FOTOBLOG: Červenec až prosinec 2024 pohledem mého objektivu

Rok 2024 máme úspěšně za sebou, přichází tak chvíle se krátce ohlédnout za uplynulým rokem. Po první polovině roku 2024, která proběhla klidně a převážně ve znamení cestování do zahraničí, přišla velmi aktivní druhá polovina roku. Červenec a srpen jsem strávil ve svém klasickém módu cestami do zahraničí a užíval si letních slunečních dní. Navštívil jsem Srbsko, Slovinsko a Albánii. Během září přišla spousta zásadních změn v soukromém životě, které také ovlivnily můj dosavadní "šotolife". Ubylo volného času pro zahraniční cesty, o to více jsem se snažil věnovat domácí železniční scéně. V říjnu se mi podařilo na pár dní vyrazit do Bulharska. 

Konec roku 2024 se postupně blížil a s ním i velké množství změn na české železnici. Tou nejzásadnější byl bez pochyby příchod výhradního provozu dle ETCS na více než 600 km železničních koridorů spojený s koncem provozu desítky let starých strojů. Spousta změn čekala také dopravu na jižní Moravě. Na tratích č. 246 Břeclav - Znojmo, č. 255 Hodonín - Zaječí a č. 343 Hodonín - Vrbovce (- Myjava) převzal od změny grafikonu dopravce Arriva vlaky, s.r.o. Na mé domovské "Vláře", trati č. 340, mělo dojít k ukončení provozu všech klasických souprav s lokomotivami řady 754 a jejich náhradou motorovými vozy řady 843 z východních Čech. Těchto motorových vozů není v Brně dostatek, a ty již redislokované vykazují závady. Díky tomu zůstává alespoň "bojkovický" spěšný vlak stále v klasické soupravě až do konce grafikonu. 

Změna grafikonu v polovině prosince přinesla zastavení osobní dopravy pouze na nepatrném kousku železniční sítě mezi zastávkami Loket a Loket předměstí. V budoucnu je plánováno tento úsek využít pro stavbu cyklostezky, včetně nesjízdného úseku do Horního Slavkova.

Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2023 naleznete ZDE.

Ráno dne 8. července 2024 byl ve stanici Vražogrnac (Вражогрнац) zachycen motorový vůz 710.009 jako osobní vlak Re 2760 [Zaječar–Majdanpek]. Vůz byl vyroben v roce 1980 švédským podnikem Kalmar Verkstad podle licence italského výrobce Fiat. V roce 2006 bylo celkem 10 vozů tohoto typu prodáno ze Švédska do Srbska. Reportáž ze Srbska naleznete zde.

Dne 27. července 2024 byla mezi stanicí Nemotice a zastávkou Brankovice zachycena lokomotiva 754.067 s vlakem Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.].

Dne 11. srpna 2024 byla mezi stanicemi Rrogozhinë a Dushk zachycena lokomotiva T669.1059 v čele osobního vlaku číslo 4 [Rrogozhinë–Lushnjë]. Lokomotiva byla vyrobena podnikem ČKD Praha a dodána albánským železnicím HSH v rámci 14. série v roce 1989. V roce 1990 následovalo dodání posledních tří lokomotiv, čímž se dodávky této lokomotivní řady do Albánie po 22 letech uzavřely. Reportáž z Albánie naleznete zde.

Dne 24. srpna 2024 byla na samém konci tratě v koncové stanici Gornja Radgona zachycena motorová jednotka 711.015/016 jako vlak IZ 16061 [Murska Sobota - Gornja Radgona]. Jednalo se o zvláštní jízdu pořádanou klubem Družina gomulke 203. Cílem bylo projet lokální trať bez osobní dopravy Ljutomer – Gornja Ragodna s vozidlem, z jehož řady zůstávají v provozu ve Slovinsku poslední dvě jednotky. Reportáž z této jízdy naleznete zde.

Dne 1. září 2024 byla u mechanického vjezdového návěstidla stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.043 v čele vlaku Sp 1767 [Brno hl.n. - Staré Město u Uherského Hradiště]. Vlak měl mimořádně sedm vozů. Zadní souprava s motorovým vozem 842.037 odjela ze stanice Uherské Hradiště do pohraniční stanice Vlárský průsmyk, aby zajistila odvoz nedělního vlaku Sp 1776 [Vlárský průsmyk - Brno hl.n.].

