V říjnu 2021 jsme se rozhodli vyrazit vlakem na Ukrajinu (článek o cestě vyšel již ZDE) a při této příležitosti navštívit Černobylskou oblast. Ta byla pro mě dlouholetým cílem. Oblast Černobylu se potýkala s masovým
turismem, který ještě zesílil díky známé populární minisérii HBO. Nicméně
celosvětová pandemie Covidu srazila množství turistů zpět na únosnou mez, proto
jsme neváhali a vyrazili.
Zvolili jsme dvoudenní program,
který jsme si objednali u cestovní agentury, která pořádá organizované návštěvy
uzavřené zóny. Jiným způsobem než přes cestovní agenturu se nelze legálně do
Černobylské zóny dostat. První den zahrnoval ranní cestu z Kyjeva,
prohlídku jedné z opuštěných vesnic a návštěvu města Černobyl. Odpoledne
program pokračoval návštěvou města Pripjať, večer jsme ještě v rychlosti
navštívili vojenský radar Duga. Nocleh byl zajištěn v hotelu
v Černobylu. Druhý den byl věnován samotné Černobylské jaderné elektrárně,
prohlídce uvnitř a v jejím okolí. Večer následoval příjezd do Kyjeva, kde
byl program ukončen.
Na šedesáti fotografiích se nyní
podíváme, jak naše návštěva probíhala.
Uzavřená zóna Černobylské jaderné elektrárny
Uzavřená zóna Černobylské jaderné
elektrárny je oblast s regulovanou možností vstupu a pobytu z důvodu
radioaktivní kontaminace způsobené černobylskou havárií. Zóna je rozdělena na 2
části. Vnitřní zóna o průměru 10
km nacházející se kolem samotné elektrárny, vnější 30 km od místa nehody. Do
vnitřní zóny mají vstup povolen pouze zaměstnanci elektrárny, vědci a účastníci
exkurzí. Do vnější zóny se na vlastní nebezpečí dobrovolně vracejí lidé dříve
vystěhování při evakuaci. V této zóně se také nachází město Černobyl, kde
střídavě žijí zaměstnanci pracující v elektrárně nebo na jiných místech
v uzavřené zóně. Ti zde obvykle pobývají a pracují 14 dní, následně 14 dní
žijí mimo zónu.
|
Schéma Černobylské uzavřené zóny.
|
Naše cesta do uzavřené zóny
začíná 14. října 2021 ráno v Kyjevě, odkud krátce po sedmé hodině ranní
odjíždí maršrutka s osmičlenou turistickou skupinou, jejíž účastníky jsme i my.
Celou dobu jsme pod dozorem průvodkyně Marie. Po zhruba dvou hodinách
zastavujeme u prvního kontrolního stanoviště, které se nachází na vjezdu do
druhé vnější zóny. Po zběžné kontrole našich dokumentů jsme vpuštěni a začíná
exkurze. Jako první odbočujeme do zaniklé vesničky Rudnja-Veresnja, která
se nachází několik kilometrů od silnice vedoucí do města Černobyl. Vycházka
mezi opuštěnými domky zabere zhruba hodinu. Následuje přesun do města Černobyl.
Nejdříve krátká procházka památníkem vysídlených obcí, poté oběd v místním
hotelu, ve kterém budeme i nocovat. Po obědě se ještě
zastavíme u památníku černobylských hasičů, kteří položili svůj život při
hašení požáru reaktoru bezprostředně po výbuchu. Poté již směřujeme
k hlavnímu programu prvního dne, návštěvě opuštěného města Pripjať.
|
Jedno z opuštěných stavení ve vesnici Rudnja-Veresnja.
|
|
Domek lékaře.
|
|
Autobusová zastávka.
|
|
Bývalý obchod s potravinami.
|
|
Vjezd do města Černobyl. |
|
|
U vjezdu do města se nachází na pomníku "Žigul" v provedení tehdejší "policie".
