Zastavení osobní dopravy na trati Boskovice - Velké Opatovice [2023]

Se změnou grafikonu vlakové dopravy, která vstoupí v platnost dne 11.06.2023 bude zastavena osobní doprava na trati 262 v úseku Boskovice - Velké Opatovice. Děje se tak z důvodu nízkého počtu cestujících ve vlacích. Podle společnosti Kordis, koordinátora Intgrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, bylo nízké využití vlaků pozorováno již před příchodem pandemie v březnu 2020. V aktuálním GVD 2022/2023 jsou mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi vedeny čtyři páry vlaků v pracovní dny, dva páry v sobotu a v neděli. Do Velkých Opatovic veden denně manipulační vlak. Od 11.06.2023 bude jeho provoz redukován na pondělí, středu a pátek. Bude to tak jediný železniční provoz, který bude na trati zachován.

Nejedná se o jedinou trať v Jihomoravském kraji, kde byla k 11. červnu 2023 zastavena osobní doprava. Stejný osud potkal i osobní dopravu na trati 255 v úseku Hodonín - Kobylí na Moravě. Článek naleznete zde.

Jízdní řád platný do 10.06.2023

Jízdní řád platný od 11.06.2023

Úsek Boskovice - Velké Opatovice je součástí tratě Skalice nad Svitavou - Chornice, kde se potkává s tratěmi ze směru Česká Třebová a Prostějov. Ani tyto lokální tratě však na tom nejsou s obsazeností spojů dobře. Je to dáno zejména nevhodným trasováním, špatnou polohou zastávek a nízkou cestovní rychlostí. V oblasti uzlu Chornice došlo k prvnímu zastavení osobní dopravy v prosinci 2011 a vlaky tak rázem měly tři nové konečné stanice v Dzbelu, Moravské Třebové a Velkých Opatovicích. V roce 2012 byl náměstkem hejtmana zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost zvolen "odborářský boss" Jaroslav Dušek, který na základě politického rozhodnutí obnovil osobní dopravu na dříve zastavených lokálních tratích v Pardubickém kraji, včetně těch na Chornicku. Nejprve od 1. září 2014 vyjely v pracovní dny dva páry osobních vlaků Moravská Třebová - Chornice, od prosince 2014 došlo k obnovení celotýdenního provozu až do Dzbelu. V GVD 2016/2017 přibyly v pracovní dny dva páry vlaků Moravská Třebová - Velké Opatovice. Nutno zmínit, že objednávka vlaků byla hrazena z rozpočtu Pardubického kraje a Jihomoravský kraj se na provozu finančně nepodílel.

Po znovuobnovení osobní dopravy na Chornicku jezdily vlaky nadále prázdné. Proto po odchodu Jaromíra Duška po krajských volbách v roce 2016 nastala redukce provozu. Hned rok po obnovení osobní dopravy do Velkých Opatovic byl provoz zredukován na jeden pár vlaků týdně v neděli, který byl zrušen v listopadu 2020 (do konce GVD byla zavedena NAD). Mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem byl provoz v prosinci 2018 zredukován na čtyři páry vlaků o víkendech. V GVD 2022/2023 jsou v provozu tři páry vlaků v sobotu a v neděli.

V podvečer dne 11. března 2018 přijíždí z Moravské Třebové motorový vůz  810.629 v klasickém červeném nátěru kolem vjezdového návěstidla do Velkých Opatovic. Byl to jediný pár vlaků za celý týden, který tímto úsekem projel.

Setkání třebovského motorového vozu 810.629 a brněnské Regionovy 814.199.

Ráno dne 16. listopadu 2020 čeká na odjezd ve Velkých Opatovicích Regionova 814.133.

Dne 16. listopadu.2020 byla ve stanici Velké Opatovice zachycena lokomotiva 701.649 při posunu s vozy ze stanice na vlečku podniku P-D Refractories CZ Velké Opatovice. Podnik po železnici expeduje žáruvzdorné cihly a jíly, zároveň přijímá suroviny pro jejich výrobu. Obrat vozů na vlečce v dnešní době ale nedosahuje úrovně z dřívějších časů, který činil až 80 vozů denně. Provozovatelem lokomotivy je firma DOPAZ z Horního Poříčí. Lokomotiva byla vyrobena pod výrobním číslem 4645 roku 1959 jako T 211.0620 v ČKD Praha a dodána do tehdejšího podniku MŠLZ Velké Opatovice. Po rekonstrukci ze dne 06. 01. 1988 je lokomotivě přiděleno číslo T 211.1649, které bylo v devadesátých letech nahrazeno novým označením 701.649. Ovšem toto číslo bylo jednu dobou duplicitní, jelikož 701.649 jezdila u EŽ Praha. To bylo nakonec přeznačeno na 701.449. Prasátko 701.649 dělá zálohu kmenovému stroji 702.545.

V listopadu 2020 probíhala nepřetržitá výluka v úseku Česká Třebová - Moravská Třebová. Veškerá obsluha Moravské Třebové tak probíhala přes Velké Opatovice. Na snímku veze lokomotiva 741.516 pracovní vlak. V této časové poloze byl běžně veden odklonový manipulační vlak ČD Cargo, který v ten den nejel.

Během listopadu a prosince 2021 vygradovala krize s nedostatkem Regionov v Maloměřicích do takové míry, že byl na výkony do Boskovic a Velkých Opatovic z Veselí nad Moravou zapůjčen motorový vůz 810.433. Po změně grafikonu byla z Veselí nad Moravou předána Regionova 814.209/210 a vůz 810.433 putoval do Havlíčkova Brodu, kde byl v červnu 2022 odstaven z důvodu nesplnění certifikátu ECM. Snímek byl pořízen dne 3. prosince 2021.

Malým zpestřením provozu na trati č. 262 Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice se stalo nepravidelné víkendové nasazení "kvater" řady 842 místo tradičních "Regionov" od 7. ledna 2023. Nasazení "kvater" záviselo na zkouškách strojvedoucích pro tuto řadu. Pokud strojvedoucí řadu 842 neměl, byla nasazena Regionova. Dne 21. ledna 2023 projíždí prototypové "kvatro" 842.001 kolem mechanické předvěsti stanice Velké Opatovice.

Při posledním večerním obratu pózuje 842.001 s výpravní budovou ve Velkých Opatovicích.

 Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]