Rakouské zastavené lokálky: Weinviertel-Landesbahn (Bad Pirawarth) [2019]

 

Na severu od hlavního rakouského města Wien byla se změnou grafikonu vlakové dopravy dne 15. 12. 2019 zastavena osobní doprava na poslední lokální trati, která byla mezi Vídní a českými hranicemi dosud v provozu. Jedná se o trať Obersdorf – Gänserndorf s krátkou odbočkou do stanice Bad Pirawarth, tzv. Weinviertel-Landesbahn. Provoz byl zastaven z důvodu nízkého počtu cestujících a nahrazení vlaků levnější autobusovou dopravou. Nahrazující autobusové linky 530 a 535 byly zavedeny již od 2. 9. 2019 a jezdily souběžně s dosud provozovanými osobními vlaky.

Mapa sítě ÖBB v okolí tratě (zdroj: ÖBB infra)

Toho času provozované úseky na tomto lokálkovém systému jsou pozůstatkem rozsáhlejšího systému lokálních tratí, kterými byla oblast severně od Vídně protkána. Jde konkrétně o:

  1. Stammersdorfer Lokalbahn, která začínala na samém předměstí Vídně a pokračovala přes Obersdorf do uzlové stanice Groß-Schweinbarth. V roce 1988 byl zastaven provoz v úseku Strammersdorf – Obersdorf a na lokálku se nově přesedá v Obersdorfu z elektrických příměstských vlaků směr Laa. Na zrušeném úseku trati se dnes nachází cyklostezka.
  2. Lokalbahn Gänserndorf–Mistelbach, ze které zůstal zachován úsek z Gänserndorfu přes Groß-Schweinbarth (kde se setkává s tratí od Obersdorfu) do koncové stanice Bad Pirawarth. Provoz byl zastaven v roce 1988 na úseku Gaweinstal Brünner Straße–Mistelbach, v roce 2004 osobní vlaky zajíždí pouze po stanici Bad Pirawarth.
  3. Bahnstrecke Bad Pirawarth–Dobermannsdorf, která se odpojovala ze stanice Bad Pirawarth. V roce 1988 byla zastavena osobní doprava v úseku Hohenruppersdorf–Dobermannsdorf, v roce 2004 v úseku Hohenruppersdorf–Sulz Museumsdorf a v roce 2010 v úseku Bad Pirawarth - Sulz Museumsdorf. Poslední jmenovaný úsek byl prodán soukromému spolku K. K. Museumsbahn Weinviertel, který zde párkrát do roka pořádá mimořádné jízdy.

Jízdní řád v GVD 2018/2019 obsahoval velmi slušnou nabídku osobních vlaků, jež tvořili přípoje na Vídeňský S-bahn v Obersdorfu. I přesto však cestujících nejezdilo mnoho. Všechny osobní vlaky byly obsluhovány motorovými vozy řady 5047 ÖBB. Pro zajištění turnusu na trati bylo zapotřebí čtyř vozů.

 (jízdní řád hledám)

Vyrážíme na cestu

Návštěvu lokálek jsem provedl v červnu 2019. Vyrazil jsem vlakem směr Břeclav, odkud pojedu osobním vlakem do stanice Gänserndorf. Díky slevě EURegio nebyla jízdenka příliš drahá. Zde pak následuje čtyřminutový přestup do uzlové stanice Groß-Schweinbarth. Panuje zde klasická rakouská lokálková atmosféra.

Stanice Gänserndorf, přestup do motorového vozu

Groß-Schweinbarth, setkání tří motorových vozů. Dnes již minulost, neopakovatelný záběr

 Ze stanice pokračuji po půlhodinovém pobytu na konečnou stanici Bad Pirawarth. Cestujících cestuje tolik, že na jejich spočítání stačí prsty jedné ruky. Nazpět odjíždím zcela sám.

V konečné stanici Bad Pirawarth. Za šturcem se již nachází odkoupená část dráhy

Na soukromé části stanice stojí posunovací lokomotiva

Z konečné stanice Bad Pirawarth se přesunuji do zastávky Pillichsdorf, kde mám v plánu pořídit další fotodokumentaci.

Dokumentace v obci Pillichsdorf. V pozadí kostel sv. Martina


Po pořízení potřebné dokumentace se přesunuji vlakem do přestupního bodu mezi lokálkou a vídeňským S-bahnem, Obersdorf. Zastávka na hlavní trati je vybudována na náspu, pod ním se nachází nástupiště pro lokálku. Nachází se zde také velké parkoviště P+R.

Obersdorf. Pohled k nástupišti lokální tratě. Trať zde končí od roku 1988

Z Obersdorfu se přemisťuji příměstským vlakem na vídeňské hlavní nádraží a po snězení kebabu odjíždím vlakem společnosti Regiojet zpět do Břeclavi. Regiojet je v relaci do Vídně jednoznačně cenově nejvýhodnější dopravce, doporučuji jízdenky kupovat přednostně u tohoto dopravce.

Záběrem na lokomotivu 386.202 dopravce Regiojet se rozloučíme.

Itinerář cesty

14. 6. 2020

R 2335 Břeclav (11:27) - Gänserndorf (12:14)

R 7224 Gänserndorf (12:18) - Groß Schweinbarth (12:42)

R 7227 Groß Schweinbarth (13:15) - Bad Pirawarth (13:22)

R 7278 Bad Pirawarth (13:36) - Groß Schweinbarth (13:43)

R 7228 Groß Schweinbarth (13:46) - Pillichsdorf (14:06)

R 7234 Pillichsdorf (15:06) - Obersdorf (15:08)

R 29635 Obersdorf (15:30) - Wien Hbf. (16:08)

RJ 1036 Wien Hbf. (18:39) - Břeclav (19:36) 

Jízdní řády z dřívějších let

Na závěr pro zájemce přikládám jízdní řád tratě Wien Strammersdorf - Dobermannsdorf z roku 1987/1988. Další zajímavé jízdní řády z dřívějších let z této oblasti naleznete ZDE.




 Text a foto: Petr Jetelina 2020

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]