokladu pro relaci Warszawa – Kaunas neproběhl úspěšně. Pokladní mi tvrdila, že do Litvy nejsou žádná volná místa, ačkoliv vlak byl poloprázdný. Vydala mi pouze jízdenku v ceně 49,70 PLN bez místenky do stanice Suwalki nedaleko hranic s tím, že navazující úsek do Litvy si mám zakoupit u průvodčího. Nebyla mi schopna ani sdělit, kolik taková jízdenka stojí. Jízdenku jsem nakonec zakoupil z mobilního telefonu přes e-shop litevských železnic LTG Link (v e-shopu PKP IC to rovněž nešlo).

V 7:40 ráno vyjíždím ze stanice Warszawa Centralna a mířím směrem na Litvu. V oddíle cestuje muž z Británie a jeho manželka, Lotyška, která před dvaceti lety ze země odešla. Ve stanici Bialystok dochází k odpojení části vozů od soupravy a výměna hnacího vozidla. Elektrickou lokomotivu v čele nahrazuje dieselová „Gama“ SU160-001. Ta nás veze do stanice Suwałki, která je pro všechny ostatní vlaky konečnou stanicí. Náš vlak zde vykoná úvrať a pokračuje vstříc státní hranici mezi Polskem a Litvou.

IC Hańcza po objetí lokomotivy ve stanici Suwałki.

Během sovětských dob v letech 1945 až 1992 byl zdejší hraniční přechod zcela uzavřen a spojení Warszawy s Vilniusem bylo realizováno přes Grodno v dnešním Bělorusku. Peážní vlaky z Polska do Litvy přes území Běloruska vydržely až do začátku nového tisíciletí.

V polské pohraniční stanici Trakiszki má vlak minutový postoj, chvíli po odjezdu překračujeme polsko-litevskou hranici. Přejezd státní hranice lze poznat z kvalitnějšího svršku a zvýšenou rychlostí vlaku, jelikož litevský úsek tratě byl již dávno zmodernizován. Asi 15 km od státní hranice se uprostřed pusté oblasti nachází litevská pohraniční stanice Mockava. Zde se stýká sovětský široký rozchod s normálním evropským rozchodem. Souprava polských železnic PKP zde končí a nastává přestup do motorové jednotky dopravce LTG Link. Po vzájemné výměně všech cestujících se soupravy vydají na svou zpáteční cestu.

Setkání souprav PKP a LTG v pohraniční stanici Mockava. Vpravo odstavené Sergeje pro normální rozchod.

Ačkoliv normální rozchod pokračuje dále do Litvy až do stanice Palemonas, jednu stanici za Kaunasem, je nutno přestoupit již v Mockavě, jelikož polská lokomotiva řady SU160 nemá povolení k vjezdu za litevskou pohraniční stanici. Normální rozchod je dnes využíván nákladní dopravou v celé délce.

Cesta z Mockavy do Kaunasu trvá ještě hodinu a dvacet minut. Zároveň nastává změna času o jednu hodinu napřed. Je to pro mě na tomto úseku premiéra na širokém rozchodu, jelikož při třech předchozích cestách přes tento hraniční přechod jsem vždy cestoval po normálním rozchodu. Vysedám v Kaunasu. Téměř všichni cestující zůstávají ve vlaku a pokračují až do Vilniusu.

Ve městě se příliš dlouho nezdržím, po jídle se vydám vozidlem taxislužby Bolt více než pět kilometrů na okraj města, kde mám zarezervováno ubytování na ubytovně patřící ruské menšině. Nicméně personál je vstřícný, nesetkal jsem se tedy se známým typem ruské ženy, která je vždy otrávená a neochotná. Ubytovna na okraji města má dobrou strategickou polohu nejen díky výhodné ceně, ale také je blízko k nákladnímu železničnímu obchvatu Kaunasu, kam se zítra vydám.

Neděle 7. května 2023

Tento den bude patřit fotografování několika klasických rychlíkových souprav evokujících časy Sovětských železnic, které lze dodnes v Litvě ještě potkat.

