Rakouské lokálky: Citybahn Waidhofen (aneb na skok do Rakouska na vrcholu epidemie) [2020]

Úvodní foto

Dostat se do sousedního Rakouska běhemstále sílící epidemie Koronaviru nebylo příliš snadné. Pohyb obyvatel přes hranice byl omezen víceméně jen pro služební a studijní cesty, tranzit a odlety z vídeňského letiště. Přesto se v prosinci vyskytlo krátké časové okno, kdy bylo možno Rakousko navštívit.

Po pečlivém studiu aktuálních informací z rakouského tisku a webu velvyslanectví ve Vídni se nakonec na krátkou dobu vyskytly podmínky, kdy bylo možno se vydat na cestu:

-          Rakousko je možné navštívit bez udání důvodu

-          Pro cestující z České republiky platí povinnost předložit negativní test PCR starý maximálně 72 hodin (není nutno nastoupit karanténu)

-          Od 17. 11. 2020 do 6.12.2020 probíhal přísný lockdown

-          Od 19. 12. 2020 je zavedena povinná karanténa pro rizikové země, včetně České republiky (negativní PCR test tedy od 19. 12. již nestačí)

-          Návrat do České republiky je nutno realizovat do 12 hodin po opuštění území, jinak je nutno nastoupit do karantény nebo k povinnému testu PCR

S negativním testem v kapse (což by šlo považovat za výjezdní doložku z dob socialismu) jsem se nakonec 8. 12. 2020 vydal na cestu…

Citybahn Waidhofen, pozůstatek Ybbstalbahn

Změna grafikonu vlakové dopravy dne 13. prosince 2020 přinesla v sousedním Rakousku zastavení osobní dopravy na části úzkorozchodné dráhy tzv. Citybahn Waidhofen. Od 13. 12. 2020 tak vlaky nevyjedou v koncovém úseku Pestalozzistraße – Gstadt, čímž se dráha ze svých 5,5 km zkrátí na 3,1 km. Výměnou za toto zkrácení však bude podstatné zahuštění jízdního řádu, kdy bude motorový vůz nově pendlovat mezi konečnými stanicemi v intervalu 30 minut místo dosavadních 60 minut. 

 


Jízdní řád pro GVD 2019/2020 před zastavením dopravy do Gstadtu

Dopravcem na trati je společnost NÖVOG, která byla založena spolkovou zemí Dolná Rakousy. Dopravu zajišťují motorové vozy s označením VT (od roku 2014), v minulosti u dopravce ÖBB s označením 5090.

Tzv. Citybahn Waidhofen o délce 3,1 km (5,5 km před zkrácením v prosinci 2020) je pozůstatkem kdysi velmi rozsáhlé úzkorozchodné dráhy Ybbstalbahn o délce 71 km. Tato úzkorozchodná dráha s rozchodem 760 mm typickým pro lokálky Rakouska-Uherska byla vystavěna v letech 1895 – 1898 a sloužila pro spojení horských oblastí s civilizací a také k přepravě dřeva. V roce 1990 byla zastavena osobní doprava na úseku z Lunz am See do Kienberg-Gammingu a je provozován pouze muzejní provoz. Dne 10.12.2010 byla zastavena osobní doprava na celém zbylém úseku tratě, vyjma úseku Waidhofen – Gstadt, dnešní Citybahn Waidhofen. K muzejnímu provozu byl nakonec zachráněn i úsek Lunz am See - Göstling an der Ybbs, kde však v roce 2020 jezdily pouze šlapací drezíny. Zbytek tratě i s odbočkou do Ybbsitz byl fyzicky zlikvidován a přestavěn na cyklostezku (téměř 45 km tratě!). Lze očekávat, že koncový úsek do stanice Gstadt, který je od 13. 12. 2020 bez osobní dopravy, čeká nejspíše také fyzická likvidace.

Schéma Ybbstalbahn (zdroj: Wikipedia)

Návštěva

Vyrazil jsem ráno 8. 12. 2020 po sedmé hodině ráno Railjetem z Brna do Vídně. Vlak byl díky omezenému přeshraničnímu pohybu téměř prázdný, ve Vídní jsme vystupovali čtyři. Zde následoval pětiminutový přestup na Railjet směr Amstetten, kde následoval ještě jeden přestup na osobní vlak do Waidhofenu. Díky rakouské vysokorychlostní trati cesta ubýhá velmi rychle a po pouhých třech hodinách jsem již stál na „hlavním“ nádraží ve Waidhofenu a začal svou návštěvu dráhy. Před nádražím se objevují první šotouši. Další šotouše jsem potkával během dne a jejich počet ve vlaku převyšoval počet běžných cestujících.

Zhruba v půl jedenácté přijíždím do Waidhofenu. Přípoj úzkorozchodného vlaku je z úsporných důvodů zrušen a tak oba dva zdejší motorové vozy postávají před místním depem. Vlevo VT 12, vpravo VT 17.

U depa stojí zapomenuté vraky vozů z dávných výletních vlaků.
Viadukt úzkorozchodné trati prochází nad samotným centrem města. Právě ho přejíždí motorový vůz VT 17 do Gstadtu.
 
Na chvíli se objevilo i slunce. Motorový vůz se vrací zpět do Waidhofenu.
 
 
Konečná stanice Gstadt. Dříve to byla důležitá uzlová stanice, odpojovala se zde trať do Ybbsitz. Od 13.12.2020 se sem již žádný vlak nepodívá.

Interiér motorového vozu VT 17.


Nástupiště pro úzkorozchodné vlaky v přípojné stanici Waidhofen.


 
V rámci strategie projíždění tratí jsem ještě vlakem otočil normálněrozchodný úsek Waidhofen an der Ybbs – Kastenreith, kde se připojuje trať ze St. Valentin, po které jezdí osobní vlaky z Lince. V budoucnu tak nebudu muset již tento celý úsek Amstetten – Kastenreith projíždět. 

Zde se úzkorozchodná trať odpojuje od normálně rozchodné trati směrem ke Kastenreith. Vpravo je nově zřízená zastávka Kupferschmidgasse, která však začne fungovat až od 13.12.2020


Zastávka Kastenreith. Z tunelu se připojuje trať ze St. Valentinu.

Po návštěvě Waidhofenu pak již nezbývalo než se vydat zpět do České republiky po stejné trase jako ráno. Zpět na území České republiky jsem se vrátil 11 hodin po jeho opuštění.

Text a foto: Petr Jetelina 2020




Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]