Zastavení osobní dopravy na trati 255 v úseku Kobylí na Moravě - Hodonín [2023]

Dne 12. června 2023 v souvislosti s letní změnou grafikonu vlakové dopravy byla dočasně zastavena osobní doprava na trati 255 v úseku Kobylí na Moravě - Hodonín. Za základě dlouhodobě nízkého počtu cestujících na tomto úseku přistoupil krajský koordinátor veřejné dopravy KORDIS k redukci provozu. Nově jsou vlaky v provozu v pracovní dny pouze na úseku Zaječí - Kobylí na Moravě, kde je nově nasazena motorová jednotka řady 814. V úseku Kobylí na Moravě - Hodonín měl být nadále zachován provoz v sobotu, neděli a státní svátky. Nicméně Správa železnic, státní organizace, přistoupila k vyhlášení výluky v daném úseku, a to až do konce grafikonu 9. prosince 2023. Tím došlo k úplnému zastavení železniční dopravy a nahrazení vlaků náhradní autobusovou dopravou. (Aktualizace: Od 07.10.2023 byla železniční doprava o víkendech opět obnovena). Nejedná se o jedinou trať v Jihomoravském kraji, kde byla k 11. červnu 2023 zastavena osobní doprava. Stejný osud potkal i osobní dopravu na trati 262 v úseku Boskovice - Velké Opatovice, kde však zůstává zachována nákladní doprava. Článek naleznete zde.

Výluka byla vyhlášena v souvislosti s úpravami zabezpečovacího zařízení, které je nutné přízpůsobit sníženému rozsahu provozu. Dojde k výměně kolejových obvodů za počítače náprav. Zatím není jasné, zda-li bude umožněn provoz mimořádných vlaků na každoroční "Burčákový pochod", který se koná v říjnu v Mutěnicích. Během jednoho dne je po trati přepraveno zhruba stejné množství cestujících jako po zbytek roku. Správce infrastruktury umožní případné mimořádné jízdy na místní trať Čejč - Uhřice u Kyjova, která je v majetku společnosti TŽM, s.r.o.

Omezování osobní dopravy na lokálkovém systému v okolí tratě 255 začalo již v 90. letech. V roce 1996 došlo k razantní redukci osobní dopravy na trati 256 Čejč - Ždánice, kdy v úseku Klobouky u Brna - Ždánice zůstaly zachovány pouhé dva páry vlaků v pracovní dny, které dojezdily v roce 1998. Nutno podotknout, že trasování celé tratě prakticky míjelo všechny obce na trase a zastávky a stanice se často nacházely v polích. Rovněž trať byla postavena směrem na jih k Vídni, což popírá téměř všechny přepravní potřeby obyvatel Ždánicka. Nákladní doprava do šroubáren ve Ždánicích byla ukončena v roce 2003, přepravy ropy z Uhřic u Kyjova byly ukončeny v roce 2008. Úsek Uhřice u Kyjova - Ždánice byl úředně zrušen v roce 2006. V roce 2004 byla zastavena osobní doprava na trati 254 Kyjov - Mutěnice. Lokálka byla rovněž nevhodně trasována, stanice se nacházejí v nevhodných polohách. Po ukončení těžby lignitu v okolí Dubňan trať zcela pozbyla svého významu. Pro cesty Kyjov - Hodonín s přestupem v Mutěnicích byl vlak rovněž nepoužitelný a tak nemohl konkurovat čilé autobusové dopravě. Trať byla úředně zrušena v roce 2009, v roce 2012 byla snesena a nahrazena cyklostezkou "Mutěnka".

Dne 10. června 2023 také naposled vyjely na trať motorové vozy řady 809 a 810 s přípojnými vozy BDtax z PP Veselí nad Moravou. Následujích několik záběrů připomene nejen jejich provoz na této lokálce mezi vinicemi.

Dne 11. října 2014 přijíždí do Mutěnic celočervený "ropovod" v čele s motorovým vozem 810.455. Posílená souprava vozila návštěvníky "Burčákového pochodu".

Burčákový pochod se konal také 10. října 2022, kdy byla zachycena téměř celočervená posilová souprava nedaleko zastávky Brumovice.

Motorový vůz 810.408 byl dne 7. listopadu 2021 zachycen na vjezdu do stanice Mutěnice, kde se vykřižoval s protijedoucím červeným vozem 810.223.

Motorový vůz 810.408 s přípojným vozem BDtax byl zachycen mezi Čejčí a zastávkou Brumovice. Ačkoliv od konce října neměly být přípojné vozy nasazovány, jezdily vesele dál. V pozadí se nachází kostel v obci Terezín.


Dne 11. října 2022 byl zachycen motorový vůz 810.583 na odjezdu ze stanice Čejč. Tehdy byl vlak posílen dokonce o dva přípojné vozy BDtax. Ve vlaku bylo řazeno více vozů než cestujících, z Čejče tehdy odjíděly pouze dvě osoby.

Stylová derniéra motorových vozů 810 na trati 255 proběhla týden před zastavením provozu dne 3. června 2023. Červený motorový vůz 810.583 s přípojným "valníkem" BDtax byl zachycen nedaleko nakladiště Brumovice. I zde vlak byl velmi prázdný a nástup několika cestujících nastal až v Kobylí.

Stejná celočervená souprava byla zachycena s obcí Kobylí v pozadí.


U odbočky spojovací koleje 90S na mutěnickém trianglu byl zachycen dne 20. srpna 2016 motorový vůz 809.336. Tato spojovací kolej umožňovala přímé jízdy vlaků z Hodonína do Dubňan mimo stanici Mutěnice. Od roku 1996 do roku 1998 zde byly vedeny i přímé osobní vlaky Kyjov - Hodonín.
Tradičním spojem na "Burčákový pochod" je i spěšný vlak z Brna do Mutěnic zastávky, která se nachází hned u vinných sklípků. Dne 12. října 2019 přijíždí souprava čtyř patrových vozů v čele s "brejlovcem" 754.023 do Mutěnic.

Dne 10. října 2022 se dopravy "burčákového expresu" do Brna zhostila lokomotiva 754.075.
 
Po trati 255 projelo během let také spousta zvláštních vlaků. Dne 11. dubna 2015 motorový vůz 851.032 projíždí Mutěnicemi nedaleko vinných sklípků.

 
Dne 11. března 2017 vyrazila uzavřená společnost motorovým vozem M131.1454 za konzumací vína do mutěnického sklípku. Vůz projíždí kolem odbočky na spojovací kolej 90S mutěnického trianglu.
 
 
Unikátní událost nastala dne 28. dubna 2018. Singrovka M240.0113 tehdy zavítala na dosud zachovaný fragment lokálky Kyjov - Mutěnice, kam se nejspíš od roku 2009 žádný řádný vlak již nepodíval. Vpravo se připojuje kolej 90S mutěnického trianglu od Hodonína.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]