FOTOBLOG: Červenec až prosinec 2023 pohledem mého objektivu

Máme za sebou druhou polovinu roku 2023, která přinesla spoustu nových fotografií a zážitků. Ačkoliv jsem si bláhově myslel, že tato část roku bude klidnější než ta první díky nízkému počtu dnů dovolené, nestalo se tak. Železniční program byl opět velmi pestrý na cesty po Evropě, ale snažil jsem se najít si chvíli i pro české železnice. 

Fotografický souhrn první poloviny roku 2023 vyšel v červnu 2023 ZDE. Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2022 naleznete na odkazu ZDE.

Červenec jsem zahájil výpravou do dalekého Moldavska, které jako postsovětská země provozuje své vlaky na širokém rozchodu. V srpnu jsem podnikl po více než roce víkendový výjezd do Slovinska. Září se neslo ve znamení slunečného a teplého počasí, které lákalo ven k trati. Během tohoto měsíce jsem měl možnost o jednom víkendu navštívit Zürich a projet se po jeho okolí, konec měsíce pak patřil rekreaci v horském středisku Szklarska Poręba nedaleko českých hranic v Polsku. V říjnu jsem necelé dva týdny strávil na Islandu, čímž má železniční aktivita klesla tento měsíc téměř k nule. V listopadu již mnoho hezkých dní pro fotografování nebylo, stejně tak dny se stále více zkracovaly. Během prodlouženého víkendu se státním svátkem 17.11. jsem se vypravil do Bosny a Hercegoviny, kdy mi však počasí přálo. Během prosince, pár dní před koncem roku, jsem podnikl poslední výlet roku 2023 na slovinsko-chorvatské pomezí.

Dne 4. července 2023 byl na předměstí Kišiněva zachycen rychlík 105Ь [Chișinău – București Nord] v čele s lokomotivou TE33AC-3001. Lokomotivy řady TE33AC byly objednány Moldavskými železnicemi CFM v počtu 12 kusů v roce 2020 v USA u firmy General Electric Transportation a zkompletovány v Kazachstánu podnikem LKZ (Lokomotiv Kurastyru Zauyty). Rychlík je tvořen "stodolami", které byly vyrobeny ve vagónce Ammendorf v NDR a umožňují výměnu podvozků mezi širokým a standardním rozchodem v moldavské pohraniční stanici Ungheni. Reportáž z Moldavska naleznete ZDE.

Dne 7. července 2023 byla ve stanici Bălți-Slobozia zachycena lokomotiva 2ТE10М-2941, sekce A, při odstupování od soupravy osobního vlaku 6931 [Ocnița – Bălți-Slobozia]. Vlak je veden pouze v pátek, sobotu a neděli. Lokomotiva byla dodána Sovětským železnicím k tehdejší Moldavské dráze v roce 1987 z podniku Luhanskteplovoz v Luhansku. Soupravu vlaku tvoří dva vozy typu "plackartnyj", které do příchodu pandemie Covidu v březnu 2020 jezdily na elitních výkonech do Moskvy a Sankt-Petěrburgu. V současnosti má stanice Bălți-Slobozia význam jen pro nákladní dopravu, osobní doprava klesla téměř k nule. Kromě zachyceného vlaku odsud denně odjíždí jeden pár vlaků do stanice Rogojeni. Zbylé osobní vlaky ve směru Ungheni a dálkové rychlíky do Ruska byly zrušeny. Reportáž z Moldavska naleznete ZDE.

Dne 13. srpna 2023 byl v rámci setkání Bobin v Olomouci vypraven zvláštní rychlík do Popradu přes Lyský průsmyk mezi Horní Lidčí a Púchovem. Byla to unikátní příležitost zde spatřit vozidla stejnosměrné trakce, jelikož stanice Púchov je od 1. srpna 2015 přepnuta na střídavou trakční soustavu. O rozjezd rychlíku z Púchova se postarala lokomotiva 749.259, která je na snímku skryta v zadní části soupravy.

Dne 15.08.2023 se do čela vlaku Pn 64210 [Kyjov–Jestřebí] postavila dvojice lokomotiv 750.277 a 750.103 dopravce ČD Cargo. Jedná se o vyrovnávku prázdných vozů z vlečky podniku Vetropack Moravia Glass Kyjov do Jestřebí na vlečku podniku Provodínské písky a.s. Vlak byl zachycen na výjezdu ze stanice Bučovice. Kyjovské sklárny odebírají po železnici ze zmíněné pískovny sklářský písek. Další komoditou pro výrobu skla doporavovanou nákladními vlaky je sklářská soda, která je dovážena z polské Inowrocławi v režii soukromých dopravců.
Tovární komín v pozadí patřil v minulosti podniku UP Bučovice, významnému producentovi nábytku v dobách socialistického Československa. Tento podnik zkrachoval v roce 1992. Vpravo od něj se nachází zámek Bučovice, který byl vystavěn v renesančním slohu v letech 1575–1585 a je národní kulturní památkou.