|
|
Památník připomínající jména všech vesnic, které musely být po havárii vysídleny.
|
|
Prázdné ulice města Černobyl.
|
|
Pomník Černobylským hasičům, kteří položili svůj život při hašení požáru bezprostředně po nehodě.
|
Město Pripjať
Město Pripjať bylo vystavěno
v blízkosti Černobylské elektrárny pro ubytování pracovníků elektrárny
jako tzv. atomové město, s jehož výstavbou se začalo v roce 1970. Na
sovětské poměry se jednalo o velmi moderní město s ideálními podmínkami
pro život. Dostupné byly byty, obchody se nepotýkaly s nedostatkem zboží.
Průměrný věk obyvatel nedosahoval ani třiceti let. Po jaderné havárii trvalo
celých 26 hodin, než započala samotná evakuace místních obyvatel, do té doby
byli lidé drženi komunistickým režimem v nevědomosti. V té době se
počet obyvatel pohyboval kolem 47 000. Režim uváděl oficiální délku
evakuace v řádu několika dní. Jak se později ukázalo, byla to lež a
evakuace trvá dodnes.
Opuštěné město zůstalo v takovém stavu, v jakém ho obyvatelé zanechali. Veškeré
budovy, domácnosti i sovětské symboly zůstaly na svých místech a postupně jsou
pohlcovány přírodou. Dodnes stojí i slavné ruské kolo, nejznámější symbol
města. Budovy se postupně rozpadají a stávají se nebezpečnými, proto byl
v roce 2012 vydán zákaz vstupu do vnitřních prostor všech staveb. Vstup do
města je hlídán vojáky.
Procházka opuštěným městem má
opravdu ponurou atmosféru. Maršrutka nás vysadila u nemocnice. Dále jsme
pokračovali po svých kolem přístaviště, školy, kina Prometheus a hudební školy,
odkud se dostáváme na hlavní náměstí v Pripjati. Drobnou zacházkou se
následně dostáváme k bývalému lunaparku, jemuž vévodí již zmíněné ruské
kolo. Skrz zarostlý stadion se dostáváme na okraj města, kde nás vyzvedává naše
maršrutka. Po cestě k výjezdu z města se ještě
zastavíme u hasičské stanice a areálu, kde se odstavovala kontaminovaná vozidla
likvidátorů havárie. V podvečer následuje přesun k radaru Duga.
|
Zahajujeme procházku po Pripjati.
|
|
Vstupní hala do přístaviště.
|
|
Dětské hřiště.
|
|
V budově školy dosud zůstala budovatelská hesla.
|
|
Budova školy.
|
|
Rudá hvězda.
|
|
Kino Prometej.
|
|
Hudební škola s výzdobou symbolizující varhany.
|
|
Přicházíme na hlavní náměstí.
|
|
Palác kultury "Energetik".
|
|
Hotel Polissja.
|
|
Panoramatický záběr opuštěného náměstí.
|
|
Na některých místech vyskočí hodnota radiace strmě vysoko. Průměrná hodnota byla kolem 0,5 µSv.
|
|
Opuštěné panelové domy s budovatelskými hesly.
|
|
Autodrom. |
|
Nejznámější symbol města, ruské kolo.
|
|
Vozidla likvidátorů nehody.
|
|
Pripjať, 1970.
|
Radar Duga
Vojenský radar označený jako
Duga-3 nacházející se v lesích nedaleko Černobylu byl provozován
v letech 1976 – 1989. Jeho rozměry jsou více než úctyhodné, 500 m na délku, 150 m na výšku. Pokud člověk
stojí přímo pod ním, cítí se opravdu malý. Náklady na jeho výstavbu byly
dvakrát vyšší než na výstavbu samotné elektrárny. Jeho signál
přezdívaný Datel se náhodně šířil v rádiovém vysílání po celém světě, díky
čemuž byl také brzy odhalen. Nikdo však netušil jeho účel. Jeho úkolem bylo
sledování startu balistických raket po světě, konkrétně v oblasti Evropy a
Atlantického oceánu. Princip jeho fungování však byl špatně navržen, sledování
nad Evropou bylo kvůli rušení prakticky nemožné a tak byl tento radar postaven
zcela zbytečně.
