FOTOBLOG: Leden až červen 2025 pohledem mého objektivu

První polovina roku 2025 je za námi, proto přišel čas se tradičně ohlédnout zpět pomocí dvaceti nejzajímavějších fotografií v rámci Fotoblogu. Tento půlrok se vyvíjel zcela jinak, než jsem původně uvažoval při psaní posledního souhrnu fotografií v prosinci 2024. Očekával jsem pokles fotografické aktivity na úroveň občasné rekreační zábavy vzhledem k mému tehdejšímu nedostatku času na poli osobního života, obrovskému množství práce na poli pracovního života a tehdejšímu útlumu provozu zajímavých vozidel a masivního nástupu ETCS na poli železnice. Žádné omezení fotografování železnice nenastalo. Mohla za to moje domovská Vlárská dráha. Vzhledem k tomu, že jsem od začátku prosince začal dojíždět do Brna, kde jsem od roku 2019 pobýval, můj kontakt s železnicí byl prakticky každodenní. Významné bylo rovněž dočasné zachování provozu klasických souprav s "Brejlovci" a vozy řady Bdmtee na "bojkovickém obratu", přičemž datum ukončení jejich provozu bylo nakonec stanoveno na 14. června 2025. K tomu nám na Vláře zůstal v "klasice" jeden pár týdně, páteční Sp 1767 a nedělní Sp 1772, který má během letních prázdnin pauzu. Vše bylo nutno zdokumentovat, "dokud to ještě jezdilo". Kromě Vláry se našlo více provozních zajímavostí a železničních akcí. Bohužel opadlo mé dříve aktivní cestování do zahraničí. V polovině února jsem si našel tři dny na krátkou výpravu do Makedonie, v dubnu jeden víkend na akci na maďarských lokálkách a na konci května jsem se vydal zdokumentovat postupně umírající provoz na albánských železnicích. 

Starší vydání Fotoblogů z let 2020 až 2023 naleznete ZDE.

Dne 25. ledna 2025 se uskutečnila přeprava vyřazených osobních vozů řady B a BDs na deponii z Brna do stanice Velká nad Veličkou. Této přepravy se zhostil "brejlovec" 745.077, který byl zachycen za zastávkou Nevojice.

Dne 15. února 2025 byla ve stanici Prilep zachycena motorová jednotka 711.001/002 jako spoj iR 642 [Žabeni–Skopje]. Jednotka byla vyrobena čínským podnikem CRRC Zhuzhou Locomotive a dodána Makedonským železnicím v roce 2015. Po zhruba deseti letech provozu v této balkánské zemi se "číny" nachází již ve značně zbídačeném stavu. Celkem byly do tehdejší Makedonie dodány čtyři motorové jednotky této řady, z nichž jsou provozní tři kusy. V současné době se pracuje se na zprovoznění dlouhodobě odstavené čtvrté jednotky. Reportáž z Makedonie naleznete zde.

Dne 19. února 2025 bylo na zhlaví stanice Šakvice zachyceno "eso" 362.165 na postrku soupravy rychlíku R 811 [Brno hl.n. – Olomouc hl.n.]. Souprava byla tvořena vozy řady Bdmtee a řídícím vozem "sysel" 80-30 024. Jednalo se o náhradní soupravu za dvojici jednotek řady 660 "Interpanter".

Dne 9 března 2025 opouští město Bučovice lokomotiva 754.013 v čele vlaku Sp 1768 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.].

Na "Apríla" dne 1. dubna 2025 se na Sp 1762 přepravoval z Veselí nad Moravou do Brna "lachtan" 714.210, který do té doby tvořil ve Veselí provozní zálohu. Po odvozu do Brna se zpět již nevrátil a zálohu tvoří motorové vozy řady 810.

Dne 12. dubna 2025 se v jižním Maďarsku konala zvláštní jízda osobního vlaku po lokálkách se zastavenou osobní dopravou, která nesla oficiální název "József Attila Expressz". Vlak se vydal po trase Békéscsaba - Hódmezővásárhely - Makó - Újszeged - Makó - Mezőhegyes - Battonya - Mezőhegyes - Orosháza - Békéscsaba. Byla to skvělá příležitost pro ty, kteří nestihli tyto lokálky do zastavení provozu v roce 2022 projet. V úseku Hódmezővásárhely - Makó byla osobní doprava zastavena již v roce 2009. Na snímku je zachycena souprava vlaku v koncové stanici Battonya.

Dne 16. dubna 2025 opouští stanici Nemotice lokomotiva 754.012 v čele vlaku Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.].

Dne 19. dubna 2025 byl u portálu Brumovského tunelu  zachycen motorový vůz 810.546 s přípojným vozem BDtax, který sem zavítal v rámci akce "Velikonoční fotovlak" pořádaný spolkem Retrotrain. Vlak byl vypraven po trase Brno-Maloměřice - Nemotice - Koryčany - Nemotice - Bzenec - Bylnice - Horní Lideč a zpět. Motorový vůz je posledním provozním vozem u dopravce České dráhy v červeném nátěru se slonovou kostí.

Dne 20. dubna 2025 byla na výjezdu ze stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. - Bojkovice].

Dne 21. dubna 2025 se do čela spěšného vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.] postavila dvojice lokomotiv 754.013 s 754.077, které byly zachyceny nedaleko zastávky Brankovice. V GVD pro rok 2025 se jedná oficiálně o jedinou turnusovanou klasickou soupravu na Vlárské trati, která je nasazena pouze na jeden pár vlaků týdně, na páteční Sp 1767 a nedělní Sp 1772. V oběhu se do konce června ještě denně vyskytuje druhá klasická souprava v "bojkovickém" turnuse TS 861, jedná se však o náhradu za motorové vozy řady 843.