Dne 19. srpna 2023 byla na ikonickém místě nedaleko obce Črnotiče na trati do přístavního města Koper zachycena "brižita" 363.034 se soupravou kotlových vozů. Lokomotiva byla dodána tehdejším Jugoslávským železnicím do ŽTP Ljubljana v roce 1978 francouzskou společností Alstom a slouží zde dodnes. Vzadu na postrku vypomáhá "Taurus" 541.004. Reportáž ze Slovinska naleznete ZDE.

Dne 20. srpna 2023 byla zachycena "španka" 644.020 v čele autovlaku AVT 854 [Most na Soči – Bohinjska Bistrica]. Souprava vlaku je tvořena plošinovými vozy pro přepravu automobilů a vozu k sezení řady Bl. Lokomotiva byla dodána tehdejším Jugoslávským železnicím do ŽTP Ljubljana v roce 1973 španělskou společností Macosa a slouží zde dodnes.

Dne 31. srpna 2023 byla mezi zastávkami Nová Ves pod Pleší a Malá Hraštice zachycena lokomotiva 742.405 v čele soupravy tří osobních vozů typu Btax/Bdtax jako Os 98229 [Praha hl.n. – Dobříš]. Jednalo se o zvláštní neveřejný vlak, který měl připomenout staré časy, kdy tyto soupravy byly na českých kolejích zcela běžné. Vzhledem k tomu, že řada 742 u Českých drah již nesloužila, byla lokomotiva zapůjčena od dopravce ČD Cargo.

Dne 9. září 2023 byla na známém místě nedaleko Čebína zachycena "Gorila" 350.020 v čele dálkového expresu Ex 10273 "Retro Slovenská strela" [Praha hl.n. - Bratislava hlavná stanica]. Tento zvláštní vlak měl za úkol evokovat staré časy ČSD, kdy elitní dálkové spoje mezi Prahou, Brnem a dále na Balkán byly trasovány po hlavní trati přes Vysočinu.

Dne 9. září 2023 byl na známém viaduktu v Dolních Loučkách zachycen "Vectron" 383.001 v čele kontejnerového vlaku dopravce ČD Cargo. Most byl dokončen v roce 1953. Střední oblouk má rozpětí 120 m, je vysoký 38 m a celková délka mostu činí 300 m. V minulosti byl označován také jako stavba socialismu.

Dne 9. září 2023 byl v bývalé dopravně Oslavany zachycen "pilštyk" T466.0007 během objíždění soupravy zvláštního vlaku, který byl vypraven z Brna do Oslavan v rámci akce "Oslavanské historické slavnosti". Během dne vykonal zvláštní vlak jeden obrat Oslavany–Ivančice a zpět. V pozadí se nachází administrativní budova bývalé elektrárny, která byla uzavřena v roce 1993. Úsek tratě 244 Ivančice–Oslavany je bez pravidelné celotýdenní dopravy od roku 2010, do roku 2015 jezdily vlaky o víkendech a státních svátcích během jarních a letních měsíců. Poslední pravidelný vlak přijel do Oslavan 1. května 2016. Bývalá dopravna Oslavany je dnes degradována na nakladiště se zastávkou.

Dne 14. září 2023 byl na dva páry osobních vlaků Brno hl.n. – Uherské Hradiště nasazen brněnský "lachtan" 714.028, který byl zachycen na osobním vlaku Os 4120 v zastávce Šlapanice zastávka. Nasazení lokomotivy bylo způsobeno nedostatkem motorových vozů řady 854, které musí vykrývat i nedostatek řídících vozů řady 954.

Dne 16. září 2023 byla v obci Esslingen ve Švýcarsku zachycena souprava vozů typu Be 4/4 z roku 1994 na odjezdu do Zürichu. Esslingen je konečnou stanicí tzv. Forchbahn, na které jsou provozovány vlakotramvaje. V ulicích Zurichu soupravy sdílejí kolejovou síť s běžnými tramvajovými vozy, po opuštění zástavby města má trať vlastní těleso oddělené od okolních komunikací. Je zde provozována linka S18 Zurišského s-bahnu, dopravcem je společnost Forchbahn AG.

