Rok 2024 máme úspěšně za sebou, přichází tak chvíle se krátce ohlédnout za uplynulým rokem. Po první polovině roku 2024, která proběhla klidně a převážně ve znamení cestování do zahraničí, přišla velmi aktivní druhá polovina roku. Červenec a srpen jsem strávil ve svém klasickém módu cestami do zahraničí a užíval si letních slunečních dní. Navštívil jsem Srbsko, Slovinsko a Albánii. Během září přišla spousta zásadních změn v soukromém životě, které také ovlivnily můj dosavadní "šotolife". Ubylo volného času pro zahraniční cesty, o to více jsem se snažil věnovat domácí železniční scéně. V říjnu se mi podařilo na pár dní vyrazit do Bulharska.
Konec roku 2024 se postupně blížil a s ním i velké množství změn na české železnici. Tou nejzásadnější byl bez pochyby příchod výhradního provozu dle ETCS na více než 600 km železničních koridorů spojený s koncem provozu desítky let starých strojů. Spousta změn čekala také dopravu na jižní Moravě. Na tratích č. 246 Břeclav - Znojmo, č. 255 Hodonín - Zaječí a č. 343 Hodonín - Vrbovce (- Myjava) převzal od změny grafikonu dopravce Arriva vlaky, s.r.o. Na mé domovské "Vláře", trati č. 340, mělo dojít k ukončení provozu všech klasických souprav s lokomotivami řady 754 a jejich náhradou motorovými vozy řady 843 z východních Čech. Těchto motorových vozů není v Brně dostatek, a ty již redislokované vykazují závady. Díky tomu zůstává alespoň "bojkovický" spěšný vlak stále v klasické soupravě až do konce grafikonu.
Změna grafikonu v polovině prosince přinesla zastavení osobní dopravy pouze na nepatrném kousku železniční sítě mezi zastávkami Loket a Loket předměstí. V budoucnu je plánováno tento úsek využít pro stavbu cyklostezky, včetně nesjízdného úseku do Horního Slavkova.
Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2023 naleznete ZDE.
|
Ráno dne 8. července 2024 byl ve stanici Vražogrnac (Вражогрнац) zachycen motorový vůz 710.009 jako osobní vlak Re 2760 [Zaječar–Majdanpek]. Vůz byl vyroben v roce 1980 švédským podnikem Kalmar Verkstad podle licence italského výrobce Fiat. V roce 2006 bylo celkem 10 vozů tohoto typu prodáno ze Švédska do Srbska. Reportáž ze Srbska naleznete zde.
|
|
Dne 27. července 2024 byla mezi stanicí Nemotice a zastávkou Brankovice zachycena lokomotiva 754.067 s vlakem Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.]. |
|
Dne 11. srpna 2024 byla mezi stanicemi Rrogozhinë a Dushk zachycena lokomotiva T669.1059 v čele osobního vlaku číslo 4 [Rrogozhinë–Lushnjë]. Lokomotiva byla vyrobena podnikem ČKD Praha a dodána albánským železnicím HSH v rámci 14. série v roce 1989. V roce 1990 následovalo dodání posledních tří lokomotiv, čímž se dodávky této lokomotivní řady do Albánie po 22 letech uzavřely. Reportáž z Albánie naleznete zde.
|
|
Dne 24. srpna 2024 byla na samém konci tratě v koncové stanici Gornja Radgona zachycena motorová jednotka 711.015/016 jako vlak IZ 16061 [Murska Sobota - Gornja Radgona]. Jednalo se o zvláštní jízdu pořádanou klubem Družina gomulke 203. Cílem bylo projet lokální trať bez osobní dopravy Ljutomer – Gornja Ragodna s vozidlem, z jehož řady zůstávají v provozu ve Slovinsku poslední dvě jednotky. Reportáž z této jízdy naleznete zde.
