FOTOBLOG: Květen a červen 2021 pohledem mého objektivu

Květen a červen uběhly jako voda a tak nastal čas se ohlédnout, co se mi podařilo v těchto měsících zajímavého zvěčnit. Květen byl poměrně nudným a neaktivním měsícem, nicméně s přicházejícím létem se červen obrátil ve velmi příjemný a aktivní měsíc. Díky pozvolnému uvolňování Covidových opatření bylo možno se snadno dostat do zahraničí a vyrazit za dobrodružstvím. První letos navštívenou zemí bylo Polsko, kam však člověk stále potřeboval mít negativní test. Jedna z prvních zemí, do které bylo možno vycestovat bez žádných testů a omezení bylo Švýcarsko, kam jsme se vydali na celkem osm dní. 

Dne 5. 5. 2021 se mi povedlo na vlečce bývalého podniku Zetor Brno vyfotit posun vlaku s tramvajovými kolejnicemi pro Dopravní stavby Brno. Kolem rozlehlého kolejiště této vlečky jsem vlakem jezdil odmala, nicméně by mě nikdy nenapadlo, že zde někdy potkám jedoucí vlak. Poděkování za informaci patří kolegovi z Brna, který se informaci také dozvěděl spíše náhodou.

Dne 15. 5. 2021 jsem vyrazil na projížďku přes kdysi velmi významný železniční uzel Chornice, který dnes přežívá jen o víkendech. Zde se setkala olomoucká Regionova 814.012 s českotřebovským šukafonem 810.630. Ten byl zde mimořádně nasazen pro opětovný nedostatek Regionov v České Třebové. Zkrátka poctivá Dráha.

Neděle 30. 5. 2021 se zdála být na Vlárské dráze stejně nudná jako ostatní dny. Nicméně objevila se rychlá informace, že se na Kyjov řítí dva mimořádné vlaky. První z nich byl nákladní vlak dopravce AWT se soupravou prázdných vozů pro nakládku železničních pražců v Uherském Ostrohu.

Hned za ním na odhlášku jela sólo Bardotka 749.254 spolku KPKV Brno.

Dne 6. 6. 2021 se v Polsku konala velmi zajímavá jízda zvláštního vlaku "Magistrala" po části bývalé Uhelné magistrály (Magistrala węglowa) z Gdynie Glówne - do Zduńskej Woli. Část této magistrály je bez pravidelné osobní dopravy. Do čela vlaku se postavila jedna ze dvou posledních provozních lokomotiv své řady, SU45-194, kterou vlastní soukromý dopravce BTK - Karpiel. Jízda trvala celkem přes deset hodin.

Zpět k vlečkám. Dne 7. 6. 2021 jsem se zrovna vracel z Polska, když vidím v areálu Sklárny Kyjov na sluníčku postávat prasátko 700.817. Neváhal jsem a přes plot ho zachytil. Lokomotiva se jinak nachází vždy uvnitř areálu skryta před zraky vnějšího světa.

V červnu jsme podnikli výpravu do Švýcarska. Dne 13. 6. 2021 jsme zavítali na tzv. "Jungfraubahn", což je nejvýše položená železniční trať v Evropě. Její vrcholová stanice Jungfraujoch nacházející se v masivu v pozadí se nachází v nadmořské výšce 3454 m.n.m. Trhlina v mraku umožnila slunci posvítit na vlak v horském sedle Kleine Scheidegg.

Druhá navštívená horská železnice ve Švýcarsku byla "Rigibahn". Ta je nejstarší horskou železnicí v Evropě a zároveň druhou nejstarší na světě. Vrchol hory Rigi se nachází ve výšce 1798 m.n.m. V pozadí se nachází Luzernské jezero a vlevo masiv Pilatus.

Třetí navštívenou horskou železnicí byla trať na Pilatus, tzv. Pilatusbahn. Jedná se o nejstrmější trať na světě, kdy vlak překonává pomocí ozubnice stoupání až neuvěřitelných 48%.

Poslední den ve Švýcarsku jsme se zajeli podívat na úzkorozchodnou Rhétskou dráhu, ke známému Landwasser viaduktu, který je jako část tratě zapsán na seznamu UNESCO. Na něm je zachycen vlak Interregio z Churu do Svatého Mořice, toho dne posílený o modrý jídelní vůz.

Opět návrat k vlečkovému provozu. Dne 17. 6. 2021 se mi zcela náhodou podařilo potkat posun lokomotiv 702.613 a 701.430 Královopolských strojíren mimo areál, které dokonce posunovaly společně. Posun probíhá v drtivé většině případů pouze vnitropodnikově.

U vleček zůstaneme i u posledního snímku měsíce června. Dne 27. 6. 2021 se na Posvitavské vlečce v Brně konala menší železniční akce v režii spolku KPKV Brno. V rámci této akce jezdila po části Posvitavské dráhy parní lokomotiva s vozy, na vlečce do brněnských tepláren pak byla možnost svezení na šlapacích drezínách. Vzhledem k epidemii Covidu byla letošní akce celkem komorního charakteru.


Text a foto: Petr Jetelina 2021

Pokračovat:

FOTOBLOG: Červenec a srpen 2021 pohledem mého objektivu

FOTOBLOG: Březen a duben 2021 pohledem mého objektivu




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]