FOTOBLOG: Červenec a srpen 2021 pohledem mého objektivu

Léto bývá tradičně nejplodnějším obdobím roku v oblasti cestování i fotografování, kdy teplé počasí a čas dovolených svádí vyrazit někam do světa, nebo alespoň k trati. To platilo i v mém případě. Začátek července jsem strávil v Černé Hoře (cestopis již vyšel ZDE), následně jsem po celé léto podnikal cesty po republice. Následně na konci srpna jsem pak vyrazil opět do bývalé Jugoslávie, tentokrát do Bosny a Hercegoviny. Přijměte prosím pozvání ke shlédnutí toho nejlepšího, co jsem během léta zachytil svým fotoaparátem.

Začátek července patřil cestě do Černé Hory. 3. 7. 2021 jsem nedaleko stanice Bioče zachytil "Španku" 644-020 s pracovním vlakem z Podgorice.
Pantograf 412-042 sovětské výroby často zajišťuje vozbu osobních vlaků Podgorica - Bar. Dne 5. 7. 2021 byl zachycen v místní části Šušanj.

Večerní sluníčko osvítilo osobní vlak Bar - Bijelo Polje v místní části Šušanj v čele s lokomotivou 461-029.

Hned po návratu z Černé Hory jsem chvátal opět k trati. Večer 7. 7. 2021 totiž přes Kyjov projížděl mimořádný nákladní vlak s dodávkou pražců pro modernizaci koridoru u Poříčan. V čele vlaku se objevila červená 742.079.

Dne 10. 7. 2021 jsem se na Slovensku zúčastnil zvláštní jízdy spolku Detská železnica Košice, který se svými motorovými vozy 810.450 a 810.626 navštívil opuštěnou dopravnu Spišská Belá nakladisko. Do těchto končin osobní vlaky nezajíští již několik desítek let.

V roce 2021 ožila několikrát vlečka Chemis ve Slavkově u Brna, kde je dlouhodobě odstaven lokotraktor 703.581. Záběr byl pořízen 14. 7. 2021.

V souvislosti s výlukou na koridoru, kterou způsobily stavební práce na výstavbě Odbočky Rajhrad, se řada 560 několikrát podívala i na trať Brno - Žďár nad Sázavou, kde o víkendu pantografy odvezly jeden ranní pár vlaků. Zde je pantograf 560.027 zachycen u vjezdu do stanice Brno-Královo Pole dne 17. 7. 2021.

Díky stavebním pracem mezi stanicemi Trutnov a Hostinné se pro dlouhé době vrátily na lokálku do Vrchlabí červené motorové vozy řady 810. Dne 18. 7. 2021 opouští Vrchlabí motorový vůz 810.539.

Dne 24. 7. 2021 se uskutečnila jedna z nejlepších fotojízd v roce 2021. Lokomotiva 714.028 odvezla zvláštní manipulační vlak na "Staré Tišnovce", trati Žďár nad Sázavou - Tišnov. Reportáž z této velmi vydařené akce již vyšla ZDE.

Dne 27. 7. 2021 jsem náhodou v Brně hl.n. potkal českotřebovský motorový vůz 810.245, který se na závěstu spěšného vlaku vracel z Veselí nad Moravou do svého domovského depa. V dílnách DPOV Veselí nad Moravou mu byl doplněn infromační systém.

Dne 4. 8. 2021 jsem v Kyjově náhodou potkal konvoj lokomotiv 709.533, 703.671 a 730.633. Poslední jmenovaná lokomotiva slouží pro posun ve sklárnách Vetropack Moravia Glass Kyjov a areál závodu téměř nikdy neopouští, až doteď při odvozu k údržbě do Brna.

Dne 14. 8. 2021 se uskutečnila zvláštní soukromá jízda pro železničáře s pantografem 460.079/080, který je nositelem retro polomáčeného nátěru. Jednotka odvezla jeden pár vlaků Vsetín - Střelná a zpět, kde se od prosince 2019 tyto jednotky již nevyskytují. Při této příležitosti byla jednotka opatřena také rudými hvězdami na čelech, se kterými se poté dostala i na vozbu veřejných osobních vlaků, než byla následně odstraněna. Na snímku je pantograf zachycen v zastávce Lužná u Vsetína.
       
V termínu 22. 8. - 29. 8. 2021 uskutečnil spolek Vlakfest odvážný výlet se svým pestrobarevným vlakem do Bosny a Hercegoviny, která je jinak po železnici nedosažitelná. Na fotce přijíždí "Sarajevo express" dne 27.8.2021 na hlavní nádraží v Sarajevu. V čele stanula lokomotiva 441-519, která vlak doprovázela větší část cesty po síti ŽFBH.

Během výletu v Bosně jsem zdokumentoval také několik málo běžných spojů, které zde dosud jezdí. Dne 24. 8. 2021 byla ve stanici Mostar zachycena lokomotiva 441-908 v čele soupravy Talgo jako rychlík B 722 v relaci Čapljina–Sarajevo.

Osobní vlak 2401 ze Sarajeva do Konjice v čele s lokomotivou 441-909 je sestaven pouze z lokomotivy a jednoho vozu, který byl po válce darován ze Švédska. Dne 26. 8. 2021 byl zachycen na předměstí Sarajeva.

V rámci zájezdu jsme navštívili i úzkorozchodnou uhelnou dráhu v Banoviči. Tato trať slouží pouze pro nákladní dopravu uhlí, nicméně pro turisty je možnost vypravit zvláštní osobní vlak s parní lokomotivou 83-158. Souprava našeho vlaku byla zachycena 27. 8. 2021.

 

Text a foto: Petr Jetelina 2021

Pokračovat:

FOTOBLOG: Září a říjen 2021 pohledem mého objektivu

FOTOBLOG: Květen a červen 2021 pohledem mého objektivu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Za Čmeláky do Albánie [2024]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]