Zápisky z Republiky Srbské, listopad 2023

Jak název článku napovídá, vydáme se na krátkou návštěvu Balkánu. Nezamíříme však do Srbska, jak by si některý z čtenářů mohl myslet, ale do Bosny a Hercegoviny. Tato země je rozdělena na dvě entity. První z nich je Federace Bosny a Hercegoviny, kterou obývají Bosňáci a Chorvaté na jihu, s hlavním městem Sarajevo. Druhá z nich je právě Republika Srbská obývaná Bosenskými Srby, s hlavním městem Banja Luka.

V posledních dvou letech jsem podnikl dvě návštěvy Bosny a Hercegoviny, v obou případech jsem se pohyboval v jižní entitě. Jednalo se o cesty s Vlekfestem do Bosny v roce 2021, v roce 2022 pak Návštěva Sarajeva, při které jsem projel trať do chorvatského Ploče.

Letos jsem se rozhodl navštívit druhou entitu, Republiku Srbskou. Využil jsem listopadový prodloužený víkend se státním svátkem 17. listopadu, zakoupil u společnosti Ryanair letenku Wien – Banja Luka za pár EUR a vyrazil na cestu.


Aktuální situace v osobní dopravě v Bosně a Hercegovině

Na velmi řídké železniční síti operují hned dva dopravci, každý na území své entity. Jedná se o Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBH) a Željeznice Republike Srpske (ŽRS). Obě společnosti jsou unitárními železnicemi (bez rozdělení dopravce a infrastruktury). Poslední mezinárodní železniční spojení země s Evropou bylo zrušeno již v prosinci 2016, jednalo se o rychlík v relaci Zagreb – Sarajevo. Poslední jednání o obnovení rychlíku v zimě 2022 ztroskotala na základě nezájmu ze strany ŽRS. Osobní doprava v Bosně se po příchodu pandemie Covid 19 nenachází v dobré situaci. Byla zrušena veškerá osobní doprava mezi oběma entitami a je provozována pouze „vnitroentitně“. ŽFBH provozuje několik párů osobních vlaků v okolí Sarajeva, dva páry vlaků do Zenice a Maglaje. K tomu pak jeden pár rychlíků Sarajevo – Maglaj a dva páry rychlíků se soupravou Talgo Sarajevo – Čapljina. Dopravce se potýká s  nedostatkem provozuschopných vozidel. ŽRS provozují čtyři páry vlaků na relacích Banja Luka – Novi Grad (tří páry až do stanice Dobrljin), čtyři páry vlaků Banja Luka – Doboj, pět párů vlaků Doboj – Petrovo Novo (v sobotu a v neděli čtyři páry).

 

Pátek 17. listopadu 2023

Vyrážím ráno z Brna Railjetem směrem Wien Hbf, s přestupem na Flughafen Wien. Využívám výhodnou, a proto nepříliš propagovanou tarifní nabídku ČD LetištěVídeň/Flughafen Wien, kdy zpáteční jízdenka z Brna na letiště vychází na 29 EUR v den odjezdu (v předprodeji lze získat ještě výhodnější cenu). Je možno zakoupit i z Břeclavi. Jízdenka je vázaná pouze na vlak tam, cestu zpět lze uskutečnit libovolným vlakem do jednoho měsíce od nákupu jízdenky. Nabídka není příliš známá nejspíše z důvodu, aby ji cestující nezneužívali (Drážní paragraf 7).

Airbus společnosti Lauda Air do Banja Luky.

 

Bez problému proběhlo pasové odbavení a nalezení brány, odkud odlétá ve 14:05 let FR9753 směr Bosna. Let trvá pouhých 55 minut, v 15:00 dosedáme na maličké letiště Banja Luka. To se nachází přes 20 km od samotného města. Je tvořeno pouhou jednou vzletovou a přistávací dráhou a malou odbavovací halou. Pozorného cestujícího zajisté zaujme starý jugoslávský traktor na přistávací ploše. Z letiště do města jezdí maršrutky dopravce Smiljič, které navazují na všechny lety, které na letiště létají. Cesta trvá asi 45 minut za cenu 10 KM nebo 5 EUR. Po cestě maršrutka vykoná jednu zastávku na autobusovém nádraží nedaleko železniční stanice Banja Luka.