Dne 5. září 2024 byla v brněnské místní části Slatina zachycena lokomotiva 750.163 v čele vlaku Nex 52680 [Kyjov–Jestřebí]. Dvacítka prázdných výsypných vozů se vrací z vlečky podniku Vetropack Moravia Glass Kyjov do stanice Jestřebí na vlečku podniku Provodínské písky a.s., kde proběhne opět jejich nakládka sklářským pískem.

Dne 22. září 2024 byla nedaleko obce Nesovice zachycena lokomotiva 754.043 v čele vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.]. Klasická souprava je na tento spoj nasazena pouze v neděli.

Dne 29. září 2024 byla na viaduktu nedaleko stanice Wisła-Glebce zachycena elektrická jednotka EN71KŚ-101 dopravce Koleje Śląskie jako osobní vlak Os 94611 [Katowice - Wisła-Glebce]. Jednotka byla vyrobena v roce 1975 polským podnikem PaFaWag Wrocław a dodána Jugoslávským železnicím do tehdejšího ŽTP Ljubljana pod čísly 311/315-223/224. V roce 2008 byla prodána do Polska, kde ji v roce 2010 zmodernizoval podnik NEWAG S.A. Nowy Sącz. V roce 2012 byla jednotka prodána dopravci Koleje Śląskie.

Dne 9. října 2024 byla za městem Tábor zachycena "žehlička" 113.003 v čele jednovozového osobního vlaku Os 28416 [Tábor - Bechyně].

Dne 12. října 2024 byla na okraji obce Mutěnice zachycena lokomotiva 754.067 v čele vlaku Sp 1729 "Mutěnický expres" [Brno hl.n. – Mutěnice zastávka]. Tento zvláštní vlak je pravidelně vypravován jednou ročně v rámci akce "Burčákový pochod" v okolí Mutěnic, kterou navštěvuje velké množství návštěvníků. Během jednoho dne je přepraveno v úseku Čejč–Hodonín stejné množství cestujících jako během zbytku roku.

Dne 20. října 2024 byla nedaleko obce Dončevo (Дончево) zachycena lokomotiva 07.124 v čele osobního vlaku PT 28205 [Dobrič (Добрич) – Varna (Варна)] . V soupravě jsou řazeny dva uzamčené lůžkové vozy WLABmz, které zajišťují noční spojení Sofia–Dobrič formou přímých vozů. Lokomotiva 07.124 byla vyrobena v lokomotivce v Luhansku v Sovětském svazu a dodána Bulharským železnicím BDŽ (БДЖ) v roce 1973. Reportáž z Bulharska naleznete zde.

Dne 26. října 2024 se uskutečnila již devátá jízda spolku Klubu projížděčů. Vlak „Podzimní družba“ byl vypraven v trase Přerov – Olomouc hl.n. – Bruntál – Malá Morávka a zpět. Nasazen byl motorový vůz 851.005 společnosti Moravská železniční. Motorový vůz na snímku právě sjíždí náročné klesání do konečné stanice v pozadí s Kostelem Nejsvětější Trojice. Reportáž z jízdy naleznete zde.

Dne 9. listopadu 2024 byla mezi zastávkami Popovice u Uherského Hradiště a Vésky zachycena lokomotiva 754.077 v čele rychlíku R 888 [Luhačovice - Praha hl.n]. Od 15.12.2024 je na tyto vlaky v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice turnusována řada 750.7.

Dne 23. listopadu 2024 byla mezi zastávkami Popovice u Uherského Hradiště a Vésky zachycena prototypová lokomotiva T478.1001 v čele pravidelného rychlíku R 888 [Luhačovice - Praha hl.n]. Nasazení do pravidelného provozu proběhlo v rámci oslav 60. let od výroby tohoto prototypu. Na konci soupravy byla řazena lokomotiva 754.077.

Ve dnech 03.12. až 04.12.2024 se na pendlech mezi stanicemi Skalice nad Svitavou a Boskovice ukázal mimořádně motorový vůz 810.424 jako náhrada za turnusovou řadu 842. Po zavedení výhradního provozu ETCS v úseku Adamov - Česká Třebová již není toto nasazení možné.

