Návštěva Sarajeva a Ploče [2022]

Léto je ideální čas k cestování. Po úspěšné loňské návštěvě Sarajeva, o které již vyšel článek zde, jsem se letos opět rozhodl hlavní město Bosny a Hercegoviny navštívit. Jeho návštěvu jsem spojil s projížďkou po trati do chorvatského Ploče, kam se po více než osmi letech vrátila osobní doprava. Přijměte prosím pozvání ke krátkému cestopisu z těchto zajímavých míst.

Jelikož je Bosna a Hercegovina od prosince 2016 odstřižena od mezinárodní železniční dopravy, je nutno pro cestu použít autobus. Jelikož mě nelákala téměř devítihodinová cesta autobusem ze Zagrebu do Sarajeva, použil jsem autobus z chorvatského města Slavonski Brod, odkud cesta měla trvat necelých pět hodin. Při cestě do Sarajeva byla jízdní doba dodržena, ovšem při cestě zpátky se celní a pasová kontrola na hraničním přechodu Brod protáhla na dlouhé dvě hodiny, což znamenalo více než hodinové zpoždění při návratu do Chorvatska.


Vlakem do Ploče

Železniční osobní doprava v Bosně a Hercegovině se od příchodu pandemie Covidu nenachází v dobré situaci. Spousta spojů byla zrušena, nejezdí žádné osobní vlaky mezi oběma entitami tvořící zemi, Republikou Srbskou a Federací Bosny a Hercegoviny. Mezinárodní spojení do Chorvatska zaniklo již v prosinci 2016. Proto zpráva o návratu železničního spojení do chorvatského Ploče působila trochu jako zjevení. Přitom poslední vlak Sarajevo - Ploče dojezdil již v roce 2013.

Vzhledem k velkému úspěchu letních rekreačních vlaků, které jsou vypravovány k pobřeží Jaderského moře, se rozhodla vláda Bosny a Hercegoviny zavést přímé spojení Sarajeva s chorvatským přístavem Ploče. Jednání bosenských železnic ŽFBH s chorvatskými HŽPP byla úspěšná. Rychlík Sarajevo – Ploče je vypravován každý pátek, sobotu a neděli v období od 1. 7. do 11. 9. 2022. Nasazena je jednotka Talgo ŽFBH, výměna lokomotiv obou železničních správ probíhá v bosenské pohraniční stanici Čapljina.

Pro cestu do Ploče platí tarif ŽFBH, ceny jsou uvedeny v tabulce níže. Kromě bosenských marek (KM) lze při odjezdu z Ploče platit i kunami (HRK). Průvodčí ve vlaku vydá psanou mezinárodní jízdenku.

Jízdní řád a ceník spojení Sarajevo - Ploče (zdroj: facebook)

Vlak ze Sarajeva odjíždí již v 7:15 ráno. Souprava je tvořena dokonce dvojicí jednotek Talgo. Vzhledem k mému pozdnímu příchodu mě pokladní posílá rovnou do vlaku, kde mi jízdenku vystaví průvodčí. Posádku vlaku tvoří celkem pět zaměstnanců ŽFBH. Jeden průvodčí, jeden prodejce nápojů v baru, práci zbylých tří jsem nezjistil. Vlakem cestuje poměrně hodně cestujících, zejména turistů. Přesně načas odjíždíme ze Sarajeva vstříc horám. Přejíždíme impozantní viadukty nedaleko obce Tarčin. Ve stanici Raštelica čekáme na křižování s protijedoucím Talgem z Čapljiny a poté pokračujeme k druhému nejdelšímu tunelu v Bosně (3,223 km). Následně projedeme stanicí Bradina s po Bradinske osmici sjíždíme do města Konjic, které se nachází hluboko v údolí. Za Konjicem míjíme poškozené místo po nedávné nehodě, kdy zde vykolejil nákladní vlak. Trať až do Ploče nyní kopíruje řeku Neretva, v oblasti obce Jablanica trať překonává přehradní jezero. Po dvou a půl hodině cesty zastavujeme v Mostaru, kde většina cestujících vystupuje.

Talgo v železniční stanici Mostar (foto 2021)

Pokračujeme do bosenské pohraniční stanice Čapljina, kde proběhne výměna lokomotiv a celní a pasová kontrola. Pohraničníci prochází vlak a vybírají pasy. K mému překvapení jsem vyveden z vlakové soupravy do kanceláře pohraniční policie, kde musím vyskládat obsah svého batohu včetně jídla, špinavého oblečení a fotoaparátu. Jeden z pohraničníků někam vášnivě telefonuje. Po nějaké době tohle absurdní divadlo končí a jsem propuštěn zpět do vlaku. Jak jsem ze situace vycítil, příčinou toho všeho bylo nejspíše staré ruské vízum v mém pasu. Raději jsem ve stanici nepořídil žádnou foto dokumentaci. Jakmile pohraničníci rozdali pasy zpět, vlak okamžitě vyjíždí směrem k chorvatské pohraniční stanici Metkovič.

V Metkoviči vlak očekává minimálně deset chorvatských policistů, kteří po zastavení vlaku zahajují kontrolu. Doklady jsou zkontrolovány na místě, nebylo je třeba odnášet do kanceláře. Zde jsem kontrolou prošel bez žádného problému. Bohužel nemohu opustit soupravu.