Dne 10. května 2025 byl na lokální trati Boří les – Lednice zachycen motorový vůz 810.546 v čele vlaku Os 14687 [Lednice–Břeclav]. Jednalo se o náhradu za motorový vůz M131.1448, který vyřadila z provozu porucha. Motorový vůz 810.546 je posledním vozem v červeném nátěru se slonovou kostí v pravidelném provozu u dopravce ČD. Ačkoliv mělo dojít k jeho vyřazení z provozu, tato náhrada na lednické trati ještě na nějaký čas prodloužila jeho aktivní službu. Jako přípojný vůz je řazen kmenový BDlm6-2214.

Dne 24. května 2025 se uskutečnila další jízda "Družby". Tentokrát byla akce pojata na více dní, kdy někteří z účastníků absolvovali celou akci v trase Horažďovice předměstí - Velká nad Veličkou, která se stala cílovou stanicí. Většina účastníků se však zúčastnila pouze denního programu mezi Brnem a Velkou. Vlak odzevla lokomotiva 749.146. Reportáž z této jízdy tentokrát nevznikla.

Dne 27. května 2025 byla ve stanici Mjedë zachycena ranním sluncem nasvícená lokomotiva T669.1044 v čele vlaku Treni 02 [Shkodër – Laҫ Gjormë]. Jedná se o tradiční spoj pro poutníky putující do kostela Svatého Antonína v Lači. Spoj je vypravován od roku 2022 každé úterý od poloviny března do poloviny června. V letošním roce připadá poslední den jízdy na 10. června 2025. Lokomotiva byla vyrobena pražskou lokomotivkou ČKD pod výrobním číslem 13080 a dodána do Albánské socialistické lidové republiky v roce 1983. Reportáž z Albánie naleznete zde.

Dne 31. května 2025 byla na výjezdu ze stanice Bučovice zachycena lokomotiva 750.277 v čele vlaku Pn 53054 [Bučovice–Podbořany]. Jednalo se o přepravu vojenské techniky 74. mechanizovaného praporu, jehož kasárny se nachází vpravo od trati. Na postrku soupravy se nacházela lokomotiva 750.333.

Dne 6. června 2025 byla na vjezdu do stanice Nemotice zachycena lokomotiva 754.018 v čele vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. - Bojkovice]. Přesně za týden byl tento spoj vypraven v klasické soupravě naposled.

Kdybych před nějakou dobou řekl, že jdu fotit "Najbrta", považoval bych sám sebe za blázna. S koncem klasických souprav na Vlárské trati se však situace změnila a 12. června 2025 přišla vhod i lokomotiva 754.048 v čele Sp 1762 [Bojkovice město - Brno hl.n.]. Nahradila v oběhu domácí lokomotivu 754.013, která měla závadu na spalovacím motoru a na Vláru již nestačila do konce provozu vyjet.

Předposlední denní osobní vlak v klasické soupravě na dolní Vláře odvezla dne 13. června 2025 lokomotiva 754.043. Ta byla zachycena v čele spěšného vlaku Sp 1773 [Brno hl.n. – Bojkovice] v železniční stanici Nemotice. Tuto derniéru klasik se vydalo zdokumentovat do stanice a přilehlých traťových úseků desítky fotografů. Další den se souprava vrátila do Brna na ranním Sp 1762 [Bojkovice město – Brno hl.n.]. Od té chvíle zůstává v klasické soupravě na Vláře pouze jeden pár vlaků týdně, páteční Sp 1767 a nedělní 1772, mimo letní prázdniny.

Dne 14. června 2025 byla za městem Uherský Ostroh zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku R 892 [Veselí nad Moravou – Praha-Vršovice]. Jednalo se o mimořádné nasazení za lokomotivy řady 750.7, které jsou od GVD 2024/2025 zde turnusovány. Za lokomotivou je řazen vůz B249, jako předposlední byl řazen služební BDs449. Tento tradiční rychlík spojující Veselí nad Moravou s hlavním městem byl do prosince 2017 pojmenován jako "Šohaj", dnes nese jméno "Slovácký expres" jako všechny spoje linky R18.

Dne 21. června 2025 se uskutečnila významná železniční akce ve stanici Hrušovany nad Jevišovkou, v rámci které proběhlo pomyslné rozloučení se zdejšími mechanickými návěstidly, která půjdou v následujících měsících k zemi. Hlavní hřeb akce byl bezesporu ucelený nákladní vlak s pískem ze stanice Božice u Znojma do Břeclavi, který byl veden "čmelákem" 771.099 a "bardotkou" 749.019 na postrku. Tento vlak je dnes již pouhou vzpomínkou na staré časy, kdy těžkotonážní nákladní vlaky byly na zdejší trati naprosto běžné a svědčí o celkovém úpadku nákladní dopravy v současné době.

V neděli 22. června 2025 byla na brněnském zhlaví stanice Slavkov u Brna zachycena lokomotiva 754.075 v čele vlaku Sp 1772 [Staré Město u Uherského Hradiště – Brno hl.n.]. Po ukončení denního provozu klasických souprav na dolní Vláře ke dni 14. června 2025 se jedná o poslední obrat, na který je "klasika" vypravována. Vyjíždí v pátek na Sp 1767, v neděli se vrací na Sp 1772. Nejezdí však o letních prázdninách. Mechanická návěstidla by dle plánu Správy železnic měla zmizet v rámci elektrizace traťového úseku Blažovice–Nesovice v letech 2026 až 2028.
 

Text a foto: Petr Jetelina 2025

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]