Covidová Evropa [1]: Nürnberg a Strasbourg [2020]

Léto roku 2020 se neslo ve znamení poměrně poklidných prázdnin, kdy epidemie koronaviru ustoupila a lidé se bez větších starostí věnovali svým dovoleným. Nicméně ke konci léta se však začalo ukazovat, že tento pozitivní vývoj zde nezůstane napořád a ke konci srpna již byl znát návrat epidemie v rostoucím počtu nakažených nejen u nás, ale i v dalších evropských zemích. Proto jsme se na přelomu srpna a září rozhodli vypravit se do západní Evropy, dokud to ještě bezpečnostní situace dovolila.

Naše desetidenní výprava vedla přes Norimberk do Štrasburku, dále naše kroky vedly do Lucemburska, odkud jsme se přesunuli do vrcholu naší cesty, matky všech měst, do Paříže. V prvním díle cestopisu se podíváme do Norimberku a Štrasburku. Druhý díl se bude věnovat Lucembursku. Třetí díl nás zavede do Paříže a popíše také cestu francouzskými rychlovlaky TGV.

Na cestu jsme se vydali po práci v pátek 28. 8. 2020 do Plzně, kde jsme v hotelu u nádraží přenocovali do dalšího dne. Po sedmé ráno nám odsud totiž odjížděl mezistátní expres z Prahy do Mnichova. Tím jsme se svezli do stanice Schwandorf, kde jsme bleskově přestoupili na regionální expres do Norimberku. Cestovali jsme na velmi výhodnou jízdenku Bayern-Böhmen-Ticket. Za 35.60 EUR pro dvě osoby jsme měli v ceně vlak už z Plzně, následně všechny regionální vlaky v Bavorsku a také MHD v celém Norimberku. Ve čtvrt na jedenáct již vystupujeme na hlavním nádraží v Norimberku. Ukládáme zavazadla do úschovny a vydáváme se do města. 

Přestup ve stanici Schwandorf

Návštěvu města jsme rozdělili na dvě části. Část dne byla věnována velmi zajímavé prohlídce města, druhá část dne byla pak věnována místnímu metru. První se projedeme metrem.

Schéma metra v Norimberku (urbanrail.net)

Metro v Norimberku bylo otevřeno v roce 1974, kdy byl otevřen první úsek o délce 3,7 km. Stavebně se jedná o lehký typ metra vedený často na povrchu, v mělce zahloubených tunelových troubách a mnoha nadzemními úseky, stanice jsou řešeny poměrně jednoduše (je to znatelný rozdíl proti těžkému sovětskému typu metra, který je zbudován i v Praze). Je zároveň nejmladším systémem metra v Německu. Dnes má síť metra tři linky s celkem 46 stanicemi.

Hlavní motivací k návštěvě zdejšího metra byl zdejší vozový park. Na linku U2 a U3 jsou nasazovány automatizované soupravy bez řidiče. Nicméně linku U1 obsluhují staré soupravy typu DT1, které začínají být nahrazovány modernějšími soupravami od Siemensu (v době návštěvy již byla nasazena první souprava). Proto jsem se rozhodl pro pořízení dokumentace těchto souprav.

Úsek metra v okolí stanice Stadtgrenze je nadzemní a nabízí zajímavé pohledy na soupravy metra.

Stanice Stadtgrenze


Metro jezdí doslova nadosah ruky.

Dále jsme se věnovali památkám, kterých Norimberk nabízí skutečně hodně. Všeobecně je známé krásné zachovalé historické jádro města plné starých domů, uliček a mostů přes řeku Pegnitz. To vše je obehnáno zachovalými hradbami s baštami, bránami i barbakány (pokud vás zajímá, jakou funkci plnil barbakán v opevnění města, přikládám odkaz na Wikipedii).

Historické centum Norimberku

Henkerhaus

Nicméně v Norimberku se dochovalo také několik staveb z dob Třetí říše, o kterých se však příliš nemluví, přitom se nejedná zrovna o bezvýznamné stavby. Nicméně jejich stav není příliš dobrý a celkově budí dojem, že Němci tyto pozůstatky své temné historie záměrně ignorují.

Obří koloseum. Megalománská stavba, která sloužila jako kongresový sál pro 50 000 lidí a byla místem nacistických sjezdů a vojenských přehlídek, nebyla však dokončena. Po kompletní dostavbě měla být 1,5 krát větší než Colosseum v Římě


Zde Adolf Hitler přednášel své fanatizující projevy.
Takzvaná Große Straße je obrovskou betonovou plochou, po které pochodovali vojáci Wermachtu. Je lemována parky a vodními plochami
 
Zeppelinova tribuna. Obrovské podium nacházející se před Zeppelinovým polem. Zde se konaly sportovní či vojenské přehlídky, promlouval odsud i Adolf Hitler. Přihlížet mohlo 70 000 diváků. Tribuna byla mnohem monumentálnější, mohutné sloupoví bylo po konci války odpáleno. Na následujícím odkaze lze vidět, jak tribuna vypadala původně. Dnes se před tribunou nachází závodiště či hřiště pro rugby.
 

Po obhlídce města nastal čas se vrátit na nádraží pro naše zavazadla a vydat se vlakem směrem na město Aalen, kde byl naplánován nocleh. Bylo to ideální místo pro přenocování, jelikož se nachází na cestě do Štrasburku a také se zde překrývá platnost výhodných zemských jízdenek Bayern-Böhmen-Ticket a Baden-Württemberg-Ticket, na kterou jsme pokračovali následující den.

29. 8. 2020: Z Aalenu jsme se rozhodli vyjet až po desáté hodině ráno, Norimberk mi dal trochu zabrat. Pomocí regionálních expresů jsme se přemístili do Stuttgartu, následně do Karlsruhe a stanice Offenburg, odkud jezdí mezistátní osobní vlaky do Štrasburku. Bohužel jsem nějak nedával pozor a minul přestupní zastávku před Offenburgem jménem Appenweier a hodinu jsme zůstali stát na nástupišti ve špatné zastávce Renchen. Naštěstí vlaky na páteřních tratích v Německu jezdí v intervalu jedné hodiny (ne jak u nás po dvou hodinách).

Jednotkou Stadler Flirt jsme dorazili do Stuttgartu. Moc času však nemáme, za osm minut pokračujeme jednotkou stejného typu do Karlsruhe.

V Karlsruhe zachycuji jednotku ICE-T. Zřejmě se jedná o spoj Karlsruhe - Frankfurt - Hannover - Hamburg - Stralsund.

Zastávka Renchen. Regionální expresy z Karlsruhe do Konstanz jsou zajišťovány lokomotivami Traxx s patrovou soupravou pushpull.

Poslední německou stanicí je Kehl, kde vlak následně přejede řeku Rýn a vjede na francouzské území. Přeshraničním osobním vlakem však téměř nikdo nejel. Kehl a Štrasburk spojuje mezinárodní tramvajová linka, která se těší větší obsazenosti.

Osobní vlaky z Německa do Štrasburku jsou zajišťovány dvojicí motorových vozů Regioshuttle.

Po přejezdu státní hranice nastává jedna citelná změna. Jen pár dní před naším příjezdem byla vyhlášena povinnost nosit roušku na všech veřejných místech, a to včetně venkovních prostor. Na hlavním nádraží ve Štrasburku konečně spatřím první soupravy TGV. Vlaky, o kterých si obyvatelé české kotliny mohou nechat jen zdát. S velkou radostí pořizuji první francouzskou dokumentaci. Bohužel celý den velmi prší, což nám dojem ze Štrasburku poněkud kazí. Navštívili jsme bistro, kde jste si dali výtečné halal kuře, a poté se svezli mezistátní tramvají do již zmíněného německého Kehlu a zase zpět. Pro dopravu po Štrasburku jsme měli zakoupenou 24 hodinovou jízdenku Europass mini, který platí i pro německý Kehl a jsou v ní zahrnuty kromě místní MHD i přeshraniční regionální vlaky.

První jednotky TGV spatřeny ve Štrasburku.
 
Jednotka TGV Réseau se chystá k odjezdu do Paříže.
 
Dvojice jednotek TGV Réseau přijíždí z odstavného nádraží a vydá se rovněž do Paříž

Mezistátní tramvaj na konečné v německém Kehlu.

Procházku po městě jsme se rozhodli nechat až na další den 31. 8. 2020. Vyplatilo se, obloha byla sice stále zatažená, nicméně po dešti již nebyly ani památky. Na návštěvu centra jsme měli celé dopoledne. Centrum velmi překvapilo, je moc krásné. Místní katedrála Notre-Dame je velmi mohutná, pouze s jednou dokončenou věží. Je hlavní dominantou města. Díky Covidu je v centru pouze minimum turistů.

Místní katedrála Notre-Dame.

Historické centrum Štrasburku je velmi krásné.



Květinový dům.

Kolem dvanácté dopoledne nastal čas se odebrat k hlavnímu nádraží. Oběd řešíme nákupem bagety ve stánku. Francouzské bagety jsou úžasné, kvalitní a zasytí i místo oběda. O tom si můžeme v Čechách opět jen nechat zdát. Během oběda stihnu zachytit i pár místních autobusů. Ve 12:29 nám odjíždí dvoupodlažní TGV (tzv. Duplex) do Lucemburku. Zakoupil jsem v předprodeji místa do první třídy v horním patře, za pouhých 22,50 EUR za osobu přes e-shop lucemburských železnic CFL.

Vestibul hlavního nádraží. Roušky jsou povinné všude uvnitř i venku.

Bohužel TGV k mému zklamání nenajelo za Štrasburkem na vysokorychlostní trať, ale pokračovalo po staré konvenční trati rychlostí kolem 100 km/h. Holt na vysokorychlostní svezení si budu muset ještě pár dní počkat. Nakonec po dvou hodinách a dvaceti minutách jízdy vysedáme ve 14:50 na hlavním nádraží v Luxemburku. Lucembursko si představíme v příštím, druhém díle tohoto cestopisu.

Náš spoj TGV dorazil do konečné stanice, Luxembourg.

 

Článek je částí třídílného cestopisu Covidová Evropa 2020:

Covidová Evropa [1]: Nürnberg a Strasbourg [2020]

Covidová Evropa [2]: Na skok do Lucemburska [2020]

Covidová Evropa [3]: Vlakem do Paříže [2020] 

 

Text a foto: Petr Jetelina 2021

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]