Dne 21.09.2023 byla zachycena lokomotiva 744.120 při posunu v kolejišti starého nádraží v Brně-Králově poli. Jedná se o jeden z dodnes provozních pozůstatků tzv. Staré Tišnovky. Kolejiště bývalé stanice je dnes využíváno pro přistavování vozů na vlečku Královopolských strojíren. Obsluha je prováděna nepravidelně, několikrát do měsíce.

Dne 29.09.2023 byla na vjezdu do bývalé stanice Szklarska Poręba Średnia zachycena lokomotiva EP07P-2005 v čele osobního vlaku R 67900 "Kamieńczyk [Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny]. Tento zastávkový spoj potřebuje na překonání celé trasy téměř šest a půl hodiny. Ačkoliv se jedná o osobní vlak, je v soupravě řazen i bistrovůz. Zároveň se jedná o poslední výkon společnosti Polregio na trati Wrocław – Szklarska Poręba, zbylé spoje zajišťuje dopravce Koleje Dolnośląskie. Jeden pár dálkových rychlíků v sobotu a v neděli z Warszawy zajišťuje dálkový dopravce PKP Intercity.

Dne 14. října 2023 se do čela "Burčákového expresu" Sp 1729 [Brno hl.n. – Mutěnice zast.] postavila lokomotiva 754.047 se soupravou patrových vozů. Tento tradiční spoj vyjíždějící jednou ročně zajišťuje návoz návštěvníků z Brna na tzv. Burčákový pochod pořádaný kolem Mutěnic. Během jednoho dne je na úseku Hodonín - Čejč přepravena až polovina všech cestujících za celý rok.

Těsně před západem Slunce dne 4. listopadu 2023 byl na zhlaví dopravny Mutěnice zachycen motorový vůz 810.546 v čele vlaku Os 17742 [Hodonín–Zaječí], který zde vykřižoval s protijedoucím vlakem Os 17741 [Zaječí–Hodonín], který byl veden vozem 809.239 v nátěru "najbrt".

Ve dnech 13.11. až 15.11.2023 byla po delší pauze nasazena do příměstské dopravy v okolí Brna nasazena klasická souprava s lokomotivou řady 242 a vozy Bdmtee. Jednalo se o náhradu za moderní elektrické jednotky "Moravia", které převzaly téměř veškerou vozbu v okolí Brna od 17.06.2023. "Plecháč" 242.273 byl zachycen se soupravou vlaku Sp 2056 [Brno hl.n. - Letovice] v zastávce Bílovice nad Svitavou dne 14.11.2023.

Dne 18. listopadu 2023 byla na zhlaví opuštěné dopravny Sucho Polje zachycena lokomotiva 661.276 v čele osobního vlaku PT 6602 [Petrovo Novo – Doboj]. Lokomotiva byla dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Sarajevo v roce 1974 americkou společností General Motors. Jedná se o druhý vyrobený exemplář tohoto čísla, původní lokomotiva skončila v roce 1972 při vykládce z lodi pod hladinou moře. Po vyhlášení nezávislosti Bosny a Hercegoviny a následném dělení železničního majetku v roce 1992 připadla lokomotiva společnosti Željeznice Republike Srpske. Reportáž z návštěvy Republiky Srbské naleznete ZDE.

Dne 18. listopadu 2023 byla ve stanici Sucho Polje zachycena lokomotiva 661.274 v čele nákladního vlaku 48102 [Ploče–Šabac]. Ten je naložen černým uhlím z Indonésie pro tepelnou elektrárnu v srbském Obrenovaci. Ze stanice Šabac je uhlí dopravováno do elektrárny nákladními automobily. Lokomotiva byla dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Sarajevo v roce 1972 americkou společností General Motors. Po vyhlášení nezávislosti Bosny a Hercegoviny a následném dělení železničního majetku v roce 1992 připadla lokomotiva společnosti Željeznice Republike Srpske.

Dne 26.11.2023 převážela Bardotka 751.004 parní lokomotivu 525.108 na zimní odstavení do remízy v Kyjově. Poté se s doprovodným vozem vydala směr Veselí nad Moravou, kde byl vůz odstaven, a následně se vydala jako Lv směr Valašské Meziříčí. Snímek již bez parní lokomotivy byl pořízen u vjezdové mechaniky žel. st. Kyjov.

Dne 27.12.2023 byl ve slovinské pohraniční stanici Lendava zachycen chorvatský motorový vůz 7122.020. Tato stanice je unikátní tím, že je zcela odříznuta od zbytku slovinské železniční sítě a je přístupná pouze z Chorvatska. S příchodem nového grafikonu dne 10.12.2023 zde byla po třech letech obnovena osobní doprava v rozsahu dvou párů vlaků v pracovní dny a jednoho páru vlaků v sobotu. Reportáž ze severochorvatských lokálek bude vydána během ledna 2024.



Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]