Zvláštní osobní vlak do Vlárského průsmyku [2023]

V sobotu 4. února 2023 se uskutečnila jízda zvláštního osobního vlaku do Vlárského průsmyku v rámci akce nazvané „Zimní moravské kolečko“. Souprava byla tvořena motorovou lokomotivou 751.335 společnosti Moravská železniční a dlouhým „balmem“ Bmx765, který je rovněž ve vlastnictví společnosti.  Vlak byl vypraven na licenci dopravce Gepard Express, SE po trase Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště – Kunovice – Bylnice – Vlárský průsmyk, který byl pomyslným cílem akce. Stanice byla během přestavby v roce 2015 značně zredukována a objíždění je zde teoreticky možné pouze po manipulační koleji. Po krátkém pobytu ve stanici se vlak sunutím vrátil zpět do Bylnice a po objetí vozu pokračoval směrem na Horní Lideč – Vsetín – Hranice na Moravě – Přerov. Po trase byla ještě vykonána pauza ve stanici Valašské Klobouky, kde byl účastníkům jízdy z řad železničářů a přátel železnic podáván oběd v restauraci u nádraží.

Celá jízda se vydařila na jedničku. Počasí bylo značně proměnlivé, sněhová vánice se střídala s prosvítajícím sluncem, což akci dodalo tu správnou zimní atmosféru. Během cesty bylo vykonáno několik zastávek za účelem fotografování této „poctivé soupravy“, jelikož v těchto končinách osobní dopravě kralují výhradně motorové jednotky dopravce Arriva vlaky. V neděli pak do Vlárského průsmyku zavítá motorový vůz dopravce České dráhy.

Vlárský průsmyk je od roku 1993 českou pohraniční stanicí, avšak její význam od té doby poklesl téměř k nule. Celní a pasové odbavení není prováděno od roku 2007 po vstupu do Schengenského prostoru. V pátek a v neděli se v úseku Bylnice – Vlárský průsmyk objeví jeden pár osobních vlaků. Ze slovenské strany pak vyráží většinou motorová jednotka řady 813 ZSSK, která zajišťuje poslední pozůstatek mezinárodního spojení na tomto dříve významném železničním hraničním přechodu. Funguje zde i nákladní doprava. Do slovenské pohraniční stanice Horné Srnie je dle potřeby zaveden manipulační vlak. Od roku 2022 jezdí přes hranici nepravidelně ucelené vlaky se sklářskou sodou do sklárny Vetropack Nemšová. Dříve se tudy vozila vyrovnávka vozů od sklářského písku. Přímo ve Vlárském průsmyku pak probíhá nakládka dřeva.

Za velmi ošklivého počasí, silného větru a sněžení přijíždí zvláštní vlak do Uherského Hradiště. Jeho příjezd byl zachycen mezi mostem přes řeku Moravu a zhlavím stanice.


 Vlak byl nazbrojen dostatečným množstvím občerstvení pro účastníky akce.


Během postoje ve stanici Nezdenice se na obloze objevilo slunce, které osvítilo soupravu čekající na křižování s protijedoucím Os 4308 společnosti Arriva vlaky.


Další krátká fotozastávka proběhla na louce nad zastávkou Hostětín se strážním domkem v pozadí.


Mezi stanicí Bohuslavice nad Vláří a zastávkou Popov vznikl další záběr, mírně osvícen slunečními paprsky.


Mezi Bylnicí a Vlárským průsmykem začalo vydatně sněžit. Krátká zastávka proběhla na zastávce Svatý Štěpán, která je obsluhována pouze dvěma páry vlaků týdně.


Sněhová vánice komplikovala focení na další fotozastávce nedaleko cílové stanice.


Konečná stanice Vlárský průsmyk. Počasí se rázem změnilo a doslova „na zavolání“ se ukázalo slunce.


V Bylnici lokomotiva objela vůz a vyčkávala na povolení k odjezdu směrem na Horní Lideč. V pozadí se nachází motorová jednotka Stadler GWT společnosti Arriva vlaky.


Ve stanici Valašské Klobouky proběhl posun se soupravou na manipulační kolej před výpravní budovou. Bylo nutno vymést výhybky od bohaté sněhové pokrývky.


Poslední snímek byl pořízen již při západu slunce nedaleko zastávky Valašské Příkazy.

Jízdní řád vlaku:

Sp 98266

Přerov odj. 8:10

Hulín 8:24 - 8:34

Otrokovice 8:46 – 8:47

Staré Město u U.H. 9:03 – 9:04

Uherské Hradiště 9:14 – 9:50

Kunovice 9:55 – 10:10

Nezdenice 10:32 – 10:42

Bylnice 11:35 – 11:36

Vlárský průsmyk příj. 11:41

 

Sp 98268

Vlárský průsmyk odj. 12:25

Bylnice 12:35 – 12:45

Valašské Klobouky 13:03 – 15:48

Hodní Lideč 15:59 – 16:19

Vsetín 16:39 – 16:43

Valašské Meziříčí 17:00 – 17:01

Hranice na Moravě 17:23 – 17:38

Přerov příj. 17:58

 

Text a foto: Petr Jetelina 2023

Článek byl vydán na webové stránce www.railtrains.sk dne 13.02.2023.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]