|
Zapadající slunce vytvořilo na radaru Duga nádhernou podívanou.
|
Černobylská jaderná elektrárna
Černobylská jaderná elektrárna,
za dob Sovětského svazu oficiálně pojmenována jako Elektrárna V. I. Lenina, se
nachází 110 km
severně od Kyjeva v blízkosti řeky Pripjať. Její výstavba začala
v roce 1972. Reaktory číslo 1
a 2 byly zprovozněny v letech 1977 a 1978 a jsou umístěny
v separátních budovách. Naopak reaktory číslo 3 a 4, zprovozněné
v letech 1981 a
1983, jsou umístěny pohromadě v jednom komplexu skládajícího se ze dvou
identických částí.
|
Model Černobylské jaderné elektrárny (zdroj: Wikipedia)
|
V elektrárně byly použity
reaktory typu RBMK. U tohoto typu je voda jakožto médium v přímém styku
s palivovými tyčemi (moderní reaktory mají vodu od palivových tyčí
oddělenou a nedochází k její kontaminaci). Ta se ohřívá a přenáší tepelnou
energii na turbíny. Po ochlazení je čerpána zpět do reaktoru. Reaktory měly
hrubý výkon 1000 MW.
Dne 21. dubna 1986, v 01:23:40
moskevského času, došlo k havárii 4. reaktoru a tím k největší
jaderné katastrofě v dějinách lidstva. Mohl za to nezdařený bezpečnostní
test, otestování funkce regulátoru magnetického pole rotoru. Zkouška měla
ověřit, zda v případě současného výpadku zdrojů elektrické energie bude
turbogenerátor při svém setrvačném doběhu schopen ještě dalších 40 sekund
napájet hlavní cirkulační čerpadla nezbytná pro chlazení reaktoru. Test byl
neúspěšný. V okamžiku havárie byl 4. reaktor přetížen výkonem přes 10 000 MW. Přetížený reaktor explodoval, expanze páry vymrštila 1 200 tun
těžké víko reaktoru do výšky více než 30 metrů. Kusy reaktoru byly rozmetány po
okolí, které bylo kontaminováno smrtelnými dávkami radiace. Ještě
v roce 1986 byl nad zničeným reaktorem postaven sarkofág pro zamezení
styku radioaktivního materiálu reaktoru s okolním prostředím. V roce
2019 byl dokončen zcela nový sarkofág s životností 100 let.
V samotném roztaveném reaktoru dodnes probíhá neřízené štěpení a jeho
teplota se pohybuje nad 30 °C.
Po havárii byly ostatní reaktory
dále v provozu. Reaktor č. 2 byl odstaven po havárii v roce 1991, č.
1 v roce 1996. Reaktor č. 3 sousedící s explodovaným reaktorem č. 4
ukončil činnost až v roce 2000. Několik set metrů od komplexu elektrárny
byly budovány zcela nové bloky číslo 5 a 6. Jejich výstavba byla zastavena
až v roce 1988 a
staveniště ponecháno svému osudu.
Druhý den po snídani nás
maršrutka odváží ke kontrolnímu stanovišti desetikilometrové zóny. Zde se my
dva oddělíme od zbytku zájezdu a přestupujeme do dodávky z elektrárny. Ta
nás odváží přímo před hlavní vstup, kam po chvíli přichází průvodce Pavel. Máme
štěstí, k naší skupině se nikdo další nepřipojil, máme tak soukromou prohlídku
elektrárny. Ta začíná na vrátnici, kde po kontrole ostrahou pokračujeme dále do
budovy, kde se následně oblékáme do bílých plášťů, čepiček, rukavic, návleků a
péřových bund. Oděv naprosto stejný, jaký se tu nosil od začátku provozu.
