Rakouské lokálky: Citybahn Waidhofen (aneb na skok do Rakouska na vrcholu epidemie) [2020]
Úvodní foto |
Dostat se do sousedního Rakouska běhemstále sílící epidemie Koronaviru nebylo příliš snadné. Pohyb obyvatel přes hranice byl omezen víceméně jen pro služební a studijní cesty, tranzit a odlety z vídeňského letiště. Přesto se v prosinci vyskytlo krátké časové okno, kdy bylo možno Rakousko navštívit.
Po pečlivém studiu aktuálních informací z rakouského tisku a webu velvyslanectví ve Vídni se nakonec na krátkou dobu vyskytly podmínky, kdy bylo možno se vydat na cestu:
- Rakousko je možné navštívit bez udání důvodu
- Pro cestující z České republiky platí povinnost předložit negativní test PCR starý maximálně 72 hodin (není nutno nastoupit karanténu)
- Od 17. 11. 2020 do 6.12.2020 probíhal přísný lockdown
- Od 19. 12. 2020 je zavedena povinná karanténa pro rizikové země, včetně České republiky (negativní PCR test tedy od 19. 12. již nestačí)
- Návrat do České republiky je nutno realizovat do 12 hodin po opuštění území, jinak je nutno nastoupit do karantény nebo k povinnému testu PCR
S negativním testem v kapse (což by šlo považovat za výjezdní doložku z dob socialismu) jsem se nakonec 8. 12. 2020 vydal na cestu…
Citybahn Waidhofen, pozůstatek Ybbstalbahn
Změna grafikonu vlakové dopravy dne 13. prosince 2020 přinesla v sousedním Rakousku zastavení osobní dopravy na části úzkorozchodné dráhy tzv. Citybahn Waidhofen. Od 13. 12. 2020 tak vlaky nevyjedou v koncovém úseku Pestalozzistraße – Gstadt, čímž se dráha ze svých 5,5 km zkrátí na 3,1 km. Výměnou za toto zkrácení však bude podstatné zahuštění jízdního řádu, kdy bude motorový vůz nově pendlovat mezi konečnými stanicemi v intervalu 30 minut místo dosavadních 60 minut.
Jízdní řád pro GVD 2019/2020 před zastavením dopravy do Gstadtu |
Dopravcem na trati je společnost NÖVOG, která byla založena spolkovou zemí Dolná Rakousy. Dopravu zajišťují motorové vozy s označením VT (od roku 2014), v minulosti u dopravce ÖBB s označením 5090.
Tzv. Citybahn Waidhofen o délce 3,1 km (5,5 km před
zkrácením v prosinci 2020) je pozůstatkem kdysi velmi rozsáhlé
úzkorozchodné dráhy Ybbstalbahn o délce 71 km. Tato úzkorozchodná dráha
s rozchodem 760 mm typickým pro lokálky Rakouska-Uherska byla vystavěna
v letech 1895 – 1898 a sloužila pro spojení horských oblastí
s civilizací a také k přepravě dřeva. V roce 1990 byla zastavena
osobní doprava na úseku z Lunz am See do Kienberg-Gammingu a je provozován
pouze muzejní provoz. Dne 10.12.2010 byla zastavena osobní doprava na celém
zbylém úseku tratě, vyjma úseku Waidhofen – Gstadt, dnešní Citybahn Waidhofen.
K muzejnímu provozu byl nakonec zachráněn i úsek Lunz am See - Göstling an
der Ybbs, kde však v roce 2020 jezdily pouze šlapací drezíny. Zbytek tratě i s odbočkou do Ybbsitz byl fyzicky zlikvidován a
přestavěn na cyklostezku (téměř 45 km tratě!). Lze očekávat, že koncový úsek do stanice Gstadt, který je od 13. 12. 2020 bez osobní dopravy, čeká nejspíše také fyzická likvidace.
Schéma Ybbstalbahn (zdroj: Wikipedia) |
Návštěva
Vyrazil jsem ráno 8. 12. 2020 po sedmé hodině ráno Railjetem
z Brna do Vídně. Vlak byl díky omezenému přeshraničnímu pohybu téměř
prázdný, ve Vídní jsme vystupovali čtyři. Zde následoval pětiminutový přestup
na Railjet směr Amstetten, kde následoval ještě jeden přestup na osobní vlak do
Waidhofenu. Díky rakouské vysokorychlostní trati cesta ubýhá velmi rychle a po
pouhých třech hodinách jsem již stál na „hlavním“ nádraží ve Waidhofenu a začal
svou návštěvu dráhy. Před nádražím se objevují první šotouši. Další šotouše jsem potkával během dne a jejich počet ve vlaku převyšoval počet běžných cestujících.
Zhruba v půl jedenácté přijíždím do Waidhofenu. Přípoj úzkorozchodného vlaku je z úsporných důvodů zrušen a tak oba dva zdejší motorové vozy postávají před místním depem. Vlevo VT 12, vpravo VT 17. |
U depa stojí zapomenuté vraky vozů z dávných výletních vlaků. |
Viadukt úzkorozchodné trati prochází nad samotným centrem města. Právě ho přejíždí motorový vůz VT 17 do Gstadtu. |
Konečná stanice Gstadt. Dříve to byla důležitá uzlová stanice, odpojovala se zde trať do Ybbsitz. Od 13.12.2020 se sem již žádný vlak nepodívá. |
Nástupiště pro úzkorozchodné vlaky v přípojné stanici Waidhofen. |
Zde se úzkorozchodná trať odpojuje od normálně rozchodné trati směrem ke Kastenreith. Vpravo je nově zřízená zastávka Kupferschmidgasse, která však začne fungovat až od 13.12.2020 |
Zastávka Kastenreith. Z tunelu se připojuje trať ze St. Valentinu. |
Po návštěvě Waidhofenu pak již nezbývalo než se vydat zpět do České republiky po stejné trase jako ráno. Zpět na území České republiky jsem se vrátil 11 hodin po jeho opuštění.
Text a foto: Petr Jetelina 2020
Hezká aktualitka, a pěkné fotky. Díky!
OdpovědětVymazatDěkuji za pozitivní ohlas!
Vymazat