FOTOBLOG: Leden až červen 2022 pohledem mého objektivu

První polovina roku 2022 je za námi. V následujícím fotografickém přehledu bych Vám chtěl představit ty nejzajímavější snímky, které jsem během této doby pořídil. Podnikl jsem několik větších cest do zahraničí do Slovinska, Belgie, Švýcarska a Španělska, nicméně snažil jsem se nezapomínat ani na české železnice. Výměr snímků je co nejvíce vyvážen mezi české a zahraniční záběry. 

Pokud sledujete tento blog pravidelně, v minulém roce vycházel forografický přehled každé dva měsíce. Bohužel se mi již nedostává tolik volného času jak pro tvorbu článků, tak ani pro samotné fotografování. Rozumným kompromisem je proto zveřejnění toho nejlepšího každého půl roku. Ale dost již bylo povídání, přeji příjemné pokoukání.

Rok 2022 jsem zahájil ve Slovinsku. Dne 7. 1. 2022 jsem na předměstí Lublaně odchytil klasickou soupravu v čele s "Reaganem" 664-102 s osobním vlakem do Novo Mesta. Klasické soupravy v nezávislé trakci nejsou ve Slovinsku nasazovány od roku 2016, nicméně nedostatek motorových jednotek Stadler na přelomu let 2021 a 2022 způsobil nasazení hned dvou náhradních klasických souprav. Zápisky z této cesty vyšly zde.


Po cestě od lékaře dne 26. 1. 2022 jsem v Kyjově zachytil motorový vůz 810.408, který byl v červnu odstaven z provozu z důvodu nesplnění ECM.

Dne 12. 2. 2022 byl objednán zvláštní vlak do Velkých Karlovic s lokomotivou 730.639 a dlouhým "Balmem" společnosti Moravská železniční. Reportáž z této jízdy vyšla zde.

Dne 20. 2. 2022 byl pantograf 560.027/028 zachycen nedaleko zastávky Brno-Lesná. V červnu byl spolu s ostatními soupravami odstaven z provozu z důvodu nesplnění ECM.

Dne 2. 3. 2022 byl nedaleko nově zřízené Odbočky Rajhrad zachycen červený plecháč 242.261 s osobním vlakem směr Hustopeče u Brna.

V březnu jsem se opět vypravil do Slovinska. V čele kontejnerového vlaku do Koperu se dne 12. 3. 2022 ukázala "Brižita" 363-032. Zápisky z této cesty vyšly zde.

V březnu jsem na pár dní navštívil Belgii. Dne 24. 3. 2022 přijíždí do stanice Veurne "Belgičanka" 2141 s klasickou soupravou v čele osobního vlaku P 8995 Gent-St-Pieters - De Panne. Reportáž z putování po Belgii vyšla zde.

Během jara 2022 najížděl motorový vůz 810.123 své poslední kilometry. Dne 8. 4. 2022 byl zachycen v zastávce Velké Meziříčí zastávka.

Brejlovec 754.047 obdržel nový slušivý nátěr po vzoru lokomotivy 754.067. Dne 18. 4. 2022 byl zachycen v čele rychlíku Praha hl.n. - Luhačovice nedaleko Popovic u Uherského Hradiště.

O dvě hodiny později se s dalším rychlíkem do Luhačovic objevuje lokomotiva 754.019.

Dne 1. 5. 2022 jsem za Madridem zachytil vysokorychlostní jednotku řady S-103 při cestě z Barcelony do Madridu. Reportáž z putování po Španělsku vyšla zde.

Dne 2. 5. 2022 jsem zachytil ve městě Ronda širokorozchodnou lokomotivu 334.011 v čele soupravy Talgo 200 jako vlak Intercity Algeciras - Madrid. Ta je schopna měnit rozchod mezi "iberským" širokým a standardním evropským rozchodem, čehož je během cesty do Madridu využito, jelikož španělské vysokorychlostní tratě jsou stavěny s odlišným rozchodem od ostatních tratí.

Ve dnech 21. 5. a 22. 5. 2022 se uskutečnily plánované odklony dálkových a nákladních vlaků přes hraniční přechod Hodonín - Holíč nad Moravou, který je jinak bez pravidelné osobní dopravy. Odklonový vlak EC 131 "Báthory" vedený Gorilou 350.013 byl zvěčněn nedaleko obce Kopčany. Reportáž z odklonů vyšla zde.

Letošní první výprava do Švýcarska. Na horské lokálce Bergbahn Lauterbrunnen–Mürren (BLM) byl dne 27. 5. 2022 zachycen elektrický vůz Be 4/4 22 z roku 1967 mezi stanicemi Grütschalp a Winteregg.  Reportáž z cestování po Švýcarsku naleznete ZDE.

Druhou navštívenou horskou tratí byla zubačka na Schynige Platte. Zde byla zachycena více než 100 let stará lokomotiva He 2/2 63 se soupravou historických osobních vozů. Počáteční stanice se nachází ve výšce 586 m.n.m., vrcholová ve výšce 2101 m.n.m.

Dne 6. 6. 2022 dorazila do Brna historická vysokorychlostní jednotka TGV. Po převozu po vlečce BVV přes ulici Poříčí byla zachycena v areálu brněnského výstaviště, kde následující tři dny sloužila k přezentaci návštěvníkům veletrhu. O pár týdnů později je vlečka již nesjízdná a její další osud je nejistý. Reportáž z návštěvy TGV v Brně naleznete ZDE.

Posvitavské vlečky. Dne 7. 6. 2022 proběhl převoz "Prasátka" 701.733 z vlečky Šmeral Brno k novému majiteli. Provoz na vlečce utichl v roce 2016 a od té doby lokomotiva chátrala pod širým nebem. Vlečku nyní nejspíše čeká zrušení.

V červnu jsem se vydal na druhou výpravu do Švýcarska. Ráno dne 11. 6. 2022 jsem v pohraniční stanici Buchs SG zachytil vlak NJ 464 z Grazu do Zurichu v čele s lokomotivou 420-109 ve slušivém retro nátěru Swiss Express. Reportáž z cestování po Švýcarsku naleznete ZDE.

Dne 12. 6 2022 jsem zachytil úzkorozchodnou klasickou soupravu s lokomotivou Ge 4/4 II 611 v čele regionálního expresu z Disentis/Muster do Scuol-Tarasp. Jedná se o poslední linku Rhätische Bahn (RhB), kde jsou nasazovány stále staré klasické soupravy. Záběr byl pořízen nedaleko zastávky Igis.

Dne 18. 6. 2022 proběhla v Brně-Králově Poli menší akce k připomenutí 60 let od ukončení provozu na tzv. Staré Tišnovce v Brně. Při této příležitosti vykonávala parní lokomotiva 213.901 spolku KPKV Brno kyvadlové jízdy z Královopolského nádraží na původní staré nádraží, které dnes slouží jen slabému vlečkovému provozu Královopolských strojíren.

V neděli 19. 6. 2022 jsem zachytil v Kyjově Brejlovce 754.013 v čele Sp 1773. Souprava vlaku je tvořena pro Vláru netypickými kupéčkovými vozy Bee273. Jejich nasazení bylo způsobeno náhlým nedostatkem vozů řady Bdmtee po zavedení ECM.

O týden později, stejné místo. Dne 26. 6. 2022 se na Vláře objevil historický motorový vůz M286.1032 s přípojným vozem Balm spolku Hrbatá Máňa, který vezl uzavřenou skupinu cestujících ze Strážnice do Brna.
 

Text a foto: Petr Jetelina 2022



















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]