|
|
Dne 1. září 2024 byla u mechanického vjezdového návěstidla stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.043 v čele vlaku Sp 1767 [Brno hl.n. - Staré Město u Uherského Hradiště]. Vlak měl mimořádně sedm vozů. Zadní souprava s motorovým vozem 842.037 odjela ze stanice Uherské Hradiště do pohraniční stanice Vlárský průsmyk, aby zajistila odvoz nedělního vlaku Sp 1776 [Vlárský průsmyk - Brno hl.n.]. |
|
Dne 5. září 2024 byla v brněnské místní části Slatina zachycena lokomotiva 750.163 v čele vlaku Nex 52680 [Kyjov–Jestřebí]. Dvacítka prázdných výsypných vozů se vrací z vlečky podniku Vetropack Moravia Glass Kyjov do stanice Jestřebí na vlečku podniku Provodínské písky a.s., kde proběhne opět jejich nakládka sklářským pískem. |
|
Dne 22. září 2024 byla nedaleko obce Nesovice zachycena lokomotiva 754.043 v čele vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.]. Klasická souprava je na tento spoj nasazena pouze v neděli. |
|
Dne 29. září 2024 byla na viaduktu nedaleko stanice Wisła-Glebce zachycena elektrická jednotka EN71KŚ-101 dopravce Koleje Śląskie jako osobní vlak Os 94611 [Katowice - Wisła-Glebce]. Jednotka byla vyrobena v roce 1975 polským podnikem PaFaWag Wrocław a dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Ljubljana pod čísly 311/315-223/224. V roce 2008 byla prodána do Polska, kde ji v roce 2010 zmodernizoval podnik NEWAG S.A. Nowy Sącz. V roce 2012 byla jednotka prodána dopravci Koleje Śląskie. |
|
Dne 9. října 2024 byla za městem Tábor zachycena "žehlička" 113.003 v čele jednovozového osobního vlaku Os 28416 [Tábor - Bechyně]. |
|
Dne 12. října 2024 byla na okraji obce Mutěnice zachycena lokomotiva 754.067 v čele vlaku Sp 1729 "Mutěnický expres" [Brno hl.n. – Mutěnice zastávka]. Tento zvláštní vlak je pravidelně vypravován jednou ročně v rámci akce "Burčákový pochod" v okolí Mutěnic, kterou navštěvuje velké množství návštěvníků. Během jednoho dne je přepraveno v úseku Čejč–Hodonín stejné množství cestujících jako během zbytku roku. |
|
Dne 20. října 2024 byla nedaleko obce Dončevo (Дончево) zachycena lokomotiva 07.124 v čele osobního vlaku PT 28205 [Dobrič (Добрич) – Varna (Варна)] . V soupravě jsou řazeny dva uzamčené lůžkové vozy WLABmz, které zajišťují noční spojení Sofia–Dobrič formou přímých vozů. Lokomotiva 07.124 byla vyrobena v lokomotivce v Luhansku v Sovětském svazu a dodána Bulharským železnicím BDŽ (БДЖ) v roce 1973. Reportáž z Bulharska naleznete zde.
|
|
Dne 26. října 2024 se uskutečnila již devátá jízda spolku Klubu projížděčů. Vlak „Podzimní družba“ byl vypraven v trase Přerov – Olomouc hl.n. – Bruntál – Malá Morávka a zpět. Nasazen byl motorový vůz 851.005 společnosti Moravská železniční. Motorový vůz na snímku právě sjíždí náročné klesání do konečné stanice v pozadí s Kostelem Nejsvětější Trojice. Reportáž z jízdy naleznete zde.
|
|
Dne 9. listopadu 2024 byla mezi zastávkami Popovice u Uherského Hradiště a Vésky zachycena lokomotiva 754.077 v čele rychlíku R 888 [Luhačovice - Praha hl.n]. Od 15.12.2024 je na tyto vlaky v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice turnusována řada 750.7. |
|
Dne 23. listopadu 2024 byla mezi zastávkami Popovice u Uherského Hradiště a Vésky zachycena prototypová lokomotiva T478.1001 v čele pravidelného rychlíku R 888 [Luhačovice - Praha hl.n]. Nasazení do pravidelného provozu proběhlo v rámci oslav 60. let od výroby tohoto prototypu. Na konci soupravy byla řazena lokomotiva 754.077. |
|
Ve dnech 03.12. až 04.12.2024 se na pendlech mezi stanicemi Skalice nad Svitavou a Boskovice ukázal mimořádně motorový vůz 810.424 jako náhrada za turnusovou řadu 842. Po zavedení výhradního provozu ETCS v úseku Adamov - Česká Třebová již není toto nasazení možné.