Následně se ponoříme do útrob elektrárny. Nejprve projdeme kolem bývalého
velína reaktoru č. 1, následně přicházíme k velínu reaktoru č. 2. Zde se
stále pracuje, neboť elektrárna dodnes funguje rozvodna elektřiny. Před vstupem
do třetího bloku si nasazujeme silné respirátory kvůli zamezení vdechnutí
radioaktivního prachu, který je velmi nebezpečný. Ve třetím bloku rovněž stoupá
radioaktivita. Zde se dostáváme do velína, který byl od odstavení v roce
2000 ponechán v původním stavu. Pokračujeme k dělící zdi, která odděluje
3. a 4. blok elektrárny. V těchto místech je také nejvyšší radiace, se
kterou se během exkurze setkáváme. Projdeme ještě kolem mohutných vodních čerpadel
a vracíme se zpět. Krátce shlédneme podzemní bunkr a po obědě v závodní
kantýně se přesouváme k informačnímu centru na druhé straně elektrárny.
Zde se setkáváme se zbytkem skupiny a podíváme se ještě na několik
opuštěných zákoutí v okolí, opuštěnou školku, norkovou farmu a rybářství. Večer odjíždíme z Černobylské zóny do
Kyjeva. Před samotným opuštěním zóny projde každá osoba kontrolou kontaminace
radioaktivitou. Naštěstí jsme všichni čistí…
|
Přijeli jsme ke vstupu do Jaderné elektrárny. Jak jsem se později dozvěděl, není dovoleno pořizovat snímky z tohoto místa.
|
|
Chodba v oblasti velína prvního bloku.
|
|
Pracovníci současné rozvodny.
|
|
Staré vozy na vyhořelé jaderné palivo josu vidět přes špinavé okno.
|
|
Spojovací chodba mezi druhým a třetím blokem. Od havárie se vůbec nezměnila.
|
|
Jeden ze záznamů sovětské výpočetní techniky. Datum 22. 9. 2000.
|
|
Velín třetího bloku elektrárny byl po odstavení reaktoru v roce 2000 ponechán v původním stavu.
|
|
Z tohoto stanoviště byly ovládány palivové tyče.
|
|
Legendární tlačítko AZ-5 k vypnutí reaktoru zde bylo nahrazeno otočným spínačem. Tímto tlačítkem byl také reaktor 15. prosince 2000 odstaven.
|
|
Vlevo stůl hlavního inženýra.
|
|
Temná chodba vede směrem ke čtvrtému bloku.
|
|
Památník věnovaný Valeriji Chodemčukovi. Ten je dodnes pohřben pod troskami reaktoru, jeho tělo se nikdy nenašlo.
|
|
Obrovská vodní čerpadla, která vháněla vodu do reaktoru. Je jich celkem 8.
|
|
Jeden z pohledů do areálu.
|
|
Oděv pro vstup do jaderné elektrárny.
|
|
Podzemní kryt.
|
|
Telefony jsou dodnes napojeny na důležitá místa.
|
|
Opouštíme elektrárnu a přesouváme se k pomníku likvidátorů havárie.
|
|
Opět před vstupem do elektrárny. Tento záběr je také pořízen nelegálně.
|
|
Výhled na blok elektrárny číslo 3 vlevo a 4 vpravo, který je zakryt novým sarkofágem.
|
|
Rozestavěné bloky číslo 5 a 6. Staveniště bylo v roce 1988 ponecháno svému osudu.
|
|
Celkový pohled na jadernou elektrárnu s vodním kanálem.
|
|
Zapomenutý pomník...
|
|
...hasičské auto...
|
|
...a plynová maska.
|
|
Součástí bloků 5 a 6 měly být i chladící věže. Ty nebyly nikdy dokončeny.
|
|
Postýlky ve školce.
|
|
Loučíme se s Černobylem u sochy Lenina s toulavým psíkem.
|
Text a foto: Petr Jetelina 2021
Komentáře
Okomentovat