Lehce po deváté ráno opouštím ubytovnu a mířím kolem největšího hřbitova v Kaunasu do lesa, kudy vede nákladní obchvat města. Po něm jsou vedeny vlaky, které nezajíždí na osobní nádraží. Kromě nákladních vlaků (který za celou dobu neprojel ani jeden) byly tudy trasovány i všechny ruské tranzitní rychlíky do Kaliningradské enklávy. Do dnešních dnů zbyl pouze jeden, rychlík 0029Č/0030Č „Jantar“ Moskva – Kaliningrad. Na území Litvy cestující z Ruska a Běloruska nesmí soupravu opustit, zároveň musí každý cestující vlastnit vstupní vízum do Evropské unie. Vlak tedy nefunguje jako peážní spoj. Do března 2020, kdy svět zasáhla pandemie Covidu 19, bylo možno do vlaku nastoupit i na území Litvy ve Vilniusu. Zjistit jeho přibližný jízdní řád na území Litvy bylo obtížné. Na internetu jsem nalezl služební jízdní řád RŽD z roku 2021 a porovnal jeho časy se současným jízdním řádem na území Ruska a Běloruska. Dále bylo nutno určit správný lokální čas, jelikož v Bělorusku, Litvě i Kaliningradu platí pro čas zcela jiná pravidla (například Rusko s Běloruskem neprovádí posun času). Na základě všech těchto podkladů jsem určil přibližný čas průjezdu vlaku kolem Kaunasu. Vlak se krátce po 11. hodině dopolední skutečně objevuje. V čele rychlíku je nasazen „Eurorunner“ ER20, který tuto vozbu zajišťuje od roku 2020 v souvislosti s poklesem nákladní dopravy a uvolnění několika lokomotiv i do osobní dopravy. Dříve se v čelech vlaků objevovaly sovětské lokomotivy TEP70 a TEP0BS (poslední kus nasazovaný jen na posun dojezdil na konci roku 2022). Zajímavá je i lávka přes trať, ze které byl snímek pořízen. Lávku si vybrali filmaři při natáčení známé minisérie HBO "Černobyl", kdy toto místo bylo použito pro natočení scény "most smrti", která se v seriálu objevila na konci první epizody.

Rychlík 0029Č Moskvva - Kaliningrad zachycen na okraji města Kaunas.

Na konci vlaku jsou řazeny zavazadlový a poštovní vůz v nápadném zbravení.

Vracím se zpět do města na autobusové nádraží. U hřbitova mezitím nastala rušná dopravní špička, spousta místních se rozhodla strávit krásnou slunečnou neděli se svými blízkými na hřbitově. Po obědě v jídelně vedle autobusového nádraží se přesouvám do nedalekého města Jonava. Železniční stanice se od autobusového nádraží nachází více než 3 km daleko, k přesunu využívám elektrickou koloběžku od Boltu, kterých je zde plno.

Jonava se nachází na hlavním koridoru z Vilniusu do přístavního města Klaipedy. Jedná se o nejdůležitější železniční tah v Litvě sloužící k tranzitu nákladu z přístavu k přechodovým stanicím u běloruských hranic a jeho pokračování do dalších zemí na východě. Také je zde provozována vnitrostátní rychlíková doprava. Ta je zajištěna primárně motorovými jednotkami Pesa 730ML, nicméně v pátky a neděle jsou pro zvládnutí zvýšeného zájmu o cestování nasazeny dvě klasické soupravy sestavené ze „stodol“ (osobní vozy se sovětským průjezdným průřezem). V sobotu je vypravována jedna souprava. V čele vlaku jsou od počátku roku 2022 nasazovány lokomotivy „Eurorunner“ ER20 od Siemensu. Dříve zde byla nasazena rovněž řada TEP70 a TEP70BS. V současné době probíhá elektrizace tratě.

Rychlík Vilnius - Klaipeda.

Rychlík Klaipeda - Vilnius v režii motorové jednotky PESA 730ML.

Dvojice "Eurorunnerů" na nákladním vlaku z Klaipedy do stanice Lentvaris, kde odstoupí z čela vlaku.

Nasedám do rychlíku č. 74 a mířím do Vilniusu. Zde se hned naproti nádraží nachází Hotel Panorama, kde zůstanu na dvě noci. Bydlel jsem zde již v prosinci 2018 při své první výpravě do Pobaltí (z této cesty bude rovněž vydán cestopis).

Rychlík Klaipeda - Vilnius v podání klasické soupravy.

Stanice Vilnius. Vlevo klasická souprava z Klaipedy, vpravo motorová jednotka DR1A s osobním vlakem směr Varéna.

Osobní vlak do Keny tvořen "Elefantem" EJ575.

Pondělí 8. května

8. květen je v mnoha evropských zemích oslavován jako den vítězství nad nacismem. V pobaltských zemích byl však průběh dějin poněkud jiný a proto se zde slaví dny, které oslavují získání nezávislosti na Sovětském svazu, který všechny pobaltské země přes 70 let okupoval.

Dnešní celý den strávím ve Vilniusu a budu se věnovat zdejšímu trolejbusovému provozu. Jelikož Vilnius nemá žádný městský kolejový systém, páteř MHD tvoří trolejbusy a autobusy. Na poli trolejbusů se jedná a rozsáhlý provoz. Základem vozového parku jsou trolejbusy značky Škoda. Již od dob Sovětského svazu byly do Vilniusu dodávány vozy Škoda 9Tr a 14Tr, které byly dodávány i po pádu Sovětského svazu v roce 1991. Z novějších vozů jsou to pak trolejbusy Solaris s elektrickou výzbrojí od Škody. Vilnius je poslední bašta legendárních vozů typu Škoda 14Tr, nikde jinde již nejezdí tolik vozů pohromadě. Dodáno bylo 228 vozů, přičemž více než polovina z nich je stále v provozu. Dále byly zakoupeny ojetiny z provozů v České republice. Během let 2024 a 2025 začnou být dodávány nové vozy Škoda 31Tr s karoserií SOR v počtu 91 kusů, které kompletně nahradí všechny letité trolejbusy typu 14Tr.

Trolejbusy Škoda 14Tr na zastávce Vaivorykštės st.

Do Vilniusu byly dodány i tři kloubové trolejbusy Škoda 15Tr.

Trolejbus Škoda 14Tr před hlavním nádražím.

Provoz MHD zajišťuje společnost VVT. Přehledné schéma linek je možno nalézt zde. Existuje on-line mapa pro sledování všech vozidel (vysokopodlažní vozy jsou zobrazeny bílým kolečkem). Celodenní jízdné ve výši 5 EUR lze zakoupit buď v trafice na čipovou kartu, která vyjde na dalších 1,50 EUR, nebo online přes mobilní aplikaci Trafi.

Úterý 9. května

Odpoledne ve 13:30 odlétá letadlo společnosti Ryanair do Vídně. Rozhodl jsem se však celé dopoledne co nejvíce využít, jelikož platnost celodenní jízdenky ze včerejška vyprší až v 10:27. Vstávám proto na začátek snídaně a v 7:45 už stojím před hlavním nádražím a vyhlížím první trolejbus Škoda 14Tr. Původně jsem měl zálusk na linku č. 2, nicméně na ní převažují nízkopodlažní vozy. První „čtrnáctka“ přijíždí na lince 20. Při pohledu do online mapy jsou všechny spoje zajištěny právě těmito vozy, proto neváhám a vyrážím na konečnou Žirmūnų žiedas, kde se to „čtrnáctkami“ jen hemží. Po 20 minutách se vracím zpět k železniční stanici.

Konečná zastávka a točna trojebusů Žirmūnų žiedas.

Před odjezdem na letiště se ještě zajdu podívat do železničního muzea umístěného hned na hlavní stanici. Při přechodu po lávce nad kolejištěm potkávám znovu tranzitní rychlík RŽD z Moskvy do Kaliningradu. S fotoaparátem však nechci příliš provokovat, za ten snímek proti slunci to nestojí. 

Rychlík 0029Č Moskva - Kaliningrad stojí v celním prostoru stanice Vilnius.

Lokomotiva ČME3-6197 jako exponát železničního muzea ve Vilniusu.

Jeden z prvních "dvojsergejů" 2M62-0003

Po návštěvě muzea přichází na řadu cesta na letiště. Mezi hlavní stanicí a letištěm pendluje motorový vůz Pesa 620M, který obstarává celkem 10 párů spojů denně (některé spoje jsou prodlouženy až do stanice Jašiūnai). Oficiální název zastávky zní „Oro uostas“, z kterého by zahraniční cestující opravdu nepoznal, že jde o letiště.  Cesta trvá 7 minut, cena jízdného činí 0,80 EUR. Železniční zastávka se nachází asi 200 m od vstupní haly a byla otevřena 2. října 2008. Cesta vlakem na letiště je mnohem pohodlnější než autobusem, nevýhodou je chybějící nízkopodlažnost motorového vozu, což není pro cestování s objemnými zavazadly praktické. Podlaha v tomto typu vozu je skutečně velmi vysoko.

Motorový vůz 620Mc019 byl zachycen jako osobní vlak 946 na odjezdu ze zastávky Oro Uostas. Člověk neznalý litevštiny by určitě neřekl, že se jedná o zastávku u mezinárodního letiště ve Vilniusu. Motorový vůz byl dodán litevským železnicím v roce 2011 polským výrobcem kolejových vozidel PESA. Celkem bylo do Litvy dodáno 12 vozů této řady. Vozy byly dodávány i do dalších postsovětškých zemí. Ukrajinské železnice UZ odebraly 11 vozů, běloruské železnice BČ 6 vozů.

Již po příchodu na letiště vidím na odletové tabuli zpoždění 30 minut. Reálné zpoždění při odletu se zvýšilo na více než 60 minut, které se až do Vídně nesnížilo, naopak narostlo. Valná většina cestujících byli obyvatelé Ruské federace. Po vypuknutí války na Ukrajině v únoru 2022 byl vyhlášen zákaz všech letů do Ruska z území Evropské unie. Občané Ruské federace, kteří vlastní víza do EU, tak překračují hranici pozemní cestou a odlétají z letišť v blízkosti hranic.

Letadlo společnosti Ryanair do Vídně.

Zpoždění letu zapříčinilo, že nestíhám původně zvažovaný spoj Regiojetu z letiště do Brna. Nicméně v nabídce zůstalo pár míst v následujícím „Žlutém autobuse“, který mě za dvě a půl hodiny dopravil do Brna. Zde celá výprava úspěšně končí.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]