FOTOBLOG: Červenec až prosinec 2022 pohledem mého objektivu


Rok 2022 je za námi a tak stojí za to se ohlédnout, co se během roku událo před objektivem mého fotoaparátu. První polovinu roku od ledna do června 2022 jsem shrnul již v předchozím vydání Fotoblogu. Nyní se ohlédneme za druhou polovinou roku od července do prosince. Spousta cest během roku 2022 vedla do zahraničí, ale nezapomněl jsem ani na železnice v naší kotlině. Pojďme se podívat na výběr dvaceti snímků.

Na začátku července jsem se vydal na delší putování po Evropě. Dne 3. 7. 2022 jsem zachytil nedaleko Doveru rychlovlak Eurostar, který před chvílí opustil Eurotunnel a míří k Londýnu.

Evropské putování mě zavedelo i do Sarajeva. Dne 9. 7. 2022 jsem zachytil rychlík vedený jednotkou Talgo ze Sarajeva do Čapljiny. Článek z návštěvy Bosny naleznete zde.

V červenci byla pořádána úspěšná víkendová fotoakce s lokomotivou 742.452 přezdívaná "Rákosníček". Odpoledne dne 22. 7. 2022 jsem fotovlak zachytil ve Vracově.

Ráno 6. 8. 2022 byla u mechanického vjezdového návěstidla žst. Kyjov zachycena vzácná přípřež strojů 754.067 a 754.075, která se sešla na ranním Sp 1772 [Bojkovice město - Brno hl.n.]. Oba stroje obdržely během oprav slušivé retronátěry. Jejich setkání na jednom vlaku jsem si nemohl nechat ujít i přes nepřízeň počasí.

V polovině srpna jsem vyrazil do Francie mezi Marseille a Nice. Zde jsem zachytil dne 15. 8. 2022 lokomotivu BB 22404 v čele rychlíku TER 17479 [Marseille-St-Charles – Nice Ville], který je sestaven z vozů Corail. Od roku 2025 přejde tato relace pod nového dopravce Transdev, který nasadí nové moderní dopravy a zahustí interval vlaků na 60 minut místo současných 120 min. a více. Reportáž z cesty po jižní Franicii naleznete zde.

V pátek 19. 8. 2022 se konala úspěšná jízda z Brna do Oslavan, kam byla osobní doprava definitivně zastavena v roce 2016. Motorový vůz 831.113 spolku KPKV byl zachycen v bývalé konečné dopravně Oslavany. Reportáž z jízdy vyšla na blogu zde.

Dne 21. 8. 2022 jsem náhodou zachytil u vjezdového mechanického návěstidla žst. Nitra přípřež lokomotiv 750.183 a 736.104.

Dne 30. 8. 2022 jsem se pracovně pohyboval kolem tramvajové trati v Olomouci. Hezké počasí jsem využil k zachycení zdejších tramvají Tatra T3 č. 178 a 183.

Na konci srpna se kolem Brna začaly objevovat první "Ibalginy", alias jednotky "Moravia". Jedno z jejich nasazení jsem zachytil dne 23. 9.  2022 nedaleko zastávky Brno-Řečkovice.

Dne 25. 9. 2022 jsem zachytil v Hodoníně odklonový vlak EC 130 "Báthory" v čele s lokomotivou 350.016, který byl mezi pohraničními stanicemi Kúty a Břeclav odkloněn přes Holíč nad Moravou a Hodonín. Stalo se tak z důvodu plánované výluky hraničního mostu. Reportáž z odklonů v květnu vyšla na blogu zde.

Dne 8. 10. 2022 se konal tradiční "Burčákový pochod" v Mutěnicích, a tradičně byl také vypraven přímý spěšný vlak z Brna do Mutěnic a zpět. V ten den se do čela čtyř patrových vozů plného ovíněných cestujících postavil brněnský Brejlovec 754.075.