Do cílové stanice je to z Metkoviče pouhých 21 km, které vlak ujede za 18 minut. Vlak místy dosahuje rychlosti až 100 km/h. Se zpožděním 62 minut přijíždíme do Ploče. Z vlaku vystoupuje 30 až 40 cestujících. V čele vlaku na chorvatském úseku stanula lokomotiva 1141-309. Ta je v Ploče v pronájmu u dopravce ENNA trans, nicméně mezi výkony pro tohoto dopravce je nasazena k dopravě rychlíku ze Sarajeva u svého vlastníka HŽPP.

Rozlehlá výpravní budova osobního nádraží ze starých jugoslávských časů.

Ploče je hlavovou stanicí, která je ukončena šturcy.

V samotném městečku není toho moc k vidění, vaří pouze jedna restaurace. Kousek stranou od centra je možnost koupání, nicméně pro chladné počasí jsem se do vody nevydal. Přístav byl výrazně rozšířen za jugoslávských časů v 60. letech, kdy se jmenoval Kardeljevo (na počest slovinského komunisty). Dnes je bezcelním přístavem pro Bosnu a Hercegovinu.

Centrum Ploče.

Odpoledne přišel čas se vrátit zpět na nádraží. Potkávám náhodou posun do přístavu, který zajišťuje lokomotiva dopravce ENNA trans. Na nádraží již čeká kolem 40 cestujících. Asi půl hodiny před odjezdem je otevřena zadní souprava k nástupu cestujících.

Posun do přístavu s vozy pro přepravu obilovin.

Souprava Talgo je připravena na zpáteční cestu do Sarajeva.

Zpáteční cesta do Sarajeva proběhla bez velkých komplikací, včetně pasové kontroly, kde ani na bosenské straně nebyl žádný problém. Do cílové stanice přijíždíme se zpožděním zhruba 30 minut.

Jednotky Talgo byly k ŽFBH dodány v letech 2010 a 2011, nicméně do provozu byly nasazeny až od roku 2016. Interiér vlaků je však i po šesti letech provozu vzorně udržován, sociální zařízení čisté a v celém vlaku je dodržován zákaz kouření.

Sešitové jízdní řády HŽ Infra. Čísla vlaků na chorvatském území jsou ve skutečnosti B 15600/B15601.

Toulky tramvají po Sarajevu

Významná turistická místa v Sarajevu jsme navštívili již v loňském článku. Letošní návštěva se tak nesla spíše ve stylu poflakování po městě bez konkrétních plánů.

Zakoupil jsem denní jízdenku na tramvaj za 5,30 BAM a vychutnal si jízdu zdejšími vozy Tatra K2YU. Tramvajová síť je tvořena pouze jednou tratí vedoucí od historického centra až na předměstí města do Ilidže. Z trati pak odbočuje krátká odbočka k železniční stanici. Rozsah provozu tramvajové sítě se však značně omezil z důvodu probíhající kompletní rekonstrukce tratě. Ta letos pokročila blíže k centru až ke smyčce Čengić Vila a odřízla zdejší vozovnu od zbytku sítě. Ve vyloučeném úseku je zavedena náhradní autobusová doprava. Po dokončení rekonstrukce tratě by měly být do provozu nasazeny nové tramvaje od společnosti Stadler.

K odstavování tramvají dočasně slouží odbočka k železniční stanici, odkud jsou vozy vypravovány na trať a zase odstavovány. Ve smyčce před železniční stanicí byla dokonce vybudována prohlížecí jáma pro údržbu vozů. Vozy zde odstavené jsou pod dozorem ostrahy přilehlé ambasády Spojených států amerických, což eliminuje případný vandalismus na odstavených vozech.

Odstavené vozy ve smyčce u železniční stanice.

Trať k nádraží s odstavenými vozy.



Jeden z vozů Tatra K2 se sídlem Rady ministrů Bosny a Hercegoviny v pozadí.

Během odpoledne jsem se podíval k trati, abych zdokumentoval těch pár osobních vlaků, které o víkendu ze Sarajeva odjíždí.

Osobní vlak do Zenice.

Talgo do Čapljiny s lokomotivou 441.903.

Procházka starým historickým centrem vás pomyslně přemístí do orientu. Uličky mezi nízkými historickými domy s četnými krámky vytváří originální atmosféru. Nachází se zde také spousta restaurací, které zvou návštěvníky na dobrá tradiční jídla jako čevapi a pljeskavica za přijatelné ceny. Některé z podniků také nabízí točené pivo Sarajevsko. Proti minulému roku se mi však zdálo, že obchodů a restaurací ubylo.

Centrum starého Sarajeva.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2022

Komentáře

  1. Krásná cesta, díky! Netušíte, jak je v tom Ploče otáčejí? Nevidím na konci žádnou výhybku. Jak objíždí lokomotiva vlak, aby byla zas z druhé strany? Díval jsem se na schéma kolejí v Ploče a je tam v přístavu jakoby otáčecí smyčka. Ale to by musel napřed vycouvat na nákladní koleje, celé to tam objet a zas zacouvat na osobní nádraží. Tušíte, jaké bylo pořadí vagonů? Jestli zůstalo za lokomotivou stejné jako při cestě tam, nebo obráceně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souprava je zasunuta do nákladní stanice a tam ji lokomotiva objede. Potom se vrací zase zpět.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]