Svobodné Heřmanice jsou
jedním ze zajímavých míst české železniční sítě. Jednak svou minulostí, která
této pusté dopravně udělila statut koncové stanice, ale také svou odlehlostí
v oblasti, kde lišky dávají dobrou noc. Rovněž zde byla zastavena pravidelná
osobní doprava. S příchodem roku 2014 se toto ospalé místo probudilo k životu.
Stanice Svobodné Heřmanice byla
původně mezilehlá dopravna na trati Opava východ – Horní Benešov. Trať byla
otevřena v roce 1892. V oblasti probíhala čilá důlní činnost,
především těžba barytu a břidlice. A právě těžba nerostných surovin zasadila
trati citelnou ránu, když 5.4.1970 byla z důvodu poddolování
zastavena veškerá doprava na koncovém úseku mezi Svobodnými Heřmanicemi
a Horním Benešovem. Tím se trať zkrátila zhruba o 5 km. Vlaky tak nově končily
uprostřed polí, 1,5 km od nejbližší zástavby Svobodných Heřmanic. Samotné koleje
byly demontovány až v roce 1981. Průběh zrušeného úseku si lze prohlédnout na mapě ZDE.
Osobní doprava byla postupně
omezena do sousední dopravny Jakartovice, která se nachází v zástavbě obce a není tak odlehlá jako konečná stanice. Na
konečnou zajíždělo pouze minimální množství osobních
vlaků, před zastavením veškeré osobní dopravy v prosinci 2005 zajížděly do
stanice pouze 2 páry vlaků v sobotu, neděli a státní svátky, k tomu
jeden pár vlaků v pátek pro návrat studentů. 6. dubna 2014 byla zastavena
osobní doprava na zbývajícím úseku Oprava východ – Jakartovice. Od 5.6.2014 byl
na základě objednávky přilehlých obcí obnoven víkendový turistický provoz z Opavy východ do
Jakartovic v režii soukromého dopravce Railway Capital, který trval až do konce
září. Stanice Svobodné Heřmanice si musela na pravidelnou osobní dopravu ještě
počkat až do roku 2015.
|
Jízdní řád tratě 314 pro rok 2004/2005, kdy naposled do Svobodných Heřmanic zajížděly pravidelné osobní vlaky.
|
|
Motorový vůz 809.307 ve stanici Jakartovice, kde všechny pravidelné vlaky končily.
|
Nákladní doprava ze Svobodných
Heřmanic představovala především nakládku mleté břidlice v pytlích do krytých
vozů společností Revlan s.r.o., které byly směřovány ke zpracování na Ukrajinu.
K dopravě byly využívány kryté vozy řady Rils. Tyto přepravy však během
let střídavě kolísaly od nulového provozu až k denním obsluhám. Bohužel
přepravy po roce 2014 zeslábly. Sice se stanice v souvislosti
s kůrovcovou kalamitou začala využívat i k nakládce dřeva, nicméně od
roku 2017 probíhala veškerá nakládka pouze ve stanici Mladecko. V roce 2021 žádná nákladní doprava provozována (prozatím) není.
V únoru roku 2014 přeprava
břidlice nabrala intenzivního rozsahu a obsluha nákladním vlakem probíhala
téměř denně. Proto jsem se rozhodl, že se do Svobodných Heřmanic podívám a
zachytím vlak na tomto konci světa (tehdy ještě o budoucím obnovení osobní dopravy nikdo
neměl ani tušení). Z Opavy jsem se vydal ve 12:55 pravidelně
jedoucím osobním vlakem Os 23408 v režii Českých drah. Po příjezdu do
Jakartovic jsem pořídil dokumentaci motorového vozu ve stanici a pak se vydal
pěšky směrem do Svobodných Heřmanic. Na zdolání čtyř kilometrů do táhlého
stoupání jsem měl zhruba hodinu, manipulační vlak Mn 80850/80853 do Svobodných
Heřmanic vyjížděl z Opavy hned po návratu motorového vozu
z Jakartovic do Opavy.
|
Houkání z dálky varovalo před příjezdem lokomotivy 742.272, která fotografa minula zhruba 600 metrů před konečnou stanici Svobodné Heřmanice.
|
|
Lokomotiva zapřáhla naložené vozy ve Svobodných Heřmanicích. |
|
|
|
Kousek pod koncovou stanicí.
|
Po zapojení vozů lokomotiva
odvezla naložené vozy do Mladecka. Během klidu na nádraží krátím čas
pořizováním dokumentace.
|
Pohled na stanici směrem k Opavě.
|
|
Hned za opavským zhlavím stanice začíná pořádné klesání.
|
|
Pohled na konec tratě. V dálce je patrná polní cesta, která vede v trase původní tratě do Horního Benešova.
|
Zhruba po 45 minutách se lokomotiva vrátila zpět,
tentokrát s prázdnými vozy pro nakládku. Ta
odstavila vozy na manipulační kolej blíže k budově, následně soupravu objela
a zasunula vozy do šturcu směrem na Horní Benešov. Po uvolnění trati motorovým
vozem se pak lokomotiva vrátila zpět do Mladecka a s již odvezenými vozy
odjela do Opavy.
|
Lokomotiva 742.272 se vrátila do Svobodných Heřmanic s prázdnými vozy na nakládku.
|
|
Po oběhu soupravy lokomotiva zasunula soupravu do šturcu k manipulační ploše.
|
|
A jeden vůz zůstal stát vedle skladiště.
|
|
Po ukončení manipulace vyčkávala lokomotiva na povolení k odjezdu. Záběr ji zachycuje i s výpravní budovou.
|
V létě 2014 byla obnovena letní
víkendová osobní doprava na trati, nicméně do Svobodných Heřmanic se stále
nezajíždělo. Přesto ke konci září se motorový vůz 810 do této konečné stanice
podíval, nad rámec pravidelných vlaků do Jakartovic. Stalo se tak ve dnech 14.,
20., 21. a 27. 9. 2014. Jednalo se o vesměs soukromé jízdy zdejších
strojvedoucích, srdcařů. Jízdy sice nebyly oficiální, nicméně k pozorným
železničním fanouškům se informace dostala. Proto jsem se vydal 21. 9. 2014 si
tento koncový opuštěný úsek projet. Vůbec by mě v únoru nenapadlo,
že se mi naskytne příležitost se zde za pár měsíců projet i po kolejích. Od
června 2015 (devět let od zastavení osobní dopravy) pak vlaky do Svobodných Heřmanic zajíždí pravidelně každé léto.
|
Motorový vůz 810.623 dorazil do konečné stanice Svobodné Heřmanice.
|
|
Osamocená lampa již cestujícím dlouhá léta neslouží.
|
|
Záběr u místního skladiště.
|
|
Pomalý rozjezd motorového vozu s výpravní budovou v pozadí.
|
|
Rozloučíme se posledním záběrem, který byl pořízen na širém úseku mezi Svobodnými Heřmanicemi a Jakartovicemi.
|
Více informací k trati Opava
východ – Svobodné Heřmanice naleznete na stránkách Opavského železničního klubu.
Text a foto: Petr Jetelina 2014 a 2021
Komentáře
Okomentovat