Maršrutka zajíšťující dopravu mezi letištěm a Banja Lukou.


Rozhoduji se nejet až do centra, ale vysedám na předměstí na autobusovém nádraží. V nedalekém nákupním centru vybírám z bankomatu potřebnou hotovost a kupuji zdejší SIM kartu se 4 GB internetu za 6 KM. Poté následuje večeře v nedalekém bistru, se kterým jsem byl spokojený již před dvěma lety v rámci zastávky Vlakfestu. Čevapi a pivo Jelen opět chutné jako vždy.

Vracím se k železniční stanici. Mohutná a zanedbaná výpravní budova z dob maršála Tita může jen vzpomínat na staré časy, kdy tu zastavovaly rychlíky do různých koutů Jugoslávie. V 19:30 odjíždím osobním vlakem P6407 směr Doboj. Souprava je tvořena lokomotivou 441-529 a dvěma vozy Bm, původem z NDR. Jejich interiér je plný zašlé špíny, toalety přímo nechutné. Kuřáky však potěší popelníky v kupé. Pokladna ve stanici je večer zavřená, dostávám ručně vypsanou jízdenku v ceně 8,60 KM od průvodčího ve vlaku.

Osobní vlak P6407 Banja Luka - Doboj ve výchozí stanici.


V 21:38 přijíždí vlak do cílové stanice. Zde však zjišťuji nemilou věc, na osobním vlaku ze směru Petrovo Novo nepřijela očekávaná „velká souprava“, nýbrž motorák 813-043. Tyto motorové vozy byly ŽRS zakoupeny od slovinských železnic SŽ v počtu tří kusů v roce 2005. Spěchám na apartmán, který jsem si rezervoval na dvě noci, vzdálený pouze 10 minut chůze. Ubytovatelé mě již očekávají. V Doboji se nachází velká nabídka apartmánů za dobré ceny. Platba probíhá hotově na místě, v Eurech nebo Konvertibilních Markách (KM) v poměru 1 EUR = 2 KM.

 

Sobota 18. listopadu 2023

Ačkoliv plán zachytit klasickou soupravu na trati do Petrovo Novo nevyšel, rozhodl jsem se projet motorovým vozem druhým ranním spojem a následně chytit autobus směr Tuzla. Když však přicházím k nádraží, z kolejiště stoupají oblaka páry. Klasika jede! Lokomotiva 661-276 jako poslední s dosud funkčním parním generátorem Vapor OK 4625 vytápí vůz, se kterým se vydá směrem na Petrovo Novo. Původně vlaky jezdily z Doboje až do města Tuzla na území druhé entity, Federace Bosny a Hercegoviny. Od prosince 2019 byly všechny „mezietnické“ vlaky zrušeny a ukončeny v poslední stanici na síti ŽSR v městečku Petrovo. Jedná se o krásnou ukázku poměrů na železnici na Balkáně.


Vytápění vozu parním generátorem na nádraží v Doboji.

Vlakem popojíždím pouze dvě zastávky do Suvo Polje. Zde totiž plánuji pořídit vytouženou dokumentaci zpátečního vlaku, který se vrací až za více než tři hodiny. Počasí přeje, na obloze ani mráček. Zhruba kolem deváté hodiny se v dálce ozývá houkání a přijíždí z Doboje lokomotiva 661-274 se soupravou otevřených otevřených vozů s uhlím. V 11:54 se objevuje vracející se osobní vlak Petrovo Novo – Doboj. Situace na obloze se však změnila k horšímu a slunce nasvěcuje soupravu pouhých pár sekund před jejím průjezdem. Po úspěšném fotografování následuje téměř sedmikilometrová pěší vycházka zpět do Doboje.

Dne 18. listopadu 2023 byla ve stanici Sucho Polje zachycena lokomotiva 661.274 v čele nákladního vlaku 48102 [Ploče–Šabac]. Ten je naložen černým uhlím z Indonésie pro tepelnou elektrárnu v srbském Obrenovaci. Ze stanice Šabac je uhlí dopravováno do elektrárny nákladními automobily. Lokomotiva byla dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Sarajevo v roce 1972 americkou společností General Motors. Po vyhlášení nezávislosti Bosny a Hercegoviny a následném dělení železničního majetku v roce 1992 připadla lokomotiva společnosti Željeznice Republike Srpske.

