TGV v ulicích Brna [2022]
Českou republiku navštívil v červnu 2022 francouzský rychlovlak TGV. Jednalo se o jednu z nejsledovanějších železničních událostí tohoto roku. Prostřednictvím prezentace této 40 let staré jednotky chtěla Správa železnic ukázat široké veřejnosti, že to s budováním vysokorychlostních tratí myslí skutečně vážně a vysokorychlostní tratě jsou budoucností české železniční sítě. Celá akce vyšla na zhruba 10 milionů korun, její náklady byly částečně pokryty příspěvky od sponzorů z řad projekčních a stavebních firem z železničního sektoru.
Prezentovaná jednotka TGV 23031 / 23032 byla pronajata od francouzského dopravce SNCF. Jedná se o historickou jednotku, která byla vyrobena v roce 1981 a nasazena na první vysokorychlostní trať ve Francii z Paříže do Lyonu. Jednotka je také držitelem tehdejšího rychlostního rekordu, když 21. února 1981 dosáhla rychlosti 380 km/h. TGV nenavštívilo Českou republiku poprvé. První návštěva se odehrála již v roce 1991, kdy byla prezentována jednotka TGV Atlantique. Od té doby nebyl v České republice stále postaven jediný úsek vysokorychlostní tratě.
Jednotka v rámci svého putování navštívila 6. června 2022 Prahu. Následně se v noci z 6. na 7. června přesunula do Brna na brněnské výstaviště, kde od 7. do 9. června sloužila jako exponát na železničním veletrhu Rail Business Days. Následně se v noci z 9. na 10. června přesunula do Jihlavy a 11. června byla prezentována v Ústí nad Labem. Poté se jednotka vydala přes Německo zpět do Francie.
Trasa rychlovlaku přes Českou republiku do Brna. |
Pro dopravu TGV do areálu výstaviště BVV byla využita vlečka vedená uprostřed rušné komunikace na ulici Poříčí podél řeky Svratky. Právě pro velkou intenzitu silničního provozu v denních hodinách byla jednotka po vlečce dopravována v noci, kdy je provoz v ulicích Brna minimální. Při cestě na výstaviště se jednotka těšila obrovskému zájmu veřejnosti, kdy podél celé vlečky stály stovky lidí. Naopak odvoz jednotky z výstaviště se nesl v poklidném duchu za pozornosti několika železničních fotografů.
Celá akce se dala také považovat
jako symbolické rozloučení s vlečkou BVV. Jen pár dní po ukončení akce
dne 13. 6. 2022 byl doručen na Drážní úřad návrh na její zrušení. K úřednímu zrušení vlečky dojde k 1. 11. 2022. Vlečka má
ustoupit budoucí výstavbě obytné zástavby a protipovodňových opatření podél
řeky Svratky. V současné době (říjen 2022) vlečka stále fyzicky existuje. Úsek
od Svrateckého mostu na ulici Heršpická po železniční viadukt je zahrnut
zeminou. Během září byly Dopravním podnikem města Brna přerušeny kolejnicové žlábky vlečky
na kříženích tramvajové trati s vlečkou, což znemožňuje jakoukoliv možnost
průjezdu vlaku na výstaviště.
Kolejové napojení oblasti brněnského výstaviště existuje již od 19. století, kdy byla ulicemi Brna vedena dráha spojující tamní cukrovar. Tehdy vlečka vedla ulicí Hybešova a na Poříčí se připojovala ulicí Křížovou. Současná podoba vlečky pochází z roku 1957, kdy byl areál výstaviště napojen do stanice Brno dolní nádraží a vlečka protažena kolem haly Rondo.
Fotografování jedoucího vlaku v nočních hodinách byla skutečná výzva. Následující záběry přiblíží přesun jednotky TGV právě ulicemi Brna. Prosím, omluvte sníženou kvalitu snímků.
Přihlížející postávali prakticky po celé délce vlečky až po vjezdovou bránu na výstaviště, kde byl pořízen tento záběr. |
V areálu výstaviště byla jednotka odstavena a sloužila jako exponát na veletrhu. |
Pohled z druhé strany. Pozorný divák uvidí v dálce osvícený "Petrov". |
V čele konvoje z výstaviště stojí lokomotiva 744.118 dopravce ČD Cargo. |
Konvoj v místě křížení s tramvajovou tratí před halou Rondo. |
Jednotka TGV pomalu přejíždí tramvajovou trať. |
Na samém konci konvoje byl připojen Vectron 193.901 Správy železnic. Ten byl zachycen v místech, kde vlečka opouští ulici Poříčí a míří na brněnské dolní nádraží. |
Plakát Správy železnic. |
Text a foto: Petr Jetelina 2022
Komentáře
Okomentovat