
První polovina roku 2025 je za námi, proto přišel čas se tradičně ohlédnout zpět pomocí dvaceti nejzajímavějších fotografií v rámci Fotoblogu. Tento půlrok se vyvíjel zcela jinak, než jsem původně uvažoval při psaní posledního souhrnu fotografií v prosinci 2024. Očekával jsem pokles fotografické aktivity na úroveň občasné rekreační zábavy vzhledem k mému tehdejšímu nedostatku času na poli osobního života, obrovskému množství práce na poli pracovního života a tehdejšímu útlumu provozu zajímavých vozidel a masivního nástupu ETCS na poli železnice. Žádné omezení fotografování železnice nenastalo. Mohla za to moje domovská Vlárská dráha. Vzhledem k tomu, že jsem od začátku prosince začal dojíždět do Brna, kde jsem od roku 2019 pobýval, můj kontakt s železnicí byl prakticky každodenní. Významné bylo rovněž dočasné zachování provozu klasických souprav s "Brejlovci" a vozy řady Bdmtee na "bojkovickém obratu", přičemž datum ukončení jejich provozu bylo nakonec stanoveno na 14. června 2025. K tomu nám na Vláře zůstal v "klasice" jeden pár týdně, páteční Sp 1767 a nedělní Sp 1772, který má během letních prázdnin pauzu. Vše bylo nutno zdokumentovat, "dokud to ještě jezdilo". Kromě Vláry se našlo více provozních zajímavostí a železničních akcí. Bohužel opadlo mé dříve aktivní cestování do zahraničí. V polovině února jsem si našel tři dny na krátkou výpravu do Makedonie, v dubnu jeden víkend na akci na maďarských lokálkách a na konci května jsem se vydal zdokumentovat postupně umírající provoz na albánských železnicích.
Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2023 naleznete ZDE.
 |
Dne 25. ledna 2025 se uskutečnila přeprava vyřazených osobních vozů řady B a BDs na deponii z Brna do stanice Velká nad Veličkou. Této přepravy se zhostil "brejlovec" 745.077, který byl zachycen za zastávkou Nevojice. |
 |
Dne 15. února 2025 byla ve stanici Prilep zachycena motorová jednotka 711.001/002 jako spoj iR 642 [Žabeni–Skopje]. Jednotka byla vyrobena čínským podnikem CRRC Zhuzhou Locomotive a dodána Makedonským železnicím v roce 2015. Po zhruba deseti letech provozu v této balkánské zemi se "číny" nachází již ve značně zbídačeném stavu. Celkem byly do tehdejší Makedonie dodány čtyři motorové jednotky této řady, z nichž jsou provozní tři kusy. V současné době se pracuje se na zprovoznění dlouhodobě odstavené čtvrté jednotky. Reportáž z Makedonie naleznete zde. |
 |
Dne 19. února 2025 bylo na zhlaví stanice Šakvice zachyceno "eso" 362.165 na postrku soupravy rychlíku R 811 [Brno hl.n. – Olomouc hl.n.]. Souprava byla tvořena vozy řady Bdmtee a řídícím vozem "sysel" 80-30 024. Jednalo se o náhradní soupravu za dvojici jednotek řady 660 "Interpanter". |
 |
Dne 9 března 2025 opouští město Bučovice lokomotiva 754.013 v čele vlaku Sp 1768 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.]. |
 |
Na "Apríla" dne 1. dubna 2025 se na Sp 1762 přepravoval z Veselí nad Moravou do Brna "lachtan" 714.210, který do té doby tvořil ve Veselí provozní zálohu. Po odvozu do Brna se zpět již nevrátil a zálohu tvoří motorové vozy řady 810. |
 |
Dne 12. dubna 2025 se v jižním Maďarsku konala zvláštní jízda osobního vlaku po lokálkách se zastavenou osobní dopravou, která nesla oficiální název "József Attila Expressz". Vlak se vydal po trase Békéscsaba - Hódmezővásárhely - Makó - Újszeged - Makó - Mezőhegyes - Battonya - Mezőhegyes - Orosháza - Békéscsaba. Byla to skvělá příležitost pro ty, kteří nestihli tyto lokálky do zastavení provozu v roce 2022 projet. V úseku Hódmezővásárhely - Makó byla osobní doprava zastavena již v roce 2009. Na snímku je zachycena souprava vlaku v koncové stanici Battonya. |
 |
Dne 16. dubna 2025 opouští stanici Nemotice lokomotiva 754.012 v čele vlaku Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.]. |
 |
Dne 19. dubna 2025 byl u portálu Brumovského tunelu zachycen motorový vůz 810.546 s přípojným vozem BDtax, který sem zavítal v rámci akce "Velikonoční fotovlak" pořádaný spolkem Retrotrain. Vlak byl vypraven po trase Brno-Maloměřice - Nemotice - Koryčany - Nemotice - Bzenec - Bylnice - Horní Lideč a zpět. Motorový vůz je posledním provozním vozem u dopravce České dráhy v červeném nátěru se slonovou kostí.