Dne 18. listopadu 2023 byla na zhlaví opuštěné dopravny Sucho Polje zachycena lokomotiva 661.276 v čele osobního vlaku PT 6602 [Petrovo Novo – Doboj]. Lokomotiva byla dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Sarajevo v roce 1974 americkou společností General Motors. Jedná se o druhý vyrobený exemplář tohoto čísla, původní lokomotiva skončila v roce 1972 při vykládce z lodi pod hladinou moře

Odpoledne vyrážím na projížďku až na konečnou do stanice Petrovo Novo. Zpáteční jízdenka vychází na rovných 6 KM. Konečná stanice se nachází uprostřed ničeho vedle továrny. Pro výstup cestujících slouží zastávka Petrovo v obci. Vysedám až na konečné stanici, kde po objetí soupravy pořizuji v posledním denním světle dokumentaci. Následně se pro zkrácení času vydám pěšky do obce na zastávku. V obci se nacházejí otevřené pouze dvě otevřené herny a benzinová pumpa u trati.

Obrat soupravy ve stanici Petrovo Novo. Zde lokomotiva stráví téměř hodinu a půl neužitečným prostojem.


Po návratu do Doboje pořizuji noční snímky, kdy stoupající pára z vytápěcího generátoru lokomotivy vytváří nádhernou podívanou.

Ve stanici Doboj vytápí "Kennedi" vůz před posledním večerním obratem do Petrovo Novo.

Neděle 19. listopadu 2023

Budík zvoní již ve 3:30 ráno, je potřeba totiž stihnout osobní vlak P6400 ve 4:26 do Banja Luky. Souprava vlaku je tvořena lokomotivou 441-055, dvěma osobními vozy Bm a dvěma „uhláky“. V tuto brzkou hodinu není ve stanici otevřena pokladna, ručně vypsanou jízdenku v ceně 8,60 KM dostávám od průvodčího ve vlaku. 

Krátce před půl pátou ráno v Doboji. Osobní vlak do Banja Luky poveze lokomotiva 441-055, vedle je připravena souprava na první ranní obrat směr Petrovo Novo.


Do Banja Luky vlak přijíždí v 6:22. Mám zde hodinu čas, než vyrazím navazujícím vlakem dál. Ze soupravy je odpojen první osobní vůz, který je připojen k soupravě, která přijela z Noviho Gradu. Následně se lokomotiva vrací zpět na soupravu, tentokrát ve složení jednoho vozu Bm a dvou uhláků.

Ráno ve stanici Banja Luka. Na první nástupiště přijel osobní vlak z Noviho Gradu. K němu je právě posunem připojován druhý vůz. V této podobě bude bude souprava pokračovat do Doboje.

Po pořízení drobné dokumentaci kupuji v pokladně zpáteční jízdenku v ceně 13,60 KM pro cestu Banja Luka – Novi Grad. Téměř ve všech jugoslávských zemích zůstala platná sleva 20% pro zpáteční jízdní doklady, ŽRS nejsou výjimkou. Souprava se v 7:24 dává do pohybu a čekají mě dvě hodiny cesty do další cílové stanice. Cestujících jede poměrně málo, průvodčí vypravuje vlak ze zastávek máváním čepice z okna vozu. Ve stanici Prijedor odpojujeme jeden z uhláků. V 9:25 přijíždíme do Noviho Gradu, kde mě čeká pauza celé čtyři hodiny a dvacet minut.

Stanice Novi Grad. Souprava zde bude vyčkávat na odpolední odjezd směr Dobrljin.


Novi Grad je nevelké město na soutoku řek Una a Sana s 11 tisíci obyvateli. Před válkou se město jmenovalo Bosanski Novi. Po procházce pěší zónou v centru města jsem zamířil k řece a zbytek času ve městě strávil v hospodě Domaćin na ostrůvku na samém soutoku řek. 

Řeka Una.