Změna grafikonu vlakové dopravy dne 15. prosince 2024 přinesla zastavení osobní dopravy na krátkém úseku z Lokte do Lokte předměstí. Motorový vůz 810.641 projíždí pod historickou zástavbou města Loket v místech, kde osobní vlaky již nejezdí. Krátkou reportáž naleznete zde.

V pátek 13.12.2024 byl v Bílovicích nad Svitavou zachycen "pantograf" 560.023/024 jako Sv 98038 [Rájec-Jestřebí - Brno-Maloměřice]. Jednalo se o zkušební jízdu před sobotní jízdou jednotky do Bratislavy. Zároveň se jednalo o její poslední jízdu údolím Svitavy z důvodu brzkého zavedení výhradního provozu ETCS.

Dne 14. prosince 2024 byla na výjezdu ze stanice Mikulov zachycena historická lokomotiva T478.1001 v čele osobního vlaku Os 4510 [Břeclav–Znojmo]. Její nasazení do pravidelné dopravy souviselo s ukončením provozu vlaků na trati č. 246 pod hlavičkou dopravce České dráhy od nového GVD, který vstoupil v platnost o den později, 15. prosince 2024.

Dne 14. prosince 2024 byla zachycena celočervená souprava s motorovým voze 810.546 v čele na známém místě mezi Bořeticemi a Velkými Pavlovicemi. Tento den byl poslední, kdy osobní dopravu na trati 255 zajišťoval dopravce České dráhy. Od 15. prosince 2024 přebral provoz dopravce Arriva vlaky.

Dne 27. prosince 2024 byla mezi stanicemi Lukavice na Moravě a Mohelnice zachycena lokomotiva 371.005 v čele zvláštního rychlíku Ex 10861 [Praha hl.n. – Olomouc hl.n.]. Jednalo se o zvláštní spoj v rámci akce "Legendy koridorů", která se uskutečnila ve dnech 27. až 29.12.2024 v Olomouci v rámci rozlučky se starými stroji na koridorových tratích, jejich provoz nebude z důvodu zavedení výhradního provozu dle ETCS od ledna 2025 možný.

Dne 30. prosince 2024 byl mezi stanicí Dolný Kubín a zastávkou Bziny zachycen brejlovec 750.182 v čele zvláštního zrychleného vlaku Zr 31401 [Vrútky - Oravský Podzámok]. Pořadatelem akce byl "Spolok Výhrevne Vrútky", který lokomotivu odkoupil od dopravce ZSSK a opatřil ji slušivým retro nátěrem.

Dne 29. prosince 2024 byla v místní části Bučovice-Vícemilice zachycena lokomotiva 754.018 v čele vlaku Sp 1763 [Brno hl.n. – Staré Město u Uherského Hradiště]. Ačkoliv byl provoz klasických souprav na dolní Vláře mezi Brnem a Veselím nad Moravou s příchodem GVD 2024/2025 oficiálně zredukován na pouhý jeden pár vlaků týdně, je turnusová skupina 861 vyhrazená pro motorové vozy řady 843 stále obsazována lokomotivami řady 754 s přípojnými vozy Bdmtee.

Dne 30. prosince 2024 byla nedaleko stanice Štrba zachycena lokomotiva 151.006 v čele mezistátního expresu EC 241 "Košičan" [Praha hl.n. - Košice]. V rámci rozloučení lokomotiv řady 151 s vozbou mezistátních expresů na Slovensko byly ve dnech 26. prosince až 30. prosince 2024 tyto stroje nasazeny spolu s klasickou soupravou na tento prestižní mezistátní výkon z Prahy do Košic a zpět s kilometrickým proběhem přes 1300 km. Pod vrcholy pohoří Vysoké Tatry se jednalo o skutečně důstojné rozloučení s touto železniční epochou.

Definitivní tečkou za érou páteřních koridorů bez ETCS se stalo nasazení lokomotiv řady 151 do čela expresních vlaků mezi Prahou a Žilinou. Dne 31. prosince 2024 opouští Českou Třebovou lokomotiva 151.023 s vlakem EC 143 [Praha hl.n. - Žilina].

Text a foto: Petr Jetelina 2024


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]