FOTOBLOG: Leden až červen 2024 pohledem mého objektivu

Máme za sebou první polovinu roku 2024. Přišel tak čas se tradičně ohlédnout, co zajímavého zachytil objektiv mého fotoaparátu. V letošním půlroce jsem se rozhodl více věnovat českým železnicím, jelikož ke konci roku nás čeká několik podstatných změn: nástup výhradního provozu ETCS a konec klasických souprav v objednávce IDS JMK. Proti minulému roku klesla četnost kratších výletů po Evropě, což však vyvážily dvě výpravy do vzdálenějších destinací. Výprava do Moldavska a separatistického Podněstří na přelomu února a března byla následována dubnovou třítýdenní výpravou do jihovýchodní Asie do Vietnamské socialistické republiky. Výběr nejzajímavějších záběrů následuje níže.

Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2023 naleznete ZDE.

V sobotu 10. února 2024 se uskutečnila zvláštní jízda vlaku "Ostravická družba" z Přerova do Ostravice a zpět. V čele vlaku stanula lokomotiva 751.335 společnosti Moravské železniční. Reportáž z jízdy naleznete zde.

V prosinci 2023 se na Posvitavské vlečky vrátila pravidelná obsluha vlečky Linde gas. V kotlových vozech je přepravován kapalný oxid uhličitý, který je skladován v zásobnících v pozadí. Dne 16. února 2024 provedla obsluhu vlečky lokomotiva 742.394. V červnu 2024 jsou Posvitavské vlečky opět bez pravidelné dopravy.

Dne 28. února 2024 byla na nádraží v rumunském Brašově zachycena dvojice posunujících "Faurů" řady 80 CFR.

Přelom února a března patřil dobrodružné výpravě do Moldavska a Podněstří. Ráno dne 4. března 2024 byla ve stanici Chisinau zachycena motorová jednotka "Ganz" s motorovými vozy D1-708-3 a D1-798-1, která byla nasazena na osobní vlak 803Ц [Benderi-3 - Chisinau]. Jedná se o poslední provozní jednotku této řady v Moldavsku. Ta byla v prosinci 2023 odstavena, nicméně na začátku února 2024 byla opět vrácena do provozu, ve zkrácené třívozové verzi. Vpravo stojí osobní vlak 6826 [Ungheni - Chisinau] v čele s lokomotivou TE33AC-0009. Reportáž z výpravy naleznete zde.

Duben patřil výpravě do Vietnamské socialistické republiky, kde jsme kromě samotné země poznali také tamní železnce. Během 80. a 90. let 20. století bylo v rámci RVHP dodáno vietnamským železnicím celkem 40 lokomotiv řady D12E z produkce pražského podniku ČKD, které jsou v provozu dodnes. Lokomotiva D12E-623 byla dne 14. dubna 2024 zachycena ve stanici Hải Phòng se soupravou rychlíku HP2 do Hanoje.

Dne 27. dubna 2024 se uskutečnila jízda "pantografu" 460.027/028 po tratích severní Moravy a Slezska, kde tyto letité jednotky byly desítky let nasazovány v osobní dopravě. Jednotka zavítala také do slovenské pohraniční stanice Čadca, kam tato řada rovněž zajížděla jak z Žiliny, tak z Ostravska. Trasa vlaku byla: Valašské Meziříčí - Hranice na Moravě - Ostrava-Vítkovice - Český Těšín - Čadca ŽSR. Po obratu se souprava vydala po trase: Čadca ŽSR - Karviná hl.n. - Petrovice u Karviné - Studénka - Mošnov, Ostrava airport - Studénka - Hranice na Moravě - Valašské Meziříčí. Na záběru je jednotka zachycena mezi Mosty u Jablunkova a státní hranicí jako Sp 10019 [Valašské Meziříčí - Čadca]. Tato soukromá akce měla být pomyslnou tečkou za provozem řady 460 v České republice. Reportáž z akce naleznete zde.

Dne 8. května 2024 proběhla oslava výročí 50. let od zprovoznění pražského metra. Během akce byly do provozu na trace C nasazeny historické soupravy Ečs, 81-71 a prototypová modernizace 81-71M. Sovětská historická souprava typu Ečs byla zachycena ve stanici Budějovická.

Dne 19. května 2024 byl nedaleko Bystřice nad Pernštejnem zachycen spěšný vlak Sp 1781 [Žďár nad Sázavou – Brno hl.n]. V jeho čele stanula dvojice lokomotiv, vlaková 754.043 s přípřežní 754.018. Z důvodu konání nepřetržité výluky v úseku Střelice – Zastávka u Brna a zároveň probíhající výluky v úseku Řikonín–Křižanov dochází k návozu lokomotiv nezávislé trakce z Brna pro obsluhu rychlíků v úseku Náměšť nad Oslavou – Jihlava pomocí tohoto víkendového spěšného vlaku. S příchodem nového grafikonu 2024/2025 bude tento poslední spoj v klasické soupravě na "staré Tišnovce" zrušen.

Dne 25. května 2024 byla v Kyjově zachycena parní lokomotiva typu EP 1000 čísla 525.101 v čele zvláštního vlaku Sp 10865 [Kyjov - Bzenec].
Lokomotivy typu 1435 EP 1000 byly vyrobeny v počtu 25 kusů v roce 1956 s určením pro těžký vlečkový provoz. Dnešních dnů se dočkala pouze jediná lokomotiva tohoto typu, vyrobená jako osmá v pořadí pod továrním číslem 3591/1956. Lokomotivu objednaly Spojené ocelárny, n. p. Kladno kam byla dodána 28. 5. 1956. Na vlečce SONP jezdila pod pořadovým číslem 32 a uplatnění našla nejen v těžkém hutním provozu ale také v traťové službě na Kladensko-nučické dráze, kde dopravovala uhlí, železnou rudu a vápenec. Z provozu byla odstavena v roce 1978 a převzata do sbírek NTM. V roce 1994 započala její oprava do provozuschopného stavu, která byla dokončena až o dlouhých 24 let později.

Ráno dne 8. června 2024 byla na vjezdu do stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.067 v čele Sp 1762 [Bojkovice město – Brno hl.n.]. S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy 2024/2025 budou všechny klasické soupravy na Vlárské dráze nahrazeny motorovými vozy řady 843.

Dne 15. června 2024 byl v obci Pouzdřany zachycen "pantograf" 560.023/024 jako rychlík [Brno hl.n. – Bratislava-východ]. Historická elektrická jednotka se zúčastnila železniční akce "Rendez 2024". Od 1. ledna 2025 již tato jízda vlastní silou nebude možná, jelikož na koridorovém úseku Brno–Břeclav dojde k zavedení výhradního provozu ETCS.

Dne 15. června 2024 byl v bývalé dopravně Poštorná zachycen "hektor" T435.040 s osobním vlakem Os 4585 [Lednice - Břeclav]. Lokomotiva tuto sezónu nahrazuje neschopného "hurvínka" M131.1448. Dne 14. července 2024 došlo k vykolejení osobních vozů vlivem nevyhovujícího stavu tratě, což vedlo k zastavení provozu historických vlaků do Lednice.

Dne 17. června 2024 se v pravidelné dopravě v okolí Brna zcela mimořádně objevil ostravský "čmelák" 771.099 na přípřeži vlaku Pn 62173 [Brno-Maloměřice - Valašské Meziříčí]. Lokomotiva byla nasazena pouze do stanice Blažovice, odkud se vrátila jako Lv zpět do Brna.

V noci dne 18. června 2024 byla ve stanici Kyjov zachycena dvojice červených "kocourů" 742.134 a 742.346 v čele vlaku Pn 62162 [Kyjov - Brno-Maloměřice]. Na postrku se mimořádně nacházel "čmelák" 771.099, pro kterého to bylo druhé a poslední nasazení v pravidelné dopravě v okolí Brna.

Dne 23. června 2024 opouští lokomotiva 754.013 stanici Nemotice se spěšným vlakem Sp 1771 [Brno hl.n. - Staré Město u Uherského Hradiště]. S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy 2024/2025 budou všechny klasické soupravy na Vlárské dráze nahrazeny motorovými vozy řady 843.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2024






 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]