V 13:45 souprava vlaku pokračuje dále k chorvatské hranici do pohraniční stanice Dobrljin. Jízdenku se mi na stanici zakoupit nepodařilo. Průvodčí si ve vlaku řekl za zpáteční cestu o dvě marky do kapsy a tím to bylo vyřízeno. Během objíždění vozu v Dobrljinu lokomotiva odstavuje stranou uhlák, který jsme vezli z Doboje. Během fotografování vyšel na cigaretu z nedaleko stojící buňky celník, kterému neuniklo mé počínání. Po mé odpovědi „Fotograf, Češka“ řekne „OK“ a dál si mě nevšímá. Před dvaceti lety by určitě bylo nemyslitelné zde fotografovat bez jakéhokoliv povolení.

Obrat soupravy ve stanici Dobrljin. Za soupravou pokračuje trať dále do Chorvatska.


Železniční hraniční přechod Volinja (HŽ) – Dobrljin (ŽRS) byl zřízen po skončení války v Bosně, zřejmě až v roce 1998. Během války byla trať uzavřena. Mezi oběma stanicemi se nachází asi 7 km širé trati a přeshraniční most, který je hlídán chorvatskými pohraničníky. Do obou stanic zajíždí denně několik vnitrostátních osobních vlaků, bohužel není vůle k žádné dohodě o přeshraničním provozu mezi „nepřátelskými“ zeměmi. Další ukázka, jak nefungují železnice na Balkáně. Jediný osobní vlak, který tudy jednou do roka projede, je od roku 2021 zvláštní rychlík Vlakfestu z České republiky do Bosny. Nákladní doprava funguje dosud.

Hraniční odbavení zvláštního rychlíku "Sarajevo Express" z Brna do Bosny proběhlo v Dobrljinu dne 23.08.2021.


Ve 14:56 vlak vyráží zpět z Dobrljinu přímo do Banja Luky. Vůz se postupně plní cestujícími a začíná být velmi zahulený od kouřících cestujících na chodbičce. V 17:20 vlak přijíždí do stanice Banja Luka. Ubytování mám zajištěno v hotelu za příznivou cenu asi 10 minut od železniční stanice.

Osobní vlak z Dobrljinu dorazil do konečné stanice Banja Luka.

 

Pondělí 20. listopad 2023

V pondělí přišel čas pro návrat do České republiky. Původní plán byl po deváté ráno jít vyfotit vlak z Dobrljinu do Banja Luky, nicméně při pohledu z okna na nepříznivé počasí jsem focení zrušil. Vypravil jsem se autobusem do centra města. Zde jsem u obchodního domu zakoupil od trhovců pár suvenýrů (například magnet s bývalým vůdcem Jugoslávské republiky Titem). Následně jsem se náhodou připletl k ceremonii u pomníku, kde si Republika Srbská připomínala rok 1918, kdy po pádu Rakouska-Uherska vstoupila do města Srbská armáda.

Obchodní dům v centru Banja Luky z dob Titovy Jugoslávie.

Ceremoniál u pomníku Svetislava Tisa Milosavljeviće, který je v Banja Luce velmi oslavován.

V 12:00 odjíždí z centra města maršrutka dopravce Smiljič na letiště k letu Ryanair FR9754 směr Vídeň. Opět proběhne mezizastávka na autobusovém nádraží, kde přistupují dva cestující ze Slovenska. Samotné odbavení na letišti proběhne rychle a hladce a všichni cestující sedí v letadle zhruba 20 minut před odletem.

Moderní technika mezinárodního letiště Banja Luka.

Po příletu na Vídeňské letiště stačí jen projít automatickou bránou pro kontrolu pasů a dojít na nástupiště, odkud odjíždí Railjet na Vídeňské hlavní nádraží. Celou cestu do Brna následně trávím ve vlakovém bistru nad pivem a párky od Dolejších. Přesně v 18:36 vystupuji na hlavním nádraží v Brně, kde přesedám na osobní vlak do Králova Pole, kde tuhle úspěšnou podzimní výpravu ukončuji.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2023

Komentáře

  1. Děkuji za info , letos jsem tam byl s Vlakfestem a příliš jsem situaci nechápal . .

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní !! Díky za report.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]