Když se Korytnička probudila k životu [2018]


Místní úzkorozchodná trať Ružomberok – Korytnica - kúpele se nacházela v severní části středního Slovenska. Měřila 23,564 km a měla rozchod 760 mm. Dnešních dní se tato železnička bohužel nedožila, v roce 1974 byla zlikvidována. Přesto se krátký úsek trati ve standardním rozchodu 1435 mm zachoval dodnes a dne 9.6.2018 se na chvíli probral z dlouhého spánku, když se zde po dlouhé době ukázal osobní vlak.

Dne 9.6.2018 se totiž na tříkilometrovém pozůstatku této trati pořádal tzv. Korýtkofest. Jednalo se o akci zaměřenou hlavně na místní obyvatele a cyklisty, kdy osobní vlak s nákladním vozem odvážel cestující od „velké“ stanice Ružomberok přes Ružomberok malá stanica až po konec dochovaného úseku, který se nachází nedaleko bývalé továrny na zápalky na samém kraji Ružomberka, kde probíhal doprovodný program. Zde také začíná současná cyklostezka „Korýtko“ zbudovaná na tělese bývalé úzkorozchodné dráhy. Akci inicioval Klub železničných modelárov Vrútky ve spolupráci s Visit Liptov. Jednalo se zároveň o vzpomínku na 110. výročí uvedení tratě do provozu. Dobrou zprávou pro zájemce o svezení je záměr organizátorů o zavedení pravidelných jízd a tím podpořit místní turistický ruch. Vlaky vyjedou konkrétně každou sobotu a neděli od 30.6. až do 2.9. Více se dozvíte na této webové stránce.

Vlak byl tvořen historickým motorovým vozem 810.004, o který pečuje Podvihorlatský železničný spolok, a krytým vozem Z pro přepravu jízdních kol a kočárků. Souprava vyjela v 9:00 z „velké stanice“ a zhruba po 20 minutách dorazila do cíle. Vlak se následně v 9:30 vydal zpět a po zbytek dne do 16:00 pendloval po trati v hodinovém intervalu. Projížďka vlakem se těšila velkému zájmu převážně místních občanů. Cestující byli přepravováni bezplatně.

Konec sjízdné tratě na okraji města.

Nedaleko centra města.

Bývalá doprava Ružomberok-Malá stanica.

Z historie trati

Trať měla původně spojit Ružomberok, ležící na Košicko - bohumínské dráze (KBD), s Banskou Bystricou. Realizován však byl jen úsek z Ružomberka po stanici Korytnica - kúpele. Provoz byl zahájen 5. června 1908. Hlavním přepravovaným substrátem bylo dřevo ze zdejších lesů, které bylo dříve plaveno po říčce Revúca. Dále byli přepravováni cestující do lázní v Korytnici. Tak jako tři ostatní úzkorozchodné tratě ČSD se i Korytnička v roce 1958 dočkala motorizace, kdy byly dodány 4 lokomotivy řady TU47. K nim pak v 60. letech přichází přípojné vozy řady Balm v počtu 10 ks. Silniční doprava však zažívala v 70. letech čilý rozvoj a ČSD rozhodly o zrušení této trati, ke kterému došlo v 28. září 1974.

 Z dráhy se dodnes dochovalo těleso, na kterém je zbudována cyklostezka, dále pak mosty a několik nádražních budov. U stanice Ružomberok se nacházela budova výtopny o třech stáních, která byla v roce 2008 srovnána se zemí. V roce 1969 byl před stanicí zbudován pomník, na který byla umístěna zdejší parní lokomotiva U 37.006, která se zde nachází dodnes.

Současné doby se dožil také tříkilometrový úsek tratě v Ružomberku o standardním rozchodu 1435 mm vedoucí z „velké stanice“ přes stanici Ružomberok malá stanica k výhybce u bývalé „zápalkárny“. V dobách existence úzkokolejky byla na území města zřízena tříkolejnicová a čtyřkolejnicová splítka obou rozchodů, aby vlečky zdejších průmyslových podniků mohly být obsluhovány normálněrozchodnými vlaky. Splítku můžete vidět na snímku z fotogalerie Želpage. Tento úsek vedl až za město k bývalé továrně na sodovky. Po zrušení úzkého rozchodu byl standardní rozchod zachován. V současné době zde neprobíhá žádný provoz, poslední dvě existující vlečky nejsou obsluhovány. V odkazech níže naleznete soubor se staničními schématy odpovídající roku 1974.

 

Pomníková lokomotiva U37

Zdroje: Železnička zvaná Korytnička, Schéma kolejového uspořádání trati, spz.logout.cz - Ružomberok - Korytnica, Klub železničných modelárov Vrútky, KORÝTKOFEST 2018

 

Článek vyšel na webu Želpage dne 18.06.2018.

Text a foto: Petr Jetelina 2018

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vlakem do Ruska přes Pobaltí: Díl 1.: Jedeme do Moskvy a Kazaně [2019]

Směr Balkán: Vlakem po Albánii [2018]

S Regiojetem do chorvatské Rijeky [2020]

Směr Balkán: Kosovo a Makedonie [2017]

Směr Balkán: Černá Hora a Srbsko [2021]

S Vlakfestem do Bosny, 1. část: Banja Luka a Mostar [2021]

Zastavení osobní dopravy na lokálkách Středočeského kraje [2021]

Zastavení osobní dopravy na trati Čelákovice – Mochov [2021]

Malá železniční exkurze do polských Glucholaz [2014]