|
|
Změna grafikonu vlakové dopravy dne 15. prosince 2024 přinesla zastavení osobní dopravy na krátkém úseku z Lokte do Lokte předměstí. Motorový vůz 810.641 projíždí pod historickou zástavbou města Loket v místech, kde osobní vlaky již nejezdí. Krátkou reportáž naleznete zde.
|
|
V pátek 13.12.2024 byl v Bílovicích nad Svitavou zachycen "pantograf" 560.023/024 jako Sv 98038 [Rájec-Jestřebí - Brno-Maloměřice]. Jednalo se o zkušební jízdu před sobotní jízdou jednotky do Bratislavy. Zároveň se jednalo o její poslední jízdu údolím Svitavy z důvodu brzkého zavedení výhradního provozu ETCS. |
|
Dne 14. prosince 2024 byla na výjezdu ze stanice Mikulov zachycena historická lokomotiva T478.1001 v čele osobního vlaku Os 4510 [Břeclav–Znojmo]. Její nasazení do pravidelné dopravy souviselo s ukončením provozu vlaků na trati č. 246 pod hlavičkou dopravce České dráhy od nového GVD, který vstoupil v platnost o den později, 15. prosince 2024. |
|
Dne 14. prosince 2024 byla zachycena celočervená souprava s motorovým voze 810.546 v čele na známém místě mezi Bořeticemi a Velkými Pavlovicemi. Tento den byl poslední, kdy osobní dopravu na trati 255 zajišťoval dopravce České dráhy. Od 15. prosince 2024 přebral provoz dopravce Arriva vlaky. |
|
Dne 27. prosince 2024 byla mezi stanicemi Lukavice na Moravě a Mohelnice zachycena lokomotiva 371.005 v čele zvláštního rychlíku Ex 10861 [Praha hl.n. – Olomouc hl.n.]. Jednalo se o zvláštní spoj v rámci akce "Legendy koridorů", která se uskutečnila ve dnech 27. až 29.12.2024 v Olomouci v rámci rozlučky se starými stroji na koridorových tratích, jejich provoz nebude z důvodu zavedení výhradního provozu dle ETCS od ledna 2025 možný. |
|
Dne 30. prosince 2024 byl mezi stanicí Dolný Kubín a zastávkou Bziny zachycen brejlovec 750.182 v čele zvláštního zrychleného vlaku Zr 31401 [Vrútky - Oravský Podzámok]. Pořadatelem akce byl "Spolok Výhrevne Vrútky", který lokomotivu odkoupil od dopravce ZSSK a opatřil ji slušivým retro nátěrem. |
|
Dne 29. prosince 2024 byla v místní části Bučovice-Vícemilice zachycena lokomotiva 754.018 v čele vlaku Sp 1763 [Brno hl.n. – Staré Město u Uherského Hradiště]. Ačkoliv byl provoz klasických souprav na dolní Vláře mezi Brnem a Veselím nad Moravou s příchodem GVD 2024/2025 oficiálně zredukován na pouhý jeden pár vlaků týdně, je turnusová skupina 861 vyhrazená pro motorové vozy řady 843 stále obsazována lokomotivami řady 754 s přípojnými vozy Bdmtee. |
|
Dne 30. prosince 2024 byla nedaleko stanice Štrba zachycena lokomotiva 151.006 v čele mezistátního expresu EC 241 "Košičan" [Praha hl.n. - Košice]. V rámci rozloučení lokomotiv řady 151 s vozbou mezistátních expresů na Slovensko byly ve dnech 26. prosince až 30. prosince 2024 tyto stroje nasazeny spolu s klasickou soupravou na tento prestižní mezistátní výkon z Prahy do Košic a zpět s kilometrickým proběhem přes 1300 km. Pod vrcholy pohoří Vysoké Tatry se jednalo o skutečně důstojné rozloučení s touto železniční epochou.
|
|
Definitivní tečkou za érou páteřních koridorů bez ETCS se stalo nasazení lokomotiv řady 151 do čela expresních vlaků mezi Prahou a Žilinou. Dne 31. prosince 2024 opouští Českou Třebovou lokomotiva 151.023 s vlakem EC 143 [Praha hl.n. - Žilina].
|
Text a foto: Petr Jetelina 2024
Komentáře
Okomentovat