|
 |
Dne 20. dubna 2025 byla na výjezdu ze stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. - Bojkovice]. |
 |
Dne 21. dubna 2025 se do čela spěšného vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.] postavila dvojice lokomotiv 754.013 s 754.077, které byly zachyceny nedaleko zastávky Brankovice. V GVD pro rok 2025 se jedná oficiálně o jedinou turnusovanou klasickou soupravu na Vlárské trati, která je nasazena pouze na jeden pár vlaků týdně, na páteční Sp 1767 a nedělní Sp 1772. V oběhu se do konce června ještě denně vyskytuje druhá klasická souprava v "bojkovickém" turnuse TS 861, jedná se však o náhradu za motorové vozy řady 843. |
 |
Dne 10. května 2025 byl na lokální trati Boří les – Lednice zachycen motorový vůz 810.546 v čele vlaku Os 14687 [Lednice–Břeclav]. Jednalo se o náhradu za motorový vůz M131.1448, který vyřadila z provozu porucha. Motorový vůz 810.546 je posledním vozem v červeném nátěru se slonovou kostí v pravidelném provozu u dopravce ČD. Ačkoliv mělo dojít k jeho vyřazení z provozu, tato náhrada na lednické trati ještě na nějaký čas prodloužila jeho aktivní službu. Jako přípojný vůz je řazen kmenový BDlm6-2214. |
 |
Dne 24. května 2025 se uskutečnila další jízda "Družby". Tentokrát byla akce pojata na více dní, kdy někteří z účastníků absolvovali celou akci v trase Horažďovice předměstí - Velká nad Veličkou, která se stala cílovou stanicí. Většina účastníků se však zúčastnila pouze denního programu mezi Brnem a Velkou. Vlak odzevla lokomotiva 749.146. Reportáž z této jízdy tentokrát nevznikla. |
 |
Dne 27. května 2025 byla ve stanici Mjedë zachycena ranním sluncem nasvícená lokomotiva T669.1044 v čele vlaku Treni 02 [Shkodër – Laҫ Gjormë]. Jedná se o tradiční spoj pro poutníky putující do kostela Svatého Antonína v Lači. Spoj je vypravován od roku 2022 každé úterý od poloviny března do poloviny června. V letošním roce připadá poslední den jízdy na 10. června 2025. Lokomotiva byla vyrobena pražskou lokomotivkou ČKD pod výrobním číslem 13080 a dodána do Albánské socialistické lidové republiky v roce 1983. Reportáž z Albánie naleznete zde. |
 |
Dne 31. května 2025 byla na výjezdu ze stanice Bučovice zachycena lokomotiva 750.277 v čele vlaku Pn 53054 [Bučovice–Podbořany]. Jednalo se o přepravu vojenské techniky 74. mechanizovaného praporu, jehož kasárny se nachází vpravo od trati. Na postrku soupravy se nacházela lokomotiva 750.333. |
 |
Dne 6. června 2025 byla na vjezdu do stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.018 v čele vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. - Bojkovice]. Přesně za týden byl tento spoj vypraven v klasické soupravě naposled. |
 |
Kdybych před nějakou dobou řekl, že jdu fotit "Najbrta", považoval bych sám sebe za blázna. S koncem klasických souprav na Vlárské trati se však situace změnila a 12. června 2025 přišla vhod i lokomotiva 754.048 v čele Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.]. Nahradila v oběhu domácí lokomotivu 754.013, která měla závadu na spalovacím motoru a na Vláru již nestačila do konce provozu vyjet. |
 |
Předposlední denní osobní vlak v klasické soupravě na dolní Vláře odvezla dne 13. června 2025 lokomotiva 754.043. Ta byla zachycena v čele spěšného vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. – Bojkovice] v železniční stanici Nemotice. Tuto derniéru klasik se vydalo zdokumentovat do stanice a přilehlých traťových úseků desítky fotografů. Další den se souprava vrátila do Brna na ranním Sp 1762 [Bojkovice město – Brno hl.n.]. Od té chvíle zůstává v klasické soupravě na Vláře pouze jeden pár vlaků týdně, páteční Sp 1767 a nedělní 1772, mimo letní prázdniny. |
 |
Dne 14. června 2025 byla za městem Uherský Ostroh zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku R 892 [Veselí nad Moravou – Praha-Vršovice]. Jednalo se o mimořádné nasazení za lokomotivy řady 750.7, které jsou od GVD 2024/2025 zde turnusovány. Za lokomotivou je řazen vůz B249, jako předposlední byl řazen služební BDs449. Tento tradiční rychlík spojující Veselí nad Moravou s hlavním městem byl do prosince 2017 pojmenován jako "Šohaj", dnes nese jméno "Slovácký expres" jako všechny spoje linky R18. |
 |
Dne 21. června 2025 se uskutečnila významná železniční akce ve stanici Hrušovany nad Jevišovkou, v rámci které proběhlo pomyslné rozloučení se zdejšími mechanickými návěstidly, která půjdou v následujících měsících k zemi. Hlavní hřeb akce byl bezesporu ucelený nákladní vlak s pískem ze stanice Božice u Znojma do Břeclavi, který byl veden "čmelákem" 771.099 a "bardotkou" 749.019 na postrku. Tento vlak je dnes již pouhou vzpomínkou na staré časy, kdy těžkotonážní nákladní vlaky byly na zdejší trati naprosto běžné a svědčí o celkovém úpadku nákladní dopravy v současné době. |
 |
V neděli 22. června 2025 byla na brněnském zhlaví stanice Slavkov u Brna zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.]. Po ukončení denního provozu klasických souprav na dolní Vláře ke dni 14. června 2025 se jedná o poslední obrat, na který je "klasika" vypravována. Vyjíždí v pátek na Sp 1767, v neděli se vrací na Sp 1772. Nejezdí však o letních prázdninách. Mechanická návěstidla by dle plánu Správy železnic měla zmizet v rámci elektrizace traťového úseku Blažovice–Nesovice v letech 2026 až 2028. |
Text a foto: Petr Jetelina 2025
Komentáře
Okomentovat