FOTOBLOG: Shrnutí roku 2020 mým objektivem

Srpen 2020

Milí čtenáři, v rámci nové rubriky FOTOBLOG bych se s Vámi chtěl podělit o snímky, které průběžně v čase kolem železnice pořídím. Pro rok 2021 bych měl za cíl se podělit každý měsíc či druhý měsíc, podle toho, jak bude daný měsíc fotograficky plodný. Bohužel ty tam jsou časy, kdy jsem měl spoustu času na postávání u trati či toulky po republice i v zahraničí, fotek proto vzniká mnohem méně než za starých dobrých časů.

Dnes bych tuto rubriku začal fotovýběrem roku 2020. Ten byl sice poznamenán epidemií Covidu, nicméně i přesto jsem se snažil co nejvíce cestovat a fotit.

 Leden:

Přelom roku 2019 a 2020 jsem strávil v Rusku (cestopis již byl vydán zde). 5. 1. 2020 jsme zkusili něco vyfotit u tratě, no málem se nám to nepovedlo. Lokomotiva TEP70BS-074 v čele rychlíku С 105Е Nižnevartovsk-1 (Нижневартовск-1) - Volgograd (Волгогрaд). Električka ED9E pak míří na hlavní nádraží v Kazani.
 

Při návratu z Ruska jsem na hlavním nádraží v Rize ještě zvěčnil dvojsergeje 2M62-0924. Kalendář ukazuje datum 11. 1. 2020.

Únor

V únoru ještě o Covidu skoro nikdo nevěděl, tak byl čas na projíždění. Ve Zruči nad Sázavou se podařilo dne 1. 2. 2020 zvěčnit červený šukafon 810.217

Březen

Na začátku března se objevil první případ Covidu i u nás, nicméně naše životy ještě zasaženy nebyly. 4. 3. 2020 ráno jsem v Brně-Králově Poli zachytil Panťák 560.027 na osobním vlaku z Tišnova do Židlochovic. V GVD 2019/2020 to byl krátký návrat těchto jednotek na trať mězi Tišnovem a Brnem.

Potvrzených případů Covidu postupně přibývalo. Pár dní před vyhlášením opatření 8. 3. 2020 jsem v Kyjově zachytil Bondovku 754.007 na Sp 1773 do Bojkovic.

Dne 10. 3. 2020 došlo k uzavření škol. Zrovna v tento den jsem náhodou jel vlakem z Brna do Kyjova a k mé velké radosti byly zcela mimořádně nasazeny kupéčkové vozy B249 namísto obvyklých vozů Bdmtee. Na další den 11.3.2020 jsem si na tuto soupravu počkal ráno v Kyjově a zachytil ji u vjezdové mechaniky jako Sp 1762. Béčka od té doby po Vláře jely jen jednou.

Duben

V polovině března se většina obyvatelstva uchýlila do svých domovů a život venku se značně zpomalil. Byly však povoleny vycházky do přírody. Při jedné takové vycházce jsem 16. 4. 2020 v Bílovicích nad Svitavou zachytil prototypové Eso 362.001 s rychlíkem do Prahy. Ačkoliv dálková doprava byla zastavena a spousta kvalitních vozů stálo, přesto České dráhy nasadily místo chybějícího Pantera zastaralé vozy B249.

Květen

Na začátku května se život začal pomalu vracet do starých kolejí, tak přišel čas na první výlet. Na státní svátek 8. 5. 2020 jsem pod zámkem v Českém Šternberku zachytil lokomotivu 754.051. Ta toho již moc nenajezdila, pro poruchu je nadále odstavena.

Během května jsem se pohyboval kolem Posvitavských vleček v Brně. 18. 5. 2020 jsem zachytil posun Prasátka 700.634 do podniku Linde Gas.

23. 5. 2020 jsem se vypravil na výlet do Železné Rudy. Nádraží bylo stále přeťato páskou jako za Železné opony. Velké soupravy do Rudy jezdily jen o víkendech. Zrovna jsem měl štěstí na bleskáče 754.027 se soupravou starých koženkových vozů namísto moderních klimatizovaných vozů.

Červenec

Na začátku července si Coronavirová epidemie vzala prázdniny a již šlo cestovat do zahraničí, tak jsem se vypravil na krátký výlet přes Slovinsko, Chorvatsko a Maďarsko. 10. 7. 2020 jsem ve slovinsko-chorvatské pohraniční stanici Đurmanec zachytil setkání slovinské a chorvatské motorové jednotky. Po dálničním mostě v pozadí proudí do Chorvatska většina českých dovolenkářů, kteří míří přes Zagreb dále do oblasti Dalmácie.

