Oživení hraničního přechodu Hodonín – Holíč nad Moravou v roce 2019

Pokud jste v letech 2022 a 2023 sledovali dění na české železnici, jistě vám neunikla provozní zajímavost na jižní Moravě. V letech 2022 a 2023 byly přes dlouhodobě neprovozovaný hraniční přechod Hodonín - Holíč nad Moravou zavedeny odklony dálkových a nákladních vlaků z důvodu rekonstrukce hraničního mostu mezi Lanžhotem a Kúty. Článek z prvních dnů těchto odklonů na blogu vyšel zde.

První oživení přechodu po mnoha letech nulového provozu proběhlo již o dva roky dříve před odklony. V období 22. 7. 2019 až 31. 10. 2019 byl přechod poprvé 14 letech reaktivován pro pravidelnou osobní dopravu . Stalo se tak kvůli rekonstrukci mostu přes říčku Výtržina a následnému uzavření silnice první třídy I/51 mezi těmito městy. Tato komunikace jako jediná přímo spojuje obě města a objízdná trasa přes Skalicu a Sudoměřice je trojnásobně dlouhá. Situace byla vyřešena pomocí náhradní vlakové dopravy. O tu se postarala řada 810 Českých drah z Veselí nad Moravou. Červeně zbarvený vůz tak evokoval časy pravidelného provozu. 

Motorový vůz 810.408 přijíždí do zastávky Hodonín zastávka v pozadí s komíny tepelné elektrárny.

Hraniční most přes řeku Moravu mezi Českou republikou a Slovenskem.

Nedaleko zastávky Hodonín zastávka.

Motorový vůz 810.408 vyčkává na čas odjezdu ze stanice Holíč nad Moravou zpět do Hodonína.

Motorový vůz 810.408 projíždí pod komíny elektrárny Hodonín.

Ve vlaku platil tarif IDS JMK, bylo možno zakoupit i jízdenky MPS v totožné ceně u průvodčího, byly uznávány i jízdní výhody ČD. Dopravcem na síti ŽSR byla Železničná spoločnosť Slovensko. Rozsah osobní dopravy činil deset párů vlaků v pracovní dny, šest párů o víkendu. Více prozradí přiložený jízdní řád.


 

Dřívější provoz na přechodu

V dobách ČSD byl přechod využíván poměrně intenzivní osobní dopravou v podobě motorových vozů řad 810, 850, 851 či 830. V roce 1987 byla trať dokonce elektrizována, osobní doprava však zůstávala v režii motorových vozů. V roce 1993 přišlo rozdělení Československa a mezistátní železniční doprava začala upadat. V nákladní dopravě byl hlavním konkurentem vedlejší přechod Lanžhot – Kúty, který po roce 1993 zvládal pobírat veškerou zátěž. V osobní dopravě pak významnou konkurenci představovala autobusová doprava, která obsluhovala centrum Holíče, kdežto vlaky zajížděly na nádraží na samém okraji města. Rozsah osobní dopravy byl postupně snižován až do prosince 2004, kdy byla zcela zastavena. V té době činil rozsah provozu skromné čtyři páry vlaků pouze v pracovní dny.

 V období zastavené osobní dopravy však přechod nebyl zcela pustý. V letech 2006 a 2009 zde byly vedeny odklony dálkových vlaků kvůli rekonstrukci hraničních mostů přes řeku Moravu na přechodu Lanžhot – Kúty. Odklonová zajímavost nastala i během obnoveného pravidelného provozu, kdy 30. 9. 2019 projelo přes přechod několik dálkových vlaků kvůli pádu stromu na trať v blízkosti stanice Brodské. Pravidelného využívání se přechod dočkal v letech 2011 až 2013, kdy do Hodonína jezdily tankovat slovenské Bagety řady 813, zajišťující osobní dopravu na trati Kúty – Skalica. 

Bageta řady 813 ZSSK zachycena během strojní jízdy do Hodonína.

Na přechodu se během minulých let ukázalo několik historických a výletních vlaků. Dne 28. 5. 2011 byl vypraven v rámci 120. výročí tratě parní vlak s lokomotivou 331.037. O několik měsíců později, konkrétně 24. 9. 2011, projel po přechodu soukromý narozeninový vlak s lokomotivou T478.1001. 11. 8. 2013 projel hranice soukromý vlak dopravce KŽC Doprava. Dne 7. 5. 2016 přes přechod projel motorový vůz M262.0004 klubu Vlaky.net v rámci okružní jízdy po moravských uzavřených přechodech (reportáž z této jízdy je v plánu). Dne 28. 4. 2018 se u hraničního mostu otočila Singrovka M240.0113. 

Kredenc M262.0004 na hraničním mostě přes řeku Moravu.

Singrovka 820.113 pod komíny hodonínské elektrárny.

Dne 29. 7. 2018 přes přechod projel prezidentský vlak v trase Hodonín – Topoľčianky, který převážel prezidenty České a Slovenské republiky. Jízda se konala v rámci vzpomínkových oslav 100 let vzniku Československa. V čele vlaku stála parní lokomotiva 486.007 Zelený Anton, před ním jel bezpečnostní vlak tvořený motorovým vozem M262.0007, požárního vlaku se ujala lokomotiva 749.248. Dne 30. 4. 2019 byl během nočních hodin přechod využit k přepravě Legiovlaku z Hodonína do Brezovej pod Bradlom, které se ujala lokomotiva 753.109, o kterou pečuje spolek KHT Zvolen.  

 

Zdroje:

Konec provozu na tratích Kyjov - Mutěnice a Hodonín - Holíč nad Moravou

Žíznivé cesty „bagetek“ do Hodonína

 

Článek byl vydán na webové stránce www.zelpage.cz v roce 2019.

Text a foto: Petr Jetelina 2019

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]