V pátek 19. srpna 2022 se uskutečnila jízda zvláštního osobního vlaku po dnes již opuštěném úseku naší železniční sítě, Ivančice - Oslavany. Vlak byl veden motorovým vozem 831.113 spolku KPKV Brno na licenci dopravce MBM rail s.r.o.
Zvláštní vlak se ve 13:35 vydal ze stanice Brno dolní nádraží přes Střelice a Moravské Bránice do žst. Ivančice, kde proběhlo křižování s motorovým vozem řady 842, který zajišťuje pravidelnou osobní dopravu na dosud provozovaném úseku do Ivančic. V tuto chvíli začala odpolední špička, při které jezdí osobní vlaky v taktu 30 minut a kapacita úseku Moravské Bránice - Ivančice je až do večera vyčerpána. Na opuštěném úseku Ivančice - Oslavany vykonal zvláštní vlak čtyři obraty, během kterých byla pořízena patřičná dokumentace. Více sdělí jízdní řád níže. Jistou zajímavostí bylo zavedení vlaků v systému SŽ na koncovém úseku v trase Ivančice - Ivančice s obratem v Oslavanech. Tato bývalá dopravna je dnes pouhým nakladištěm se zastávkou. Na konečné se vůz podíval až k samotnému konci tratě k vrátnici a administrativní budově bývalé oslavanské elektrárny. Po ukončení odpolední špičky mezi Ivančicemi a Moravskými Bránicemi se vlak vydal zpět do Brna na dolní nádraží, kde byla akce v 19:14 oficiálně ukončena.
Jízdní řád mimořádných vlaků Brno - Ivančice - Oslavany a zpět:
Os 11758 |
|
Os11908 |
|
Os 11910 |
|
Os 11906 |
|
|
Os 11908 |
|
Os 11910 |
|
Os 11906 |
|
Os 11773 |
13:35 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
Brno dolní n. |
- |
|
- |
|
- |
|
19:14 |
13:37 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
H.Heršpice výh.č.651 |
- |
|
- |
|
- |
|
19:13 |
13:39 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
H.Heršpice zhl.S.sil |
- |
|
- |
|
- |
|
19:11 |
13:46 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
Střelice |
- |
|
- |
|
- |
|
19:05 |
13:51 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
Silůvky |
- |
|
- |
|
- |
|
18:57 |
14:00 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
Moravské Bránice |
- |
|
- |
|
- |
|
18:53 |
14:08 |
|
- |
|
- |
|
- |
|
Ivančice příj. |
- |
|
- |
|
- |
|
18:45 |
- |
|
15:10 |
|
15:55 |
|
18:10 |
|
Ivančice odj. |
15:50 |
|
16:20 |
|
18:30 |
|
- |
- |
|
15:30 |
|
16:05 |
|
18:15 |
|
Oslavany nz. |
15:40 |
|
16:10 |
|
18:25 |
|
- |
|
Brno dolní nádraží. Motorový vůz 831.113 se chystá k odjezdu z depa. Vedle stojí neprovozní vůz 830.098.
|
|
Stanice Ivančice. Křižování s motorovým vozem 842.031.
|
|
Přijíždíme do Oslavan. Přes mraky se začíná ukazovat slunce.
|
|
Snímek z širé trati mezi Ivančicemi a Oslavany. V pozadí se nachází chatka a včelíny.
|
|
Jelikož se při druhém obratu do Oslavan zatáhlo, využíváme toho k fotografování záběrů bez násvitu. Jedním z nich je záběr s výpravní budovou. Ta se na fotografiích příliš neobjevuje.
|
|
Další záběr vzniká na odjezdu z Oslavan s haldou v pozadí. Ta je výsledkem vyvážení popílku z místní tepelné elektrárny, která byla uzavřena v roce 1993.
|
|
Při posledním obratu se ukazuje slunce v plné síle. Proto neváháme a pořizujeme nasvícený záběr u nástupiště.
|
|
Přejezd na vjezdu do Oslavan.
|
|
Zlatý hřeb celé akce byl posun až k samotnému konci tratě k vrátnici a administrativní budově bývalé oslavanské elektrárny, která byla uzavřena v roce 1993.
|
Vlak byl veden pod dohledem strojvedoucího a zároveň majitele vozu Ing. Jiřího Kotase. Cestující byli zastoupeni fanoušky železnice, polovinu účastníků tvořili členové volného sdružení železničních fanoušků - Klubu projížděčů. Velká část cestujících neměla tento úsek dosud projetý a využila tak této jedinečné příležitosti ke svezení do míst, kam se již nelze osobním vlakem dostat.
Budoucí osud tohoto úseku je nejasný. Vzhledem k tomu, že pravidelná osobní doprava zde nejezdí přes 11 let, čeká úsek nejspíše zrušení, v lepším případě konzervace. Přestavba úseku na cyklostezku nejspíše nebude na pořadu dne, jelikož mezi Ivančicemi a Oslavany již jedna cyklostezka existuje.
Text a foto: Ing. Petr Jetelina 2022
Komentáře
Okomentovat