Dne 9. 10. 2022 jsem ve stanici Čejč zachytil celočervenou soupravu v čele s motorovým vozem 810.546 jako Os 14512 [Hodonín–Zaječí]. Člověk by pomalu neřekl, že je rok 2022.

Jeden z nejlepších úlovků roku 2022 se mi podařilo zachytit dne 20. 10. 2022 v Brně-Obřanech. Tehdy již byla na stole redislokace lokomotiv řady 263 z Brna do Plzně. Proto jsem neváhal a vyrazil zachytit "Princeznu" 263.002 v čele Os 4610 [Hustopeče u Brna - Žďár nad Sázavou]. Tohle místo jsem musel navštívit celkem dvakrát, jelikož na první pokus o týden dříve se před příjezdem vlaku zatáhlo.

Na státní svátek dne 28. 10. 2022 zavítala na trať Břeclav–Lednice olomoucká "bardotka" 749.250 se zvláštním vlakem z Litovle pro uzavřenou skupinu cestujících. Na záběru projíždí zvláštní vlak bývalou dopravnu Poštorná jako Ex 10855 [Lednice – Litovel předm.]. Vzhledem k velmi špatnému počasí jsem zvolil nenáročnou kompozici s výpravní budovou.

Listopad se nesl ve znamení výpravy na Kubu. Během putování po ostrově jsme také využili vlak, alespoň tam, kde ještě nějaká železniční doprava fungovala. Dne 12.11.2022 byla ve stanici Artemisa zachycena lokomotiva TGM8KM čísla 312.003 při objíždění soupravy, aby se vydala v čele vlaku Tren 115 zpět do Havany. Fotografický souhrn vlaků z Kuby naleznete zde.

Tento snímek zachycuje asi to nejexotičtější, co lze na kubánských železnicích potkat. Železnice "Hershey", vedoucí z Havany do Matanzasu, je jedinou elektrickou železnicí na Kubě spolu s odbočkou do města Jaruco. V roce 2017 bylo trakční vedení poničeno hurikánem Irma a provoz již nebyl obnoven. Jediný provozní úsek, který se dožil roku 2022, je pouze Hershey–Jaruco. Dne 20. 11. 2022 byl v obci Hershey zachycen elektrický vůz 703, který míjí výhybkářské stanoviště nedaleko zastávky Paradero Chucho 3 a směřuje do cílové stanice.

Dne 27. 11. 2022 jsem zachytil brněnského Brejlovce 754.013 v čele Sp 1772 v Kyjově. Vlak byl sestaven z poctivých vozů, tzv. "ypsilonů", místo fádních "Bymáků", které jsou pro Vláru typické. Jako zpestření je na snímku zobrazen Měsíc ve fázi dorůstajícího srpku.

S příchodem grafikonu vlakové dopravy 2022/2023 přišel konec nasazování legendárních "Goril" řady 350 do čela dálkových vlaků Bratislava - Praha. Pět dní před změnou grafikonu dne 5. 12. 2022 jsem zachytil "Gorilu" 350.002 v čele vlaku EC 285 ve stanici Brno-Královo Pole.

S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy bylo také rozhodnuto o zastavení osobní dopravy na trati Křinec - Městec Králové. V poslední den provozu dne 10. 12. 2022 byl zachycen motorový vůz 810.165 u mechanického návěstidla odbočky Obora. Reportáž z posledního dne provozu vyšla na blogu zde.

První vánoční dárek jsem dostal den před Štědrým dnem 23. prosince 2022 od podniku Teplárny Brno v podobě Rosničky 710.796, která provedla posun na Posvitavskou vlečku a předala dopravci ČD Cargo jeden kotlový vůz. Rosnička si během roku příliš nezajezdila, jelikož větší část roku byl přístup na Posvitavské vlečky ve výluce z důvodu rekonstrukce mostního objektu.

 Text a foto: Petr Jetelina 2022

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]