S retro pantografem do Lúk pod Makytou [2023]

V sobotu 20. května 2023 se uskutečnila jízda zvláštního mezistátního spěšného vlaku Sp 10027/Sp 10026 "Hornolidečská družba" v trase Valašské Meziříčí - Lúky pod Makytou ŽSR a zpět. Na vlak byla nasazena elektrická jednotka 460.079/080 dopravce České dráhy, která je od roku 2011 opatřena retro nátěrem. Dopravcem vlaku na síti Správy železnic byly České dráhy, na síti ŽSR pak ZSSK. Jízda byla uspořádána jako rozlučka s touto řadou v pravidelném provozu nejen na české železniční síti, ale i na síti slovenských ŽSR, kde je dnes turnusována poslední jednotka této řady. Jednotka se zároveň podívala na úsek Vsetín - Horní Lideč - Střelná, na kterém se po změně dopravce od příchodu GVD 2019/2020 již nevyskytuje. Na úseku Střelná - Lúky pod Makytou (- Púchov) se jednotky řady 460 naposled objevily v GVD 2007/2008. Cestující vlaku tvořili členové volného sdružení Klub projížděčů a také nemalý počet železničářů a přátel železnic. Ve vlaku panovala "nálada srdečná".

Jednalo se již o druhou zvláštní jízdu s touto elektrickou jednotkou. První jízda proběhla v srpnu 2021 (reportáž) v trase Vsetín - Horní Lideč - Střelná a zpět. Tehdy nikdo z pořadatelů ani účastníků nedokázal odhadnout, že se s touto jednotkou budeme moci svézt i o dva roky později. Velké poděkování patří organizátorům této jedinečné akce.

Před odjezdem ve Valašském Meziříčí.

První fotozastávka proběhla až za Vsetínem na zastávce Leskovec. Oblačnost ustoupila.

Ve stanici Valašská Polanka vyčkával vlak na křižování s protijedoucím EC 128 z důvodu jednokolejného provozu v navazujícím úseku do Horní Lidče. Trať zde postihl na začátku roku 2022 sesuv půdy, který zcela vyřadil z provozu jednu traťovou kolej, která dosud nebyla Správou železnic opravena.

Další záběr vzniká nedaleko Střelné.

Snímek ze státní hranice. Zde se stýká síť SŽ se sítí ŽSR.

Pohraniční stanice Lúky pod Makytou. Kolem právě projíždí EC 123. Vlak stanici opustil se zpožděním 55 minut z důvodu jízdy nákladního vlaku ze Slovenska do ČR. Zvláštní vlak tak nenarušil během fotozastávek jeho plynulý průjezd sklonově náročným úsekem.

Nedaleko Strelenky byl pořízen nejlepší záběr z celé akce.

Fotozastávka opět nedaleko Střelné.

Poslední snímek z jízdy pochází až z konečné stanice Valašské Meziříčí. Po příjezdu do Horní Lidče se začalo zatahovat a při cestě do Valašského Meziříčí začalo pršet, což znemožnilo další fotografování v tomto úseku. Nicméně v tomto úseku jsme několik fotografií pořídili již v roce 2021.

Zvl Sp 10027
Valašské Meziříčí odj. 09:45
Jablůnka odj. 09:58
Vsetín 10:03 - 10:08
Vsetín-Bečva odj. 10:12
Valašská Polanka 10:18 - 10:48
Horní Lideč 10:59 - 11:00
Horní Lideč st.hr. odj. 11:09
Lúky pod Makytou příj. 11:20

Zvl Sp 10026
Lúky pod Makytou odj. 11:30
Horní Lideč st.hr. odj. 11:40
Horní Lideč 11:50 - 15:40
Valašská Polanka 15:50 - 16:05
Vsetín-Bečva odj. 16:11
Vsetín 16:15 - 16:20
Jablůnka odj. 16:26
Valašské Meziříčí příj. 16:36

 

Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

  1. Moc hezká reportáž a fotografie, děkuji. Doufám, že tato jednotka zůstane zachována jako historická.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]