Rakouské zastavené lokálky: Feldbach – Bad Gleichenberg [2020]

 


Se změnou grafikonu vlakové dopravy 13. prosince 2020 dojde v Rakousku k zastavení osobní dopravy na technicky zajímavé lokální trati číslo 532 Feldbach – Bad Gleichenberg. Důvodem je velmi nízký počet cestujících a vysoké náklady na provoz.

Lokálka se nachází na jihu Rakouska v regionu Štýrsko nedaleko města Graz. Byla otevřena v roce 1931 a již od počátku provozu je elektrizována. Zpočátku napětím 1500 V, od roku 1975 s napětím 1800 V. Lokálka je zcela elektricky izolovaná od zbylé železniční sítě a jedná se o pomyslnou obdobu naší lokálky Rybník – Lipno nad Vltavou před rokem 2001, kdy byla elektrizována hlavní traťo do Horního Dvořiště. Trať je dlouhá 21 km, stavěná pro maximální rychlost 40 km/h, stoupání činí až 40 promile. Bohužel trasování lokálky není v dnešní době již konkurenceschopné silniční dopravě, kdy autobusy zvládnou cestu mezi oběma městy mnohem rychleji. Také oblast v okolí trati je velmi řídce obydlena. Proto bude v prosinci přistoupeno k zastavení osobní dopravy. Nepočítá se ani s turistickým provozem. Budoucnost této zajímavé atypické trati je tak velmi nejistá. (Aktuálně 2021: Osobní doprava byla nakonec objednána o víkendech v období od 30. 1. 2021 do 1. 11. 2021).

Poloha tratě v rámci Rakouska
Porovnání trasování tratě se silničním spojením mezi Feldbachem a Bad Gleichenberegem (zdroj: mapy.cz)

Pro osobní dopravu na trati byly vyrobeny dva elektrické vozy, označení jako ET1 a ET2. Ty pocházejí z roku 1930, ale prošly rozsáhlou modernizací a díky důsledné péči jezdí dodnes. První vůz byl modernizován v roce 1980 (ET1), druhý v roce 1991 (ET2). V provozu je dominantně nasazován vůz ET2, vůz ET1 s na trati objevuje pouze výjimečně.

Dopravcem na trati je společnost Steiermarkbahn (StB). Rozsah provozu činí čtyři páry vlaků denně. Jízdné je na české poměry velmi drahé. Cesta z Feldbachu do Bad Gleichenbergu vyjde na 4,50 EUR, cesta z Grazu do Bad Gleichenbergu pak na 14,90 EUR. Jízdné je dle tarifu místního integrovaného systému Verbund Linie, je možný přestup mezi vlaky ÖBB a StB. 

Jízdní řád 2019/2020 (zdroj: oebb.at)

Přikládám pár snímků ze své návštěvy lokálky, které jsem pořídil na konečné v Bad Gelichenbergu dne 29. 9. 2020. Přicestoval jsem z Feldbachu linkovým autobusem, který zastavuje u nádraží. Následně v restauraci, která je umístěna v budově bývalé remízy, následoval oběd. Následně jsem pak pořizoval dokumentaci. V úseku Feldbach – Prädiberg byla navíc zavedena NAD z důvodu poškození trati, což byla pro lokálku další rána. Oprava trati je sice slíbená, nicméně již třikrát došlo k posunu termínu a je tedy otázka, zda-li bude vůbec provedena. Obsazenost vlaku byla opravdu velmi slabá. Spojem přijíždějícím do Bad Gleichenbergu přijeli pouze dva cestující, pro cestu zpět do Feldbachu využili vlak celkem tři cestující (čtvrtý vystoupil v mezilehlé stanici).

 

Konečná stanice Bad Gleichenberg, vůz stojí u nově postaveného nástupiště na bývalé manipulační koleji

Opačný pohled směrem od konce tratě, v pozadí bývalá výpravní budova

Bývalá výpravní budova stojí opodál. Dnes slouží jako bytový dům.

Pohled ke šturcu

Uprostřed lesů se nachází zastávka Prädiberg. Zde je nutný přestup do dodávky, která cestující (pokud vůbec jedou) odveze do přípojné stanice Feldbach. Zde návštěva končí.

Poté jsem se vrátil zpět do Grazu, odkud jsem v 18:11 odjel Railjetem do Brna.

Text a foto: Petr Jetelina 2020

Komentáře

  1. Když jsem jel já, jelo tím spojem minimálně 15 cestujících, dokonce s jedním kolem. Maršrutka SEV praskala ve švech, vlak však měl kapacitní rezervu. Zpět jsem jel autobusem, rychlejší to bylo citelně, plnější nebyl. Jezdí sice častěji, ale ve značně nepravidelných intervalech.

    OdpovědětVymazat
  2. Koukám, že začátkem července jsem měl kliku, když trať nejenže fungovala v celé trase, ale dokonce mi jel starší vůz ET1...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K tomu nelze poznamenat nic jiného než velká závist :)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]