Srpen

Na začátku srpna se konala u Balatonu tradiční akce, kdy do čela pravidelných spojů jsou nasazeny historické motorové lokomotivy. 1. 8. 2020 se v čele jednoho takového vlaku ukázala legendární lokomotiva NOHAB M61-001

Na akci byl k vidění i Sergej M62-194

Bezesporu největším dovolenkovým hitem koronavirové letní sezóny 2020 se staly Žluté vlaky do Chorvatska, které vypravila společnost Regiojet. Využila tak díru na trhu, kdy České dráhy ani žádný jiný dopravce žádné takové spojení nenabízel. Dne 14. 8. 2020 jsem zachytil soupravu tohoto dvanáctivozového vyprodaného vlaku v pohraniční stanici Šapjane. Cestopis z této cesty se stal prvním článkem na tomto blogu.

Září

S končícím létem se začala epidemická situace v Evropě zhoršovat. Proto nastal čas ještě vyjet do světa, dokud to jde. Navštívil jsem Lucembursko. Lokomotiva SNCB 1357 míří s vlakem Intercity z počáteční stanice Luxembourg do Bruselu. Tyto staré soupravy byly se změnou grafikonu v 12/2020 vyměněny za modernější vozy.

Naše cesta pokračovala dále do Francie, do Paříže. Touto vysokorychlostní jednotkou jsme cestovali ze stanice Metz-Ville do stanice Paris Gare de l'Est. Jedná se o nízkonákladový spoj OUIGO. Původní komfortní interiér dvoupatrové jednotky byl vyjmut a přeskládán tak, aby pojal co nejvíce cestujících. Zkrátka úplně jako nízkonákladové aerolinky. Cestopis z této cesty je připravován a vyjde do konce února :-)

Po návratu z Lucemburska a Francie mě čekala další příjemná cesta. V Plzni, v místní části Bílá hora, proběhla výstavba nového mostu a zastávky, na kterých jsem se na koleje projekčně podílel. Proto jsem si nemohl nechat ujít zatěžovací zkoušku, kterou dne 10. 9. 2020 provedla dvojice parních lokomotiv řady 475.1. Článek z této akce naleznete zde na blogu.

Nezapomněl jsem ani na Brejlovce na Vláře. Zde 754.047 s rychlíkem z Luhačovic do Prahy dne 12. 9. 2020.

Říjen

Říjen se již nesl ve znamení raketového nárůstu epidemie a spousta zemí zavřela své hranice. Také již nenabídl mnoho slunečných dnů. Ale dne 22. 10. 2020 odpoledne se na chvíli udělalo hezky a já zachytil v Brně-Králově Poli klasického plecháče 242.247.  


Dne 24. 10. 2020 bylo opravdu škaredě. Ale v případě tohoto snímku jsem se toho snažil využít, jelikož při slunci by pořídit nešel. Lokomotiva 350.002 ve slušivém retronátěru táhla EC 172 Hungaria. Snímek byl pořízen v Brně v místní části Obřany.

Téměř dva roky jsem čekal, než se mi podaří zachytit Rosničku, která posunuje na vlečce v Teplárně Brno, provoz Špitálka. Díky echu jiného fotografa se mi snímek podařil dne 30. 11. 2020.
 

Prosinec

V prosinci se mi podařilo po více než dvou měsících vyjet za hranice do Rakouska. Na úzkorozchodné trati Waidhofen an der Ybbs - Gstadt byl se změnou grafikonu ukončen provoz na dvoukilometrovém koncovém úseku tratě. A jelikož se na chvíli naskytla možnost krátkého vycestování do Rakouska, neváhal jsem a vyrazil si tuto lokálku projet. Na snímku je zachycen úzkorozchodný motorový vůz VT17 na konečné stanici Gstadt dne 8. 12. 2020. Článek z této návštěvy vyjde za pár dní :-)

Text a foto: Petr Jetelina 2020

Pokračovat:

FOTOBLOG: Leden a únor 2021, aneb jaká byla letošní zima mým objektivem

Komentáře

  1. Ahoj Peťo, to tedy zírám na Tvou pilnou fotopráci. Jsem laik, ale moc se mi líbí, že je u každé fotky napsáno, kudy vlak právě projíždí nebo kde stojí. Přeji hodně dalších úlovků :-) !! Helena Š.

    OdpovědětVymazat
  2. Paráda, s poklonou "Kolelač"

    OdpovědětVymazat
  3. To jsou opravdu krásné fotky, už se těším až pojedu vlakem :)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]