Odklony přes hraniční přechod Hodonín - Holíč nad Moravou [2022]


Během víkendu 21. května až 22. května 2022 proběhla nepřetržitá výluka obou traťových kolejí na hraničním přechodu Lanžhot - Kúty z důvodu rozsáhlých stavebních prací na modernizaci přeshraničního úseku koridoru. Ta kromě modernizace tratě zahrnuje i výstavbu nových mostních objektů. Během víkendu bylo provedeno odsunutí stávající mostní konstrukce, vložení mostního provizoria a vytvoření dalších provizorních stavů u několika mostních objektů tak, aby během další výstavby bylo možno zachovat jednokolejný provoz. 

Odsun jednoho z mostů ze své původní polohy (zdroj: Správa železnic)

Noční výluky probíhaly již od 5. května 2022, kdy byla odkloněna nákladní doprava přes sousední hraniční přechod Hodonín - Holíč nad Moravou, včetně večerního EC 285 Praha - Bratislava a EN Metropol, který přepojoval vozy místo Břeclavi v Hodoníně. V souvislosti s úplnou víkendovou výlukou hraničního přechodu byly zavedeny letošní první víkendové odklony všech dálkových a nákladních vlaků. 

Hraniční přechod Hodonín - Holíč nad Moravou je od roku 2004 bez pravidelné osobní i nákladní dopravy, nicméně díky elektrizaci je stále udržován jako odklonová trasa. Toho bylo využito například v letech 2009 a 2011 při modernizaci uzlu Břeclav. Další odklony, tentokrát pouze nákladní dopravy, probíhaly v roce 2021 po úderu tornáda mezi Břeclaví a Hodonínem. Bohužel propustnost přechodu byla slabá, navíc ŽSR nebyly schopny obsadit dopravny Holíč a Gbely noční směnou. Zvláštní kapitolou pak bylo krátkodobé obnovení osobní dopravy v období 22. 7. 2019 až 31. 10. 2019, kdy probíhala rekonstrukce silniční komunikace mezi Hodonínem a Holíčem. Tomuto obnovení provozu se věnoval článek na serveru Želpage. Během tohoto období došlo dne 30. 9. 2019 k pádu stromu na trať nedaleko Brodského na úseku Lanžhot - Kúty, přičemž několik dálkových vlaků bylo rovněž odkloněno přes tento přechod.

Následující fotografie byly pořízeny během soboty 21. května 2022. Odklonová trasa měla přidat dálkovým vlakům zpoždění 50 minut. Nicméně vlaky si vozily značná zpoždění v řádu desítek minut již z české i slovenské železniční sítě. Vlak EC 277 byl pak zcela odřeknut z důvody poruchy trakčního vedení v Kolíně. Po 17. hodině došlo k pádu stromu na trakční vedení na slovenském úseku odklonové tratě, což způsobilo zastavení veškerého provozu na více než 4 hodiny, přičemž nebyla zavedena žádná náhradní autobusová doprava. Vlaky tak byly ponechány svému osudu v Hodoníně a v Břeclavi až do ukončení oprav trakčního vedení.

První zachycený vlak je odkloněný EC 275 nedaleko zastávky Hodonín zastávka.

Cca. hodinu zpožděné EC 130 "Báthory" v čele s "Gorilou" 350.012 bylo zachyceno pod komíny hodonínské tepelné elekrárny. Nebýt zpoždění, nebyl by tento spoj nasvícen na žádném místě.

Dalším vlakem u hodonínské elekrárny je EC 278 v čele s lokomotivou 380.020.

Přesouvám se na slovenskou stranu hranice za obec Kopčany. Zde nejprve zachytím nákladní vlak v čele s "Esem" 363.020, které si delší dobu postálo v Holíči při čekání na volnou trať.

Mezi odklonovými spoji se proplétala "Bageta" 813.040 obsluhující pravidelné osobní vlaky. Zde jako Os 2480 v trase Kúty - Skalica na Slovensku.

Zlatý hřeb odklonové vozby bylo EC 131 "Báthory" v čele s "Gorilou" 350.013.

Poslední vlak zachycený nedaleko Kopčan bylo EC 279 v čele s hokejovou 380.017.

Po 17. hodině bohužel došlo k pádu stromu na trolejové vedení, což znamenalo kompletní zastavení provozu. Poslední fotku pořizuji ve stanici Holíč nad Moravou, kde čelaka na odjezd směr Kúty lokomotiva 742.762.

 Text a foto: Petr Jetelina 2022


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]