Zvláštní osobní vlak do Malé Morávky [2024]
Dne 26. října 2024 se uskutečnila již devátá jízda spolku Klubu projížděčů. Vlak „Podzimní družba“ byl vypraven v trase Přerov – Olomouc hl.n. – Bruntál – Malá Morávka a zpět. Nasazen byl motorový vůz 851.005 společnosti Moravská železniční, její jednatel byl rovněž na jízdě přítomen. Vlak byl vypraven na licenci dopravce Gepard express.
Vypravení vlaku na lokální trať Bruntál – Malá Morávka nebylo vůbec jisté z důvodu poškození tratě po zářijových povodních. Pouhých pět dní před jízdou byla trať prohlášena za sjízdnou. Vůz 851.005 byl převezen z deponie v Olomouci do Přerova, kde proběhla nakládka občerstvení a nástup většiny účastníků akce. Na čepu byly naraženy Pius 11° a Zenke 12°. Vlak se vydal po koridoru směrem na Olomouc, nicméně z důvodu výluky traťové koleje vzniklo zpoždění 12 minut. V Olomouci tak proběhla pouze krátká zastávka, vlak dále pokračoval do stanice Velká Bystřice na křižování s protijedoucím rychlíkem. Další křižování s osobním vlakem proběhlo ve stanici Hrubá Voda, poslední křižování pak v Dětřichově nad Bystřicí. Poté vlak bez přestávky pokračoval až do Bruntálu, kde proběhlo vyzvednutí klíčů k trati od výpravčího, který slouží jako dirigující dispečer pro lokální trať do Malé Morávky.
Z Bruntálu se vlak vydal vstříc Malé Morávce. Adhézní podmínky na této sklonově náročné trati nebyly nikterak ideální vzhledem k vlhkému podzimnímu počasí a spadenému listí na kolejích, nicméně motorový vůz cestu zvládl na jedničku. Cestou proběhlo několik zastávek pro fotografování a také zastávka v dopravně Světlá Hora pro provedení ohlašovací povinnosti dle předpisu SŽ D3. V koncové dopravně Malá Morávka měl vlak více než tříhodinový pobyt. Proběhlo grilování oběda a volná zábava účastníků jízdy.
V 14:45 se vlak vydal z Malé Morávky zpět směrem do Bruntálu. Hned za výjezdem z dopravny se nachází stoupání až 44 ‰, které je druhé nejstrmější na české železniční síti. Vzhledem ke společenské únavě účastníků se již nekonaly žádné fotozastávky. V Bruntále proběhlo mírné zdržení způsobené opožděným příjezdem NAD k rychlíku do Olomouce, nicméně do Přerova zvláštní vlak dorazil zhruba se čtvrt hodinovým náskokem. Na koleji č. 7 byla akce oficiálně ukončena. Motorový vůz se následně vydal na odstavení do deponie v Otrokovicích.
Čekání na křižování ve stanici Hrubá Voda. |
Setkání generací v Bruntáli. |
Krátká zastávka na trati. |
Motorový vůz zapózoval s Kostelem Nejsvětější Trojice v Malé Morávce. |
Motorový vůz dorazil do koncové dopravny Malá Morávka. |
Krátké zastavení při zpáteční cestě v dopravně Světlá Hora, kde byla vykonána ohlašovací povinnost. |
Další záběr vzniká v Bruntálu při čekání na volnou trať do Valšova. |
Ve stanici Přerov byla na koleji č. 7 akce oficiálně ukončena. |
Trať bez pravidelné osobní dopravy
V současnosti je význam trati pro pravidelnou osobní dopravu mizivý, provoz má ryze turistický charakter. Tak je tomu již od 90. let, kdy byla doprava osob do spádového města Bruntálu řešena pomocí autobusové dopravy, které nemohla nevhodně trasovaná železniční trať konkurovat. Počet spojů postupně klesal, až s příchodem GVD 2003/2004 byla zastavena osobní doprava v pracovní dny. Provoz probíhal pouze od pátku do neděle v rozsahu pěti párů vlaků. V GVD 2005/2006 byl provoz dále omezen pouze na sobotu a neděli od začátku května do konce září. Poslední grafikon, kdy byla osobní doprava objednána, byl 2008/2009.
Na podzim 2010 se trať objevila na seznamu regionálních tratí navržených ministerstvem dopravy ke zrušení. Ministerstvo dopravy ČR dne 7. ledna 2011 rozhodlo o zrušení dráhy, nicméně uvedené rozhodnutí bylo dne 26. srpna 2011 zrušeno. Od té doby byly na trať vypravovány pouze příležitostné jízdy. Od roku 2018 nastalo obnovení víkendového provozu během letní sezóny od června do září v režii Slezského železničního spolku s finanční podporou Moravskoslezského kraje. Tyto vlaky jsou provozovány dodnes.
Text a foto: Petr Jetelina 2024
Komentáře
Okomentovat