Zastavení osobní dopravy na trati Boskovice - Velké Opatovice [2023]
Se změnou grafikonu vlakové dopravy, která vstoupí v platnost dne 11.06.2023 bude zastavena osobní doprava na trati 262 v úseku Boskovice - Velké Opatovice. Děje se tak z důvodu nízkého počtu cestujících ve vlacích. Podle společnosti Kordis, koordinátora Intgrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, bylo nízké využití vlaků pozorováno již před příchodem pandemie v březnu 2020. V aktuálním GVD 2022/2023 jsou mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi vedeny čtyři páry vlaků v pracovní dny, dva páry v sobotu a v neděli. Do Velkých Opatovic veden denně manipulační vlak. Od 11.06.2023 bude jeho provoz redukován na pondělí, středu a pátek. Bude to tak jediný železniční provoz, který bude na trati zachován.
Nejedná se o jedinou trať v Jihomoravském kraji, kde byla k 11. červnu 2023 zastavena osobní doprava. Stejný osud potkal i osobní dopravu na trati 255 v úseku Hodonín - Kobylí na Moravě. Článek naleznete zde.
![]() |
Jízdní řád platný do 10.06.2023 |
![]() |
Jízdní řád platný od 11.06.2023 |
Úsek Boskovice - Velké Opatovice je součástí tratě Skalice nad Svitavou - Chornice, kde se potkává s tratěmi ze směru Česká Třebová a Prostějov. Ani tyto lokální tratě však na tom nejsou s obsazeností spojů dobře. Je to dáno zejména nevhodným trasováním, špatnou polohou zastávek a nízkou cestovní rychlostí. V oblasti uzlu Chornice došlo k prvnímu zastavení osobní dopravy v prosinci 2011 a vlaky tak rázem měly tři nové konečné stanice v Dzbelu, Moravské Třebové a Velkých Opatovicích. V roce 2012 byl náměstkem hejtmana zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost zvolen "odborářský boss" Jaroslav Dušek, který na základě politického rozhodnutí obnovil osobní dopravu na dříve zastavených lokálních tratích v Pardubickém kraji, včetně těch na Chornicku. Nejprve od 1. září 2014 vyjely v pracovní dny dva páry osobních vlaků Moravská Třebová - Chornice, od prosince 2014 došlo k obnovení celotýdenního provozu až do Dzbelu. V GVD 2016/2017 přibyly v pracovní dny dva páry vlaků Moravská Třebová - Velké Opatovice. Nutno zmínit, že objednávka vlaků byla hrazena z rozpočtu Pardubického kraje a Jihomoravský kraj se na provozu finančně nepodílel.
Po znovuobnovení osobní dopravy na Chornicku jezdily vlaky nadále prázdné. Proto po odchodu Jaromíra Duška po krajských volbách v roce 2016 nastala redukce provozu. Hned rok po obnovení osobní dopravy do Velkých Opatovic byl provoz zredukován na jeden pár vlaků týdně v neděli, který byl zrušen v listopadu 2020 (do konce GVD byla zavedena NAD). Mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem byl provoz v prosinci 2018 zredukován na čtyři páry vlaků o víkendech. V GVD 2022/2023 jsou v provozu tři páry vlaků v sobotu a v neděli.
![]() |
Setkání třebovského motorového vozu 810.629 a brněnské Regionovy 814.199. |
![]() |
Ráno dne 16. listopadu 2020 čeká na odjezd ve Velkých Opatovicích Regionova 814.133. |
![]() |
Při posledním večerním obratu pózuje 842.001 s výpravní budovou ve Velkých Opatovicích. |
Text a foto: Petr Jetelina 2023
Dobrá fotoreportáž.
